Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2950 inlägg 856625 visningar 178 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Odalbonden  
#858403 Mycket är ju taget från rottne,Be Ge svängsitsen b l a.

Malwa
Användarvisningsbild

Badger  
#858417 Häftigt Odalbonden. Det ser ju ut att funka bra det där.

WarPeter  
#859450 Börjat gallra fram ett björkbestång som höll på att försvinna i uppväxande gran. Hur det såg ut innan han ni se i bakgrunden.

1729790429_img_4579.jpeg

Har någ att göra här en 4-5 dagar till.

jannee  
#859498 Jag kanske resonerar dumt, men varför ta bort granen?
Den dagen björkarna ska tas ned är granen ganska stor och väl värd att då satsa på.
Granen gör ju ingen skada - jag förstår inte varför du gör som du gör, men vi äro alla olika.
Själv försöker jag ha så mycket björk jag kan bland granen, bara inte björken piskar granen så verkar båda arterna växa på bra.
Dessutom kvistrensar granen björken på ett ypperligt sätt.

WarPeter  
#859548 Du resonerar klokt Janne generellt, jag håller med i det du säger. Anledningen att jag gör denna åtgärden i detta beståndet är att vi ligger lite lågt för certifieringen som kräver 5% lövbestånd. Detta beståndet är klassat som det men dessa delar jag gallrar tar granen över och blir mer än 50% och skulle därför falla bort som lövbestånd.

Dessutom är det mossmark och granen som växer upp blir av riktigt tråkig kvalitet, kort och grovkvistig så inte mycket att spara på. På vissa delar där marken (och kvaliteten på granen) är bättre så kommer jag göra mer som du skriver nedan, låta en hel del gran stå kvar och bara se till att vi är på rätt sida 50% strecket.

Hoppas det gav mer förståelse för en annars lite konstig åtgärd som du skriver.

Skogshuggaren83  
#859702 Nu är årets huggning igång.
Mjukstartade med röjningsgallring i Gudrun hygge.
Tycker det är lite varmt att hugga rena granbestånd.
Även mjukstart med motorsågen, kör halvdagar nu i början.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1731423105_1000006506.jpg

Nu har gallringen övergått till röjningsgallring 😎 I denna delen av mitt 13 ha bestånd är det tallen som växer bäst, granen 8-9m som högst. Tänkte först hoppa över detta och ta det som var 14+m, men det blev inte så. 😇

Noterar att 2 batterier räcker bra för min gubbkropp, sällan jag orkar köra slut på 3.

alias  
Mangan skrev:
1731423105_1000006506.jpg

Nu har gallringen övergått till röjningsgallring 😎 I denna delen av mitt 13 ha bestånd är det tallen som växer bäst, granen 8-9m som högst. Tänkte först hoppa över detta och ta det som var 14+m, men det blev inte så. 😇

Noterar att 2 batterier räcker bra för min gubbkropp, sällan jag orkar köra slut på 3.

Och jag som trodde att orienterare bara växlade över till pannbenet när orken tog slut... 😉

Finns det tall av acceptabel kvalitet att gynna vid gallring så brukar det vara ett extra roligt arbete. 👍

MVH
Alias

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#861589 Acceptabel? Tja, duger till papper och altanvirke. 👍
Senast redigerad av Mangan tis 12 nov 2024, 20:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

JonasT  
1731434509_img_4042.jpeg

Håller med Mangan, två batterier är alldeles lagom även för en medelålders kontorskropp. 😀
I dag provade jag ”SavE™”-läget, då räckte batterierna längre än kroppen. 🙃

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).