mån 23 sep 2024, 09:46#856715Hej
Känner någon till om och när en ny battteriröjsåg är på kommande från Stihl?
Modell FSA 400 eller en starkare variant än FSA 200.
Skogsröjning
Batterdriven röjsåg från Stihl - FSA 400
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

mån 23 sep 2024, 13:35#856734Jag har inte hört något men är bokad på en produktdag hos Stihl i oktober, då får vi se om det kommer några nyheter i denna riktning.
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!
mån 23 sep 2024, 15:41#856764Tack Fredrik.
Hoppas att Stihl har mera info på produktdagen.
Kollade på nätet och fick fram följande sida
https://www.stihl.de/de/p/rasentrimmer- ... H_zaNnHQsh
Tydligen är ngt på gång!
Hoppas att Stihl har mera info på produktdagen.
Kollade på nätet och fick fram följande sida
https://www.stihl.de/de/p/rasentrimmer- ... H_zaNnHQsh
Tydligen är ngt på gång!
TS
ons 02 okt 2024, 19:13#857588Stihl kommer med starkare elröjsåg,ev i höst eller efter nyår. Har hört att den ska nästan motsvara 460.
tor 03 okt 2024, 07:14#857609Enligt infon ska FSA400 ha 2,4 kwh i effekt att jämföra med tidigare FSA200 på 2,0 kwh och Stihl FSA 135 som på pappret har 1 kwh.
Fredrik testade FSA135an, skulle verkligen vara kul att se ett liknande test på FSA 200 och FSA400.
Fredrik testade FSA135an, skulle verkligen vara kul att se ett liknande test på FSA 200 och FSA400.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
fre 11 okt 2024, 20:00#858276Det står rätt mycket på deras hemsida: https://www.stihl.de/de/p/rasentrimmer-motorsensen-freischneider-akku-freischneider-fsa-400-ap-system-203175?srsltid=AfmBOopwj3uvpMERG4fPMirrUn3q0mX1EMfzmWG4TCxFhd8wVuKQCngp
tis 05 nov 2024, 15:38#860559Relevant artikel: https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... -rjsg.html
sön 09 mar 2025, 18:53#874221Har någon testat FSA 400? Skulle vara intressant att få höra hur den fungerar i praktiken och hur länge man kan köra med ett batteri.
Kanske det kommer ett test av Fredrik R här under våren?
mån 10 mar 2025, 12:22#874278
De uppger själva 20 min på full gas, men vid praktisk användning uppemot 1 timme. https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... -rjsg.html
HVA anger 35-40 min på full gas och deras batteri räcker betydligt längre. Stihls uppgifter känns ganska rimliga givet detta. Körningen av en batterisåg blir annorlunda så baserat på användning så skulle jag nog säga att man kan räkna med 2-3 ggr den angivna maxtiden för full gas, allt beroende hur grovt och aktivt man kör.
Edit: Jag provade igår efter att jag skrev detta att köra grovt med HVA där motorsåg är mer lämpligt och då ser man att det det tar hårdare på batteriet då man måste ligga på maxfart. Den information jag hade tidigare var att ett batteri (Bli-300) skulle motsvara samma tid som en tankning med en bensinsåg, men genom att man kör annorlunda med en batterisåg så räcker varje session längre. Dubbla angivna batteritiden är nog som sagt var inget problem vid normal röjning. Ett problem är att klingan kan bli rätt så slö.
Frigge skrev:Har någon testat FSA 400? Skulle vara intressant att få höra hur den fungerar i praktiken och hur länge man kan köra med ett batteri.
De uppger själva 20 min på full gas, men vid praktisk användning uppemot 1 timme. https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... -rjsg.html
HVA anger 35-40 min på full gas och deras batteri räcker betydligt längre. Stihls uppgifter känns ganska rimliga givet detta. Körningen av en batterisåg blir annorlunda så baserat på användning så skulle jag nog säga att man kan räkna med 2-3 ggr den angivna maxtiden för full gas, allt beroende hur grovt och aktivt man kör.
Edit: Jag provade igår efter att jag skrev detta att köra grovt med HVA där motorsåg är mer lämpligt och då ser man att det det tar hårdare på batteriet då man måste ligga på maxfart. Den information jag hade tidigare var att ett batteri (Bli-300) skulle motsvara samma tid som en tankning med en bensinsåg, men genom att man kör annorlunda med en batterisåg så räcker varje session längre. Dubbla angivna batteritiden är nog som sagt var inget problem vid normal röjning. Ett problem är att klingan kan bli rätt så slö.
fre 21 mar 2025, 20:06#875551På full gas vi grov häckröjning räcker ett 500s batteri 18 -20 minuter känns effektivare än stihls410 och betydligt mindre vibrationer
lör 22 mar 2025, 06:29#875562
Verkar rimligt. Har du skaffat en själv? Är det egna erfarenheter eller något du läst någonstans?
Rkv skrev:På full gas vi grov häckröjning räcker ett 500s batteri 18 -20 minuter känns effektivare än stihls410 och betydligt mindre vibrationer
Verkar rimligt. Har du skaffat en själv? Är det egna erfarenheter eller något du läst någonstans?
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
lör 22 mar 2025, 08:51#875577Fick hem den för 26 februari har den på jobbet till röjning runt fastigheter
lör 22 mar 2025, 10:55#875584Ganska väntad batteritid och enligt specifikation. Sega trädslag, grov dimension och full gas sliter hårt på batterierna. Den extra körning jag gjorde med HVA när frågan ställdes var i sådana förhållanden och man ser direkt att batteritiden faller rätt så rejält jämfört med vanlig skogsröjning där man sällan kör på konstant full gas med en batterisåg. Värre var att sågen efter den körningen fick mer vibrationer så den klarade nog inte riktigt av förhållandena. Den hade väldigt lite vibrationer innan. Skall man köra sega trädslag och grovt och så är det nog en av få gånger jag skulle välja en bensinsåg.
Kör du varianten med långt eller kort riggrör? Ett av problemen med HVA är att motordelen är så lätt att man måste skjuta fram balanspunkten och då känns riggröret ganska kort om man är lång.
Kör du varianten med långt eller kort riggrör? Ett av problemen med HVA är att motordelen är så lätt att man måste skjuta fram balanspunkten och då känns riggröret ganska kort om man är lång.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).