Gallring

Vad ska stå i kontrakt inför gallring?

9 inlägg 4736 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa

Vad ska stå i kontrakt inför gallring?

Sommar  
#855692Så tacksam att Skogsforum för alla kunniga fina deltagare som svarar, kanske finns bra svar på denna undring även denna gång. Osäker på vad som behöver finnas i kontraktet inför en gallring. Vill gärna undvika att gråta blod denna gång. Viktigt är att inte för mycket tas ut, det handlar om ca 60 år och höggallring, en del vid väg, en del 600-700 m skotningsavstånd. Kommer också ihåg att Torbjörn eller Fredrik nämnde någon ny uppgift som man skulle kunna hämta in, hittar inte denna bland trådarna. Hur mycket får ni i dagsläget för massaved i Mellansverige? I det här fallet behöver inte säljaren betala frakt, men avverkningskostnad betalas av mig.

TS
Malwa Combi i 5:e generationen

Re: Vad ska stå i kontrakt inför gallring?

alias  
Sommar skrev:Så tacksam att Skogsforum för alla kunniga fina deltagare som svarar, kanske finns bra svar på denna undring även denna gång. Osäker på vad som behöver finnas i kontraktet inför en gallring. Vill gärna undvika att gråta blod denna gång. Viktigt är att inte för mycket tas ut, det handlar om ca 60 år och höggallring, en del vid väg, en del 600-700 m skotningsavstånd. Kommer också ihåg att Torbjörn eller Fredrik nämnde någon ny uppgift som man skulle kunna hämta in, hittar inte denna bland trådarna. Hur mycket får ni i dagsläget för massaved i Mellansverige? I det här fallet behöver inte säljaren betala frakt, men avverkningskostnad betalas av mig.

Börja med att ställa dig själv frågan "vad är viktigt för mig?".
Har du krav på någon särskild punkthänsyn, avverkningstidpunkt, var man ska köra/absolut inte får köra, gallringskvot, uttag per hektar eller lägsta grundyta efter åtgärden, när pengarna ska betalas ut, m.m.?

Vad är det för skog som ska gallras (att höggallra 60-årig skog låter i mina öron som ett recept på att få "gråta blod")?

Jag misstänker att det kan vara skördarens HPR-fil du avsåg?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855718Varför ens höggallra? Gran? Låt stå eller avverka.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#855725Hej,
Begär du att få HPR-filen så sätter du automatiskt press på virkesköparen eftersom man kan räkna uttag och en massa annat med hjälp av filen. Idag finns inget verktyg att läsa filen direkt men flera har skickat HPR-filer till mig och då kan jag gå igenom den och skicka tillbaka mer övergripande information.

Annars, sätt ett mål på uttaget i procent i kontraktet. Målet får du själv sätta men ett exempel kan vara ett max uttag, inkl stickvägar på 35 %.

Här kan du själv titta lite hur det slår: skogsfakta/stickvag-areal-gallring.php

Användarvisningsbild

Lindveden  
#855732Håller me "Alias" o "Bengt A", varför ens gallra i ett såpass "gammalt" bestånd? O dessutom höggallra låter riskabelt, bäddar för framtida problem i mina öron tyvärr...men men upp te var o en

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#855751Ett alternativ är att avverka en mindre areal och skapa motsvarande intäckt som skulle nås genom att höggallra hela arealen.

😀 Väldigt bra fråga i allafall.
Många bra svar redan nu.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#855765Är det ett tall eller granbestånd? Som tidigare skrivits är det ett högriskprojekt att gå in och gallra i ett 60-årigt granbestånd och att dessutom höggallra i gammal skog är nog big no-no. Är det ett tallbestånd så går det att gallra högt upp i ålder förutsatt att uttagen är svaga och att det verkligen finns ett gallringsbehov. Uttagsprocenten ska nog inte vara högre än 25% inkl. stickvägarna om det är gallrat förut. Beståndets grundyta, höjd behöver mätas upp och beståndsåldern kontrolleras. Med dessa uppgifter går det att kolla beståndet i en gallringsmall.

Med hjälp av övre höjd (höjden för de högsta träden) och totalåldern kan du få fram ståndortsindex på Skogskunskap.se:
https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... ortsindex/

Med detta så går du in i gallringsmallen med grundyta och övre höjd och kollar om det finns ett gallringsbehov:
https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... ringsmall/

Hamnar du inte i det röda fältet är det bättre att låta skogen stå tills det är dags för slutavverkning.

jannee  
#855766Nu har jag inte alls sett beståndet men att höggallra är rena vansinnet.
Har själv manuellt gallrat i 60 årig skog, plockat bort det nedtryckta, skadade stammar, dubbeltoppar ja allt som verkade ha något sämre växtlighet.
Slutavverkade ca 30 år senare samma bestånd och skogen hade verkligen då växt på sig efter gallringen.
Man såg det väl på årsringarna, dubbelt så grova direkt åren efter gallringen.
Måste trådskaparen ha in snabba pengar, slutavverka för att i nästa skede plantera Södras Elitplantor. 👍
Du ska vara medveten om att de stammar du lämnar kvar efter en höggallring inte alls kommer att växa på sig speciellt mycket, kanske tjockna på sig men längdtillväxten blir allt medioker.
Rotsystemet på kvarvarande är inte stort, tar flera år innan de hinner stabilisera sig och verkligen börja ta åt sig näring (vatten).

Användarvisningsbild

Elis76  
#855834@jannee

Tumme upp från mig till ditt inlägg ovan.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).