Skördare

Valmet 911 årsmodell 96

17 inlägg 1849 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 911 årsmodell 96

Christoffer89  
#858259 Hej,

Jag har lite bekymmer med min Valmet 911, när jag trycker på gasen så händer det ingenting..

Är det någon kunnig som har koll?

TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 911 årsmodell 96

Ängagärdet  
#858278 Gasvajern har gått av!

Användarvisningsbild

Fredi  
#858284 Kan vara massa olika orsaker, tappat kalibrering, gasmotor sönder, eller kanske - 96:an hade den berömda kubdatorn som styr gasen samt körning? Nån årsmodell av skördare hade den. Öppna lådan bredvid motorn på höger sida och kolla om där finns en ca 10x10 cm stor svart låda??

Användarvisningsbild

Christoffer89  
#858312 Hej

Har ingen svart låda..
Och driften fungerar

Bifogar bild

TS

Tralsmo  
#858316 Det där du tagit foto på ser precis ut som de gjorde på min.
Ja har haft en 1996.

De där är nån analog styrning.
Våran var ombyggd med en nyare maxidator men de påverkar inte de där.

Vi hade problem med arbetsvarvet men gasen funkade som vanligt.
Riktigt hur de där hänger ihop minns ja inte längre.
Allafall har du pottar i den där lådan som du kan ställa slaget på och max eller min läge.

Skruva inte på pottarna utan å ha koll. Ställ tillbaka dom som dom va om du nu ska röra dom.

Gå igenom kablaget till att börja med.
Det finns väl även led i den där lådan som indikerar olika saker. Vill minnas att de finns nån liten notering på kortet va pottar å led är förnåt. Vill minnas att de där fanns beskrivet nånstans i instruktionerna annars finns de nog hos komatsu.

I ställdonet finns de en givare som läser läget.
Kolla om reglaget för sig fram å tillbaka när du slår av å på tändningen. Såfall funkar nog motorn i ställdonet.

OCH inte minst,, kolla säkringarna.

Användarvisningsbild

Christoffer89  
#858322 Hej

Tack för snabba svar

Har precis hämtat ut elschemat från komatsu,

Kablaget under ”hytten” var det ca 5-7 kablar som var av.. nu är alla dom bytta men ingenting har blivit bättre tyvärr.

Jag får börja att gå igenom säkringarna osv.

TS
Användarvisningsbild

Christoffer89  
#858391 Uppdatering

Alla säkringar är hela samt att alla lysdioder lyser grönt i boxen

Däremot så rör sig inte reglaget när jag slår på och av tändningen.. det klickar bara till..

TS

Tralsmo  
#858393 En fråga som borde ställts tidigare är: har du ägt maskinen länge? Vilka är omständigheterna när du upptäckte att de inte funkar?

Om du har tändningen på (eventuellt motorn igång) försök å tvinga reglaget (vid dieselpump)me milt våld. Alltså försöka gasa.
Har du då ett ordentligt motstånd och reglaget reglerar tillbaka till tomgång så verkar de ju som att ställdon å givare funkar. OBS va försiktig me de där så inte maskinen börjar röra sig.

En annan sak är ju den potentiometer som påverkas av gaspedalen är som den ska. Kolla kablarna där.
Beroende på va du har för dator i maskinen så kan de gå å se värdena på potten där men här är ja osäker på hur avancerat de där är.

Angående kablar under hytten så är de ju väldigt vanligt att där är avbrott på maskiner med många timmar eftersom hela hytten snurrar.
Du nämnde ju att du hittat kabelbrott där. Ja har lagat såna där flera gånger å de syns ofta inte att de är brott i en eller flera kablar. De enda för att vara säker är att mäta.

Användarvisningsbild

Christoffer89  
#858420 Maskinen köpte jag för några dagar sedan, och jag har inte kört eller ägt en skördare innan.
Fick köpa denna maskin till ett väldigt bra pris.
När jag fick hem maskinen och gick igenom den så insåg jag att dom hade strippat fast gasen på den, därav 1500varv konstant..

kan datorn heta vdu240 eller vmm2000. Det sitter ingen Maxi dator i den så mycket har jag koll iaf :D

i värsta värsta fall så får man ringa efter komatsu....

Ska tillägga att jag har en Mekaniker som ska kika på den imorgon, Men min tanke var att samla så mycket info av Er som möjligt så kanske jag sparar in några timmar 😀
Fick elschemat av Komatsu så den kanske kommer att hjälpa han en hel del.

TS

Tralsmo  
#858422 Om du har tur så kanske de bara är urkopplat.

Ja vet ju att för våran del så var de nåt strul me att arbetsvarvet inte gick på.
De va så enkelt som en kalibrering.
Bara de att de va noga me de å de tog ett tag å komma underfund med.

Det är inte helt ovanligt att folk gör sina egna lösningar på gammla maskiner när risken är stor att de kostar några slantar å få de som de ska va.
Dom där börjar ju bli rätt gammla nu så de finns nog knappt nån som har koll. De mesta brukar man få räkna ut själv.

Användarvisningsbild

Christoffer89  
#858549 Vet inte om det säger er något när det står så här på datorn -

"fel på gaspedal eller dess kalibrering"

TS

Tralsmo  
#858552 Motfråga:
Va kom teknikern fram till idag?

Va länkaget tjuvkopplat å är de tillrättat nu?

Håller motorn i ställdonet emot när man försöker ändra de förhand?
Funkar gasen på pedalen?

De problem vi hade va ju just me kalibreringen av de här.
Alltså datorn i maskinen måste lära sig vilka varvtal som gäller vid olika läge på ställdonet.
De är de man kalibrerar. Innan dess funkar inte arbetsvarvet.

Vill tillägga att vi hadde en nyare maxidator så där har ja inte nån kunskaper.

Användarvisningsbild

Fredi  
Christoffer89 skrev:Vet inte om det säger er något när det står så här på datorn -

"fel på gaspedal eller dess kalibrering"

Gaspedalen bör kalibreras som det står. Du har alltså Maxi i maskinen eller i vilken ruta står det så? Kalibrerade senast för ca 15 år sedan så minns inte riktigt hur man gjorde men kommer jag rätt ihåg skulle det kalibreras vid 1000 samt 2000 varv. Kollade varven på analoga mätaren samt kvitterade i datorn. Något sådant minns jag det var??

Användarvisningsbild

Christoffer89  
#858592 Nej jag har inte maxi dator, utan VMM2000 ? en dum fråga, går det kalibrera gaspedalen fast det inte händer något när jag trycker på den?
Det står faktiskt i manualen hur man kalibrerar maskinen..

: Tralsmo

Det som är gjort nu är att fixat så varvräknaren fungerar ( hade fastnat på ca1500 varv) mätt upp alla säkringar så dom är 100% hela, mätt upp gaspedalen och till den går det ström , exakt det som elschemat säger att det ska vara.
Nu ska vi tilta hytten och följa kabelhärvan som var av längre ner i maskinen och se så den är hel.

Länkaget var tjuvkopplat men det är åtgärdat nu och ställdonet håller emot när man försöker att ändra på det ja :)

Och återigen tack för alla era tips och ideer!

TS

Tralsmo  
#858615 Några reflektioner ja gör:

Nån föregående ägare har pysslat me detta utan å få ordning på de.
Då är de inte omöjligt att de har skruvats hej vilt både här å där.

En bra sak är att ställdonet håller emot. Det talar för att den analoga styrningen å ställdonet funkar.
När ni nu har återställt allting å stången mellan armarna (pumpen å ställdon) är monterad. Har du då normal tomgång på maskin?

I den analoga styrningen (grå dosan me lysdioder) sitter de ett antal potentiometrar och ett antal lysdioder.
Lysdioderna minns ja inget om men 2 av potensiometrarna används till att grundinställa länkaget.
Observera att armarna å stången måste va korrekt monterade å av rätt längd. Nån spec på de kan ja inte komma ihåg.
Om ja nu minns rätt så är en till för att (enkelt uttryckt) ställa tomgångsläget. Me en av dom andra pottarna ställer man slaget på. Alltså hur långt de ska va mellan avslagen motor och fullvarv på motor.
Detta är en manuell kalibrering av den analoga styrenheten å förutsätter att gaspedalen funkar så man kan gasa fullt. Om nån har varit å skruvat på pottarna hej vilt i den grå lådan kan dom va felställda så inget rör sig alls.
Det här har i princip inget me någon dator att göra.

Gaspedalen är väl (?) sannolikt kopplad till datorn å behöver kalibreras via dator.
Normalt är de 3kablar på en potensiometr. 0volt, + spänning (kan va 10 volt) samt utsignal beroende på läge på pedalen. Nånstans mellan 0volt å 10 volt.
Denna kalibrering görs i datorn å har inget me länkaget på pumpen att göra.

Det tredje kalibreringen är att datorn måste lära sig vilket varvtal som hör ihop med utslaget på länkaget till pumpen å har med inställningen av arbetsvarvtalet att göra.
Detta funkar på maxidatorn som Freddie nämnde. På den du har har ja ingen aning.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).