tor 06 mar 2025, 19:53#873960Nu har jag flyttat magnetventilen för vattnet så nära utloppet som möjligt på Woodmizern.
Satte dit en kran så det går lättare att ställa mängden och gjorde även om utloppet, nu droppar - rinner det mitt på bandet.
Använder nu såpa i vattnet med lite spolarvätska om det är kallt för att hålla rent från kåda efter principen "lika löser lika".
Ställer mängden så det nästan slutar rinna och börjar droppa istället.
Nu räcker vattendunken länge!
Bygger det upp kåda ändå, efter någon stock, tar jag sprayflaskan och och duschar två pumptag med diesel då blir det rent.
Ska prova med HVO istället för miljöns skull.😇
1741284288_1000002387.jpg
1741284295_1000002386.jpg
Sen har jag börjat köra mycket fortare också.
Kör så mycket motorn tål. Saktar bara ner genom grov kvist eller andra konstigheter och om bandet börjar bli slött.
Efter de här förändringarna blir sågytan mycket bättre och spånet grövre så det mesta följer med ut. Det är så lite vatten på bandet så det fastnar inte på virket.
Tänk att man har sågat i 10 år innan man lärt sig hur man ska göra.
Kunde inte köra snabbare samtidigt med filmningen.
Jag vände bara plankan ett varv så föll det mesta av spånet av.
Det här har jag lärt mig på Youtube
Han sågar inte på bara utan förklarar varför det bli som det blir. Pensionerad NASA ingenjör.
https://youtube.com/@hobbyhardwoodalaba ... uL3kXZ3TZoNu sågar jag ju inte några mängder med hårda trädslag men för man över hans förklaringar till gran och tall med mycket kåda blev det bra.
Skulle kanske lagt in den i "dagens glädjeämne" isället.😁
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto