Motorsåg och handhållet

Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

110 inlägg 10793 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Kalle_74  
#855520 Jag kör inte yrkesmässigt. Snarare som månskensbonde och då är batterimaskinerna från Husqvarna och Stihl utmärkta då min prio är lågt servicebehov, snabbstartat trots relativt långt mellan passen. Passen blir heller inte så långa så efter två batterier är det ändå dags för fika/lunch. Plus är också låga vibrationer, inga avgaser och tyst när maskinen inte sågar. Jag är uppvuxen på gård så jag kommer frå bensindrivet, men ångrar inte valet att gå till batterimaskiner. Välj dock ett märke med rötterna i yrkesmässigt skogsarbete (Stihl, Husqvarna) så ergonomi och säkeret (t ex kastskydd i metall) är genomtänkt.

Jag har 540i xp motorsåg, 535i fr röjsåg (samt en LC353iVX batterigräsklippare) från Husqvarna. 2 st BLI300-batterier som jag går runt på. Röjer med 200-klingan och gallrar med motorsågen. Inga problem att fälla större träd eller ta hand om vindfällen även om de är få i mitt fall.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Johan60  
#855588 Jag är amatör i egen skog, är ute ca 300 timmar per år med i huvudsak gallring och röjning. Har senaste året bytt motorsåg Stihl MS261 mot MSA220 och röjsåg Stihl FS460 mot FSA135. Förutom byte från bensin till batteri har jag alltså gått ned en storlek i både vikt och effekt. Fyra AP300S batterier räcker gott och väl för en heldag för mig. Jag är mycket nöjd med bytet och har hittills aldrig saknat bensinsågarna.
Jag har inte provat FSA200, men med välslipad klinga räcker FSA135 gott och väl för mina röjningsbehov.

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#855603
Johan60 skrev:Jag är amatör i egen skog, är ute ca 300 timmar per år med i huvudsak gallring och röjning. Har senaste året bytt motorsåg Stihl MS261 mot MSA220 och röjsåg Stihl FS460 mot FSA135. Förutom byte från bensin till batteri har jag alltså gått ned en storlek i både vikt och effekt. Fyra AP300S batterier räcker gott och väl för en heldag för mig. Jag är mycket nöjd med bytet och har hittills aldrig saknat bensinsågarna.
Jag har inte provat FSA200, men med välslipad klinga räcker FSA135 gott och väl för mina röjningsbehov.


Hur grova stammar har du röjt med FSA135?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Johan60  
#855605 Jag har röjt upp till 12 cm stammar, dvs dubbla djupet jag når med 200 mm klinga. Det är inga problem om klingan är slipad och skränkad. Jag får lägga på lite mindre tryck än vad som gick med FS460, men skillnaden i tid är marginell.
Jag har inte mätt, men uppskattar att själva sågningen tar i storleksordningen 2-5 sekunder längre per 12 cm stam med FSA135 än med FS460. Man ska röja många grova stammar innan tidsskillnaden märks. För klena stammar märker jag ingen skillnad i tid. Eftersom jag sällan röjer grova stammar blir tidsförlusten helt försumbar, förmodligen mycket mindre än tiden jag sparar på att slippa köpa bensin.
Med en dåligt slipad klinga blir det nog större skillnad.
Jag valde FSA135 eftersom FSA200 är tyngre i sig och dessutom såvitt jag förstår behöver tyngre batteri AP500S för att utnyttja den högre effekten. Jag har inte alls saknat högre effekt, men kanske ett proffs som röjer mycket grovt föredrar det.

Användarvisningsbild

Re: Kommer Stihl FSA 200 att duga som skogsröjsåg?

Badger  
#855613
Johan60 skrev:Jag har röjt upp till 12 cm stammar, dvs dubbla djupet jag når med 200 mm klinga. Det är inga problem om klingan är slipad och skränkad. Jag får lägga på lite mindre tryck än vad som gick med FS460, men skillnaden i tid är marginell.
Jag har inte mätt, men uppskattar att själva sågningen tar i storleksordningen 2-5 sekunder längre per 12 cm stam med FSA135 än med FS460. Man ska röja många grova stammar innan tidsskillnaden märks. För klena stammar märker jag ingen skillnad i tid. Eftersom jag sällan röjer grova stammar blir tidsförlusten helt försumbar, förmodligen mycket mindre än tiden jag sparar på att slippa köpa bensin.
Med en dåligt slipad klinga blir det nog större skillnad.
Jag valde FSA135 eftersom FSA200 är tyngre i sig och dessutom såvitt jag förstår behöver tyngre batteri AP500S för att utnyttja den högre effekten. Jag har inte alls saknat högre effekt, men kanske ett proffs som röjer mycket grovt föredrar det.


Intressant. Decimetergrovt är ungefär där jag brukar byta till motorsågen. Ja, det är trevligt med lätta prylar. Ser att FSA135 väger 4,9kg och FSA200 väger 5,7kg. Batterivikten bekymrar inte mig för AP300 väger 1,8kg och AP500 väger 2,0kg. Med tanke på den extra kraften man får ut så kör jag ap500 i mina sågar nu. Så kanske skulle satsa på en FSA135a till mina 500batterier och få lite längre körtid mellan bytena.

Länge sen Skogsforum gjorde något produkt test. Kan man hoppas på ett test av lite olika batterisågar i skog Fredrik?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).