tis 10 sep 2024, 10:48#855358Hej,
Tänkte begära in offerter på en del gallring och avverkning som jag funderar på att låta utföra inom en snar framtid.
Jag anlitade för nått år sen skogsbolag A att upprätta en skogsbruksplan där det finns beskrivet vilka avdelningar som bör avverkas/gallras, hur många kubik och kvadrat osv.
Finns det nån nackdel med att använda den och skicka som underlag för att ta in offerter även från skogsbolag B, C och D?
Skogsfastigheter
Dela skogsbruksplan vid offertförfrågan
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 10 sep 2024, 11:32#855371Jo det har jag.
Jag tänker att fördelen med att dela den är att de blir lättare att beskriva vad man vill ha utfört och att jämställa och utvärdera offerter.
Jag tänker att fördelen med att dela den är att de blir lättare att beskriva vad man vill ha utfört och att jämställa och utvärdera offerter.
TS
tis 10 sep 2024, 12:26#855380Jag delar aldrig skogsbruksplanen med någon virkesköpare. Virkesköparna har nämligen detaljerade programvaror och data som man inte har som privatperson.
Min princip är att göra en vandring i skogen med tilltänkta köpare - jag skulle aldrig göra en affär utan besök i skogen med virkesköparen.
Man behöver nämligen ha en gemensam bild av trakten och kunna föra en dialog med inspektorn om vad man skall utföra för åtgärd.
Relaskop och klave brukar jag ha med mig liksom snitselband eller märkkäppar.
Min princip är att göra en vandring i skogen med tilltänkta köpare - jag skulle aldrig göra en affär utan besök i skogen med virkesköparen.
Man behöver nämligen ha en gemensam bild av trakten och kunna föra en dialog med inspektorn om vad man skall utföra för åtgärd.
Relaskop och klave brukar jag ha med mig liksom snitselband eller märkkäppar.
Usus magister est optimus
tis 10 sep 2024, 13:32#855383Varför vill Du dela skogsbruksplanen snarare än att träffa köparna i din skog? - Det är ju den enda informationen som bara Du har.
Visar Du även dina kort för motspelarna när Du spelar poker?
Låt köparna göra sin egen analys och använd skogsbruksplanen som stöd när Du diskuterar och förhandlar.
Låt köparna göra sin egen analys och använd skogsbruksplanen som stöd när Du diskuterar och förhandlar.
tis 10 sep 2024, 13:43#855384
Låter rimligt!
Tanken var att om jag delar planen så kan alla räkna på samma förutsättningar.
Vad exakt i planen är det du ser som bra att ”hålla för sig själv”? Tänker att skogen står ju ändå där den står helt öppet så de är ju svårt att med din jämförelse inte visa pokerkorten..?
Elis76 skrev:Varför vill Du dela skogsbruksplanen snarare än att träffa köparna i din skog? - Det är ju den enda informationen som bara Du har.
Låter rimligt!
Tanken var att om jag delar planen så kan alla räkna på samma förutsättningar.
Vad exakt i planen är det du ser som bra att ”hålla för sig själv”? Tänker att skogen står ju ändå där den står helt öppet så de är ju svårt att med din jämförelse inte visa pokerkorten..?
TS
tis 10 sep 2024, 13:54#855387Visst är det så, lika förursättningar ger ofta snarlika bud. Men var och en får göra som han/hon vill - det ena är inte mer rätt än det andra är fel.
Glöm inte bort att mer information än man tror delas mellan inköparna.
Lycka till!!
Glöm inte bort att mer information än man tror delas mellan inköparna.
Lycka till!!
tis 10 sep 2024, 14:39#855398Infon i skogsbruksplanen är knapphändig och har ofta felaktigheter. Ingen info som man behöver ruva på. Här skymtar två alternativa förhållningsätt till virkesaffärer.
1. Man ger de tilltänkta köparna att så detaljerat anbudsunderlag som det går och inväntar affärsförslag.
2. Man går runt med köparen och diskuterar i detalj vad man vill ha gjort. Företrädesvis med den köpare som tycker sig kunna lägga ner tiden.
Sätt 1 ger antagligen bäst betalt. Med sätt 2 får man det förhoppningsvis som man vill.
1. Man ger de tilltänkta köparna att så detaljerat anbudsunderlag som det går och inväntar affärsförslag.
2. Man går runt med köparen och diskuterar i detalj vad man vill ha gjort. Företrädesvis med den köpare som tycker sig kunna lägga ner tiden.
Sätt 1 ger antagligen bäst betalt. Med sätt 2 får man det förhoppningsvis som man vill.
Rottne F12, Volvo EC70, Valtra A75, Kranman P25
Stihl MS 201,241,261,362, RS460,480,490, Jonsered 2253WH
tis 10 sep 2024, 14:54#855402
Jag tänkte mig egentligen en kombo av dom båda. Först (1) skicka ut så bra underlag som möjligt till några olika och be om offert.
När man får offerterna kan man utvärdera vem de lutar åt att man vill gå vidare med. Och då (2) träffa denne en dag i skogen och gå igenom så man förstått varandra och är överens eller om nått måste justeras innan man skriver kontrakt.
Låter det helkorkat?
Skogsola skrev:Infon i skogsbruksplanen är knapphändig och har ofta felaktigheter. Ingen info som man behöver ruva på. Här skymtar två alternativa förhållningsätt till virkesaffärer.
Jag tänkte mig egentligen en kombo av dom båda. Först (1) skicka ut så bra underlag som möjligt till några olika och be om offert.
När man får offerterna kan man utvärdera vem de lutar åt att man vill gå vidare med. Och då (2) träffa denne en dag i skogen och gå igenom så man förstått varandra och är överens eller om nått måste justeras innan man skriver kontrakt.
Låter det helkorkat?
TS
tis 10 sep 2024, 15:45#855408Det låter rimligt. Hur mycket rör det sig om? 200 eller 2000 m3? Betänk att anbud sortimentsvis ofta är snåriga och svåra att jämföra.
tis 10 sep 2024, 16:19#855417
Du behöver nog förklara för trådskaparen hur sortimentvisa anbud fungerar och vad man bör ta i beaktande. 😀
Skogsola skrev:Det låter rimligt. Hur mycket rör det sig om? 200 eller 2000 m3? Betänk att anbud sortimentsvis ofta är snåriga och svåra att jämföra.
Du behöver nog förklara för trådskaparen hur sortimentvisa anbud fungerar och vad man bör ta i beaktande. 😀
tis 10 sep 2024, 17:17#855433Inte helt lätt att förklara. Men ett sätt att agera är: Begär ett rakt över fub pris på all slutavverkningsvolym. Bjud ut gallringen till samma köpare om de verkar resonabla och avtala den separat.
tis 10 sep 2024, 18:09#855440Det enda sättet att kunna jämföra jämsöverpriser på gallring måste nog vara att göra som i reportaget från Hökensås häradsallmänning? och förstämpla gallringsuttaget. Annars är det ju omöjligt att veta om de olika virkesköparna tänker sig att man ska plocka ut samma stammar, vilket ju påverkar rotnettot.
Att plocka ut de klena och skadade stammarna ger ju vanligtvis både lägre virkesintäkter och högre avverkningskostnader per kubik (=lägre netto per m3fub) än om man plockar ut de grova och kvalitativt bästa stammarna. Värdet på den kvarstående skogen torde ej vara likvärdig.
Enligt min mening är ett bra netto i en gallring är endast ett mervärde om man är nöjd med hur den kvarstående skogen ser ut!
MVH
Alias
Att plocka ut de klena och skadade stammarna ger ju vanligtvis både lägre virkesintäkter och högre avverkningskostnader per kubik (=lägre netto per m3fub) än om man plockar ut de grova och kvalitativt bästa stammarna. Värdet på den kvarstående skogen torde ej vara likvärdig.
Enligt min mening är ett bra netto i en gallring är endast ett mervärde om man är nöjd med hur den kvarstående skogen ser ut!
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
tis 10 sep 2024, 19:02#855443Därav min synpunt att göra separata uppgörelser för slutavverkning respektive gallring. Fast rotnetto vid gallring blir inte bra.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).