Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

16 inlägg 1581 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

Pia1991  
#856536 Hej!

Vet inte om det är rätt forum, men försöker. Vi bor på landet, i ett litet samhälle med ca 100 invånare, mycket skog runt om oss men det finns även en större väg någon km från oss. Det är så att för några dagar sedan så började vi höra ett konstant ljud, det är som någon maskin som går på tomgång eller typ som en gräsklippare långt ifrån oss, inte så lätt att beskriva. Men det är liksom både på dagar och kvällar tills vi går och lägger oss. Även grannar hör ljudet. Jag tänker om det är någon här som vet vad det kan vara? Någon maskin som ger ifrån sig ett sådant durrande ljud så att det når huset? Vi har aldrig hört ett sådant ljud innan under åren vi bott i huset.



   TS
Syketec Woodpecker WP-50
Användarvisningsbild

Re: Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

Vedproducent  
#856537
Pia1991 skrev:Hej!

Vet inte om det är rätt forum, men försöker. Vi bor på landet, i ett litet samhälle med ca 100 invånare, mycket skog runt om oss men det finns även en större väg någon km från oss. Det är så att för några dagar sedan så började vi höra ett konstant ljud, det är som någon maskin som går på tomgång eller typ som en gräsklippare långt ifrån oss, inte så lätt att beskriva. Men det är liksom både på dagar och kvällar tills vi går och lägger oss. Även grannar hör ljudet. Jag tänker om det är någon här som vet vad det kan vara? Någon maskin som ger ifrån sig ett sådant durrande ljud så att det når huset? Vi har aldrig hört ett sådant ljud innan under åren vi bott i huset.

Skulle nog säga att det är en skördetröska. Dom blir snart klara så blir det tyst igen.

Användarvisningsbild

Re: Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

Pia1991  
#856538 Okej! Tack för svar! Men kör de dagar och kvällar utan stopp? Och under flera dagar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

Vedproducent  
#856540
Pia1991 skrev:Okej! Tack för svar! Men kör de dagar och kvällar utan stopp? Och under flera dagar?

När det är fint väder och inte för fuktigt så körs det nog för fullt tills dom är klara ja.

Användarvisningsbild

Re: Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

Pia1991  
#856541 Ja det är nog så som du säger! Men kan det låta så högt från dessa skördetröskor? Även om de inte är så nära? Vi har haft fint väder i flera dagar och jag har väl tänkt i dom banorna att det är bönder som är ute och jobbar, men blev ändå fundersam då man hör ljudet konstant i flera dagar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

anersimyra  
#856567 Varför inte själv ta en tur runt omgivningarna för att kolla upp saken..😀

Användarvisningsbild

Re: Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

Rotvältaren  
#856591 Kan det vara en spannmålstork du hör? Ett ganska monotont lågfrekvent ljud?

Användarvisningsbild

Re: Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

Pia1991  
#856649
Rotvältaren skrev:Kan det vara en spannmålstork du hör? Ett ganska monotont lågfrekvent ljud?


Ja, det är monotont och lågfrekvent ljud man hör. För mig låter det som en gräsklippare långt ifrån typ. Hur länge kör dom med såndär tork om det är en sådan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

jannee  
#856653 I början kör man kontinuerligt några dagar, längre fram kör man bara när vädret är gynnsamt - torrt och soligt.
Har man en dieseldriven tork kör man kontinuerligt till fukthalten är låg nog - säden är så pass torr att den inte möglar.

Användarvisningsbild

Re: Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

Rotvältaren  
#856655
Pia1991 skrev:
Rotvältaren skrev:Kan det vara en spannmålstork du hör? Ett ganska monotont lågfrekvent ljud?


Ja, det är monotont och lågfrekvent ljud man hör. För mig låter det som en gräsklippare långt ifrån typ. Hur länge kör dom med såndär tork om det är en sådan?


I byn jag växte upp fanns ett par spannmålstorkar och vissa gick från morgon till kväll under flera dagar. Ljudet från en anläggning är statiskt till skillnad från arbetsmaskiner eftersom ljudet ändrar beroende bland annat på terräng och körriktning och belastning.

Användarvisningsbild

Re: Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

Pia1991  
#856713 Jag vet inte om det är det, då ljudet ändras, jag tänker en tork låter ju samma hela tiden utan avbrott, så tänker att det borde vara någon maskin. En vän till mig sa att det kanske är någon skördare i skogen och att sådana ljud kan låta väldigt högt, och låta flera km ifrån, men ljudet har ju hållt på nu i typ 5 dagar, dag som kväll...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

Bax  
#856724 Vad hindrar dig från att ge dig iväg för att kolla upp det själv?
Är det en skördare borde du höra kapet också.

Avatar Fallback

Re: Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

jannee  
#856750 Ljudet från en tork ÄNDRAS hela tiden, det är vinden som gör att ibland kan det höras väl för att i nästa minut mer eller mindre försvinna.
Dessutom finns det möjlighet att träd omkring kan påverka ljudbilden, du kan tänka dig själv hur löven på träden rör sig.
Annars är det normala att man vänjer sig vid ljudbilden, vi själva hör aldrig hötorken - jo första dagarna men ej längre - men när den senare stängs av märker man att något saknas. 😀

Användarvisningsbild

Re: Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

Pia1991  
#856781
jannee skrev:Ljudet från en tork ÄNDRAS hela tiden, det är vinden som gör att ibland kan det höras väl för att i nästa minut mer eller mindre försvinna.
Dessutom finns det möjlighet att träd omkring kan påverka ljudbilden, du kan tänka dig själv hur löven på träden rör sig.
Annars är det normala att man vänjer sig vid ljudbilden, vi själva hör aldrig hötorken - jo första dagarna men ej längre - men när den senare stängs av märker man att något saknas. 😀



Okej, tack för svar, hur långt kan en sådan fläkt låta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan det vara ljud från någon form av skogsmaskin?

hfab  
#856782
Pia1991 skrev:Okej, tack för svar, hur långt kan en sådan fläkt låta?

Jag skulle vilja påstå att dom hörs bara inom promenad avstånd.
Gör dig själv en tjänst, ta en promenad och ta reda på vad som låter.
Har du riktigt tur kanske du träffar ägaren till "oljudet" och få en intressant pratstund.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).