Rundvirke

Arbetsteknik vid avlägg?

3 inlägg 3564 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Arbetsteknik vid avlägg?

lundqvist.r  
#856272Hittills har mina insatser i skogen bestått av röjning. Bekvämt, det som fälls får ligga kvar. Men så blev det dags att ta reda på några vindfällen. Järnhästen, stocklyften och jag ut i skogen, och transport till avlägg gick bra. Ett moment jag hade lite svårigheter med var att få till en bra hög. När den fått lite höjd var det knepigt att få över stockarna från vagnen så att de kunde placeras en bit upp i högen. Ena änden helt OK, men när andra änden lyftes så ville stocken förstås rulla av helt.

Jag kan inte vara den förste som brottats med stockar vid avlägg när det inte finns kran utan bara stocklyft. Några bra tips på teknik? Eller hänvisningar till beskrivningar av hur man gjorde förr?

TS
Användarvisningsbild

Re: Arbetsteknik vid avlägg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856278Jag brukar ha två slanor liggande vid avlägget och rullar av på dem. En slana läggs på Järnhästen och den andra på marken i andra ändan av lasten. Mindre stockar är inga problem och de kan man ofta rulla för hand, men när diametern börjar gå upp över 25 cm på stocken kan man behöva två brytjärn med vändhake för att rulla i uppförsbacke.
Stora stockar brukar också behöve en slana för att rulla upp stocken på Järnhästen.

Re: Arbetsteknik vid avlägg?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856299Två "vangstycken" som man kan vippa upp stocken har jag sett. Fanns även sådana med spärrar som man kunde fåp stocken uppåt men inte neråt.

Svårt att förklara. Har inte använt något av dessa själv.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).