Vedmaskiner, flishuggar

Tips ang Tajfun 400

4 inlägg 665 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Tips ang Tajfun 400

volvo_per  
#858972 Hej! Önskar tips ang 2 stora brister jag tycker det är på min Tajfun.

Nr 1: det packar sig spån och flis bakom kolven ofta så man måste ta bort den och hacka rent. Går ca 20-40 kubik melllan gångerna beroende på hur torrt det är. Någon som har tips på hur man gör för att slippa detta? Har förstått att fler har det problemet. Jag har spånsug men ändå problem.

Nr 2: klyvyxan åker sakta uppåt hela tiden när man klyver så man får köra en tunn bit längst ner emellanåt så yxan åker ner igen. Spännstiften i mekanismen är bytta men problemet kvarstår precis som att fjädern är för klen. Funktionen med att kunna köra yxan upp och ner tycker jag funkar precis kass :( jag har just nu kilat emellan vedträn i mekanismen mot botten på maskin i en bra höjd för yxan för att lösa problemet.

Tacksam för tips :)

TS
Trejon

Re: Tips ang Tajfun 400

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#859012 Grannen som kör min ved med en sån maskin brukar palla upp maskinen med typ 2” plank samt rensa med en lite kratta under titt som tätt

volvo_per  
#859017 Det gör jag också 🙂

TS
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#859019 Om du har tillgång till tryckluft kanske man kan blåsa rent med jämna mellanrum?

Kanske till och med att det skulle kunna gå att sätta dit lite rör som blåser bort allt, antingen med en kran som man öppnar med jämna mellanrum, eller med någon automatik, men då blir det kanske dyrt...

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).