Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

972 inlägg 289699 visningar 87 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
#859331 Det beror förstås vad man har för mark, men på min mark är det inte ovanligt med gran 80+ cm vid ca 100 år på flera områden så om man kombinerar tanken med att även höja avverkningsåldern bör medelstammen ligga bra mycket högre än 40-50 på bra marker.

Elmia

Tralsmo  
#859332 En sak man bör ha i åtanke är att när man väl fått till en blädnings skog (gran då) så står ju träden å stampar rätt många år innan dom får ett övertag å börjar dra iväg.

Frågan blir ju då hur gammla träden är när de blir dags å ta dom?
En sak är ju vilken ekonomi man får i själva omställningen å vilken ekonomi de blir när omställningen är gjord å de verkligen har blivit en blädnings skog.

Verkar inte va så många som förstår hur lång den processen är.

Det är lång tid att bygga det å det kan raseras på en vecka.

maltex  
Badger skrev:Det beror förstås vad man har för mark, men på min mark är det inte ovanligt med gran 80+ cm vid ca 100 år på flera områden så om man kombinerar tanken med att även höja avverkningsåldern bör medelstammen ligga bra mycket högre än 40-50 på bra marker.

Om man tänker sej bedriva gagnvirkesproduktion har man nog huggit Gran innan den är 80+cm/100år rent allmänt, oavsett man förordar trakthyggesbruk eller plockhuggning.

Användarvisningsbild

Badger  
#859351 Om skötseln sträcker sig över generationsgränserna och om man har sågverk i sin närhet som lyckas med "miraklet" att tjäna pengar på att såga grovt virke så går det alldeles förträffligt att sälja grov gran.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#859481 Nu finns avsnitt 242 ute. Det är rapportvecka och vi pratar en hel del intressanta vinklar baserat på dessa. Detta och mycket mer finns att lyssna på nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... t-i-skogen

TS

Robur Clivus  
Fredrik Reuter skrev:Nu finns avsnitt 242 ute. Det är rapportvecka och vi pratar en hel del intressanta vinklar baserat på dessa. Detta och mycket mer finns att lyssna på nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... t-i-skogen

Tack för ännu en bra podd idag! Bra att ni lyfter diskussionen om skogsbolagen och deras prestanda och aktievärderingar osv, finns mycket att borra ner sig i där. Min personliga åsikt är att det inte finns någon analytiker som är "offentlig" som även har kunskapen att analysera på ett vettigt sätt. Vi har Christian Kopfer på Handelsbanken, han ska täcka en stor portfölj med alla råvaror inkluderande skogen, lyssna på lite intervjuer med Christian och bilda er en egen uppfattning om kompetensen. Samma gäller Danske banks Oskar Lindström, verkar han veta vad han pratar om, bilda er en egen uppfattning. Det positiva är ändå att detta är en marknad som är väldigt underanalyserad, så de som förstår och kan räkna, kan göra stora pengar på sunt förnuft i sina placeringar!

träis  
#859582 Jag tror du har fel Torbjörn när det gällde emitterade insatser i Södra. De finns en handel där medlemmen kan sälja eller köpa de insatser som södra delar ut . Finns ingen begränsning så länge det finns en medlem som vill köpa.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#859596 Det här med insatser och konton på Södra är ganska komplicerat och inte helt enkelt att förstå för en utomstående när man läser på Södras sajt. Så vitt jag förstår så finns det två olika typer av insatser: dels inbetalda insatser (som dras med 4% av värdet på virkesleveransen upp till takbelopp och borde ju dras av i nettoberäkningen av virkespriserna när man jämför?) och dels emitterade insatser som man får som en del av vinstdelningen. Av tidigare diskussioner här på skogsforum verkar det som om den del av vinstdelningen som som ges som ränta på insatskapital är olika hög (i procent) för inbetald resp emitterad insats, med högst ränta för den inbetalda insatsen? Är det stor skillnad?

Jag såg någonting tidigare i år om att det för tillfället inte går att använda pengar från "likvidkontot" på Södra för att köpa insatser utan enbart från "medlemskontot". Jag vet inte varför eller vad skillnaden är mellan likvidkonto och medlemskonto men det kanske finns någon som kan förklara detta. Det skulle också vara intressant att veta mer om:

1. Vilken typ av insatser kan man sälja som medlem?
2. Kan man t ex sälja av inbetalda insatser som understiger insatsskyldigheten?
3. Kan man sälja av emitterade insatser även om inte insatsskyldigheten är uppfylld?
4. Hur bestäms priset på de insatser man ev vill eller kan sälja?
5. Hur stor är efterfrågan? Är det lätt att sälja?
6. Är insatsen man satt in genom avdrag från virkesaffär oskattad när den sätts in på insatskontot eller ska den redovisas som en intäkt i samband med virkesaffären?
7. Betalar man skatt på de insatsemissioner man får tilldelat som vinstdelning eller sitter de obeskattade på (annat?) insatskonto?

Sörlänningen  
Torbjörn Johnsen skrev:Det här med insatser och konton på Södra är ganska komplicerat och inte helt enkelt att förstå för en utomstående när man läser på Södras sajt. Så vitt jag förstår så finns det två olika typer av insatser: dels inbetalda insatser (som dras med 4% av värdet på virkesleveransen upp till takbelopp och borde ju dras av i nettoberäkningen av virkespriserna när man jämför?) och dels emitterade insatser som man får som en del av vinstdelningen. Av tidigare diskussioner här på skogsforum verkar det som om den del av vinstdelningen som som ges som ränta på insatskapital är olika hög (i procent) för inbetald resp emitterad insats, med högst ränta för den inbetalda insatsen? Är det stor skillnad?

Din beskrivning av inbetalda insater och emitterade insatser stämmer i princip. De inbetalda insaterna dras som sagt som standard med 4% från värdet av hela leveransen upp till ett takbelopp. Över det taket kan man fortsätta att betala in överinsater, vilket många av oss gör. Man kan då välja att betala in 2%, 4% eller 0. De emitterade insatserna kommer, som du säger, från emission av det insatta. Sedan får man också de flesta år en emission och den räknas oftast ut som en procentsats på allt kapital (emitterat+insatt), men ibland delas en del ut beräknad endast på en typ av kapital.

De flesta år finns det två procentsatser, förutom utdelning på virkesleveranser: (1) utdelning på insatskapital och (2) Insatsemission. Några enstaka gångar har det skett en separat utdelning på ett av insatsslagen, men det är undantag.

De 4% dras inte bort från priserna. De pengarna är ju medlemmens. Så länge man är medlem måste man behålla upp till taket, men man kan ju sälja överinsatser.

Skattereglerna för pengarna insatta hos Södra är konstiga och jag förstår inte varför de är som de är, det verkar handla om historiska kompromisser. Det insatta kapitalet är bokfört ingår i skogsägarens kapitalunderlag. Det emitterade kapitalet behöver inte bokföras och ingår inte kapitalunderlaget och skattas heller inte för förrän man säljer de insatserna. Jag begriper inte riktigt varför det är så, men så är det bestämt. (Jag bokför det emitterade kapitalet som en spökpost med en lika stor negativ post som motvikt för att den skall synas i räkenskaperna.

De här reglerna blir ju bisarra om man köper emitterat kapital. Det är något som har diskuterats på forumet och den lokala överenskommelsen här på forumet verkar vara att om man köper emitterat kapital så bokför man det som en investering, medan man inte gör det om man bara får det emitterat.

Och för att vara tydliga: det finns två tak. Det finns ett undre tak. Under det taket måste man sätta in insatser. Detta höjdes för ett par år sedan. Samtidigt som det taket höjdes infördes också ett övre tak, över vilket man inte får ha insatskapital. Det har funnits ett missnöje med att vissa har sålt nästan all sin skog och behållt några hektar för att kunna få utdelning. Båda taken relateras till innehav i hektar.

Torbjörn Johnsen skrev:Jag såg någonting tidigare i år om att det för tillfället inte går att använda pengar från "likvidkontot" på Södra för att köpa insatser utan enbart från "medlemskontot". Jag vet inte varför eller vad skillnaden är mellan likvidkonto och medlemskonto men det kanske finns någon som kan förklara detta. Det skulle också vara intressant att veta mer om:

1. Vilken typ av insatser kan man sälja som medlem?
2. Kan man t ex sälja av inbetalda insatser som understiger insatsskyldigheten?
3. Kan man sälja av emitterade insatser även om inte insatsskyldigheten är uppfylld?
4. Hur bestäms priset på de insatser man ev vill eller kan sälja?
5. Hur stor är efterfrågan? Är det lätt att sälja?
6. Är insatsen man satt in genom avdrag från virkesaffär oskattad när den sätts in på insatskontot eller ska den redovisas som en intäkt i samband med virkesaffären?
7. Betalar man skatt på de insatsemissioner man får tilldelat som vinstdelning eller sitter de obeskattade på (annat?) insatskonto?

Jag har sett det där med pausandet av inköp genom pengar på likvidkontot. Skillnaden mellan kontona är att pengarna från medlemskontot enbart kommer från vinstdelning. Likvidkontot kan ha pengar från avverkningar (jag och många med mig skickar likvider direkt till vår bank, men man kan få dem först till likvidkontot om man vill.). Jag antar att det beror på en idé om att enbart pengar från vinstdelningen skall få användas för att köpa emitterat kapital. Det har ju generellt funnits ett missnöje med att vissa har köpt för mycket insatskapital.

Dina frågor:
1. Man kan sälja båda typerna. Men det insatta får man ju bara sälja ner till sitt undre tak.
2. Ja, om du upphör att vara medlem.
3. Vet ej säkert. Intressant fråga. Jag tror att man kan det. Har aldrig hört något annat.
4. En marknad, som är aktiv några gånger per år. Man får lägga bud. Hur priserna beräknas var för komplicerat för mig att förstå, men det är en form av marknad, styrd av Södra och baserad på bud.
5. Ibland har det varit väldigt stor efterfrågan på emitterat kapital. Varierar väldigt. Det finns folk här som har köpt, de kan uttala sig.
6. Pengarna som sätt in som insatskapital beskattas som virkesintäkt på vanligt sätt. De emitterade insatserna beskattas dock inte.
7. Man betalar skatt på utdelning på insatskapitalet, de pengarna hamnar på medlemskontot och beskattas som vanliga inkomster, men man betalar inte skatt på emission av insatser. Men betalar alltså skatt på utdelningar från det emitterade kapitalet. När man säljer emitterat kapital beskattas det såklart, men inte innan dess.

Sörlänningen  
träis skrev:Jag tror du har fel Torbjörn när det gällde emitterade insatser i Södra. De finns en handel där medlemmen kan sälja eller köpa de insatser som södra delar ut . Finns ingen begränsning så länge det finns en medlem som vill köpa.

Det finns ju vissa begränsningar. Man får inte köpa insatt kapital över det undre taket. Man kan köpa upp till det undre taket när man t.ex har blivit ny skogsägare, men man över det får man bara skaffa nya insatser av max 4% av virkesintäkter.

Och så det som Torbjörn sade om pausen med inköpa från likvidkonto.

träis  
#859620 Ja men nu var det ju emitterade insatser vi skrev om och inte inbetalda. Som sagt var inte helt enkelt. När det gäller inbetalda insatser så finns det begränsningar men vad jag vet gällande emitterade så kan man sälja till andra medlemmar fritt så länge det finns köpare av dessa emitterade insatser från södra vinstdelning. Skatten beräknas på den del som säljs som övervärde mot bolkfört värde om jag minnas rätt.

Sörlänningen  
träis skrev:Ja men nu var det ju emitterade insatser vi skrev om och inte inbetalda. Som sagt var inte helt enkelt. När det gäller inbetalda insatser så finns det begränsningar men vad jag vet gällande emitterade så kan man sälja till andra medlemmar fritt så länge det finns köpare av dessa emitterade insatser från södra vinstdelning. Skatten beräknas på den del som säljs som övervärde mot bolkfört värde om jag minnas rätt.

Ja, rimligen fungerar skatten så om man har köpt emitterade insatser och sedan säljer dem, men det verkar inte finnas någon praxis, utan man får lista ut det själv. Om man säljer emitterade insatser man inte har köpt, utan fått via emission är det ju inte så, för då finns ju inget bokfört värde, utan då räknas väl hela inkomsten till beskattningsunderlaget.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).