Jakt och Fiske

Älgjakten 2024

41 inlägg 4877 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Älgjakten 2024

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854372 Då var det dags igen för er uppe i norr. Då undrar vi här i söder som får vänta lite till. Hur det går för er? 😀

Den officiella starten är den 8:e oktober men många vill vänta. Så vi börjar tisdagen efter. Fanns dom som var rädda om semestern o vill vänta till helgen. Vi hade helgälgjakt förra året så jag fick igenom att vi ska börja i veckan i år.

Vi har haft obs på flera älgar på åtelkameror runt om på marken. Dåligt med kalvar dock. Men när jag satt på bockapass så fick jag besök av ko o kalv. Samma kväll så fastnade ko med dubbelkalv en km bort. Så då hade vi 3 kalvar inne. 👍

Apropå att vi skjuter för lite med kalvar...

TS
Jakt hos Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Älgjakten 2024

Bax  
#854374 Har motionerat en älgko idag, den var utan kalv tyvärr 😢
Vi är inne på andra året nu då vi inte tänker skjuta hondjur.. stammen måste öka.

Tralsmo  
#854375 Här går äpplena åt som smör just nu.

En bössa blev inskjuten nere i grustaget häromdan.

Nää , ja är ingen jägare men väl observant.

Användarvisningsbild

Bax  
#854472 Efter tre timmars ståndskall blandat med gångstånd fälldes en kalv för min unghund, han jobbade på riktigt bra till husses glädje.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1725306014_pxl_20240902_055121961.mp_(1).jpg

Jag har börjat igår och då fick jag sikta på en ko med kalv, dock var det för mkt busk
ivägen för skott men avståndet var inom rimligheten så jag försökte smyga till bra ställe
men då hann de gå in bland träden. Jag stod kvar bakom en torrfura mitt på hygget och
hoppades att de skulle komma tillbaka men enda som hände var att kon tittade på mig
en stund. Lockropen lyckades ej, kanske bara för tidigt?
Idag skällde det till och en råbock studsade/sprang iväg så inget skott där heller.
Den var dessutom så stor så jag trodde det var en ren först.
Senare på dagen gick jag på en plantering som blivit hårt älgbetad och såg till min förvåning
att jag inte såg någonting för björkslyet hade vuxit så rejält så ingen sikt finns, tydligen dags för åtgärd.
Det blir nog aldrig nån bra tallskog där men en mix av naturlig gran och björk med inslag av
planterad tall är ju bättre än ingenting.
Idag såg jag flera nya älgspår på samma ställe som igår så dit ska jag imorgon, tydligen finns det flera djur där
men de måste ställa sig framför bössan.
Funderar om man kunde bygga nån lätt harv så man snabbt kan sudda ut gamla spår på traktorvägen?
Bild på nyplanterad gran, hade ett gäng Litauer här som gjorde nåt slags hastighetsrekord på min
grävmaskinsmarkberedda plätt, nåja det verkar vara bra utfört arbete, dock även planterat på traktorvägen.

Användarvisningsbild

#854632 Jaktlaget har bokat skjutbanan ikväll.
1725384303_1000008210.jpg
Gott o få träna lite. 😀

TS

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854654 Det är synd om alla septemberlag i år med den chartervärme som råder. Kör ni som planerat?
Vi har ju gränsen strax nedanför här men har hållit fast vid oktoberjakten. Iofs la sig snön redan i två veckor efter jakten ifjol, men det var väl lite ovanligt tidigt för oss i dessa tidevarv.
Tänkte röja lite skjutgator till helgen om inget bättre dyker upp. Kollar efter nån fågel samtidigt. I lördags kväll hade jag en järpe på hårkorset men tvekade för hunden var intill mellan benen.Samtidigt kändes 308 lite väl att ”skjuta mygg med kanon” på 40 m håll. Så bra jaktupplevelse, och alla överlevde…
Hade förberett mej på nåt försäsongs orrspelssamling. De börjar flyga och röra sej så smått nu.

Användarvisningsbild

#854997 Vi var ute och flyttade torn idag. 😀

Vi blev ett tiotal. Så vi jobbade i två grupper på var sitt håll.

Det vara några som skulle flyttas till nya hyggen jämte. Sedan var en del utkörda så långt det gick med fyrhjuling innan. Så det var bara för oss att bära till ett bra ställe. Några skulle bara justeras en liten bit. För där tornet stod växte det mycket bättre än på resten av hygget.

Sedan var det några som skulle tas "hem" innan dom växer fast. Låga torn är inte så farligt för dom passen blir obrukbara snabbare. Men dom högre kan ju stå lite längre och då hinner skogen växa till sig så det blir svårt o få ut dom. Tills dom behövs på andra ställen. Just nu så har vi ett överskott på torn.

Men det är bra. För det brukar alltid bli nån sistaminuten flytt precis innan jakten börjar. 😉

Vi hann undan med det vad vi skulle innan värmen slog på så det gick rätt bra ändå. Man ju lite orolig för den men med fika o vatten med sig så gick det bra. 😀

Det roliga var att pojken frågade självmant om han kunde få följa med. Givetvis så kunde han det. Så han var med o hjälpte till att bära. 👍

TS

#855044 Igår röjde man skjutgator. Började tidigt med orrjakt. Det var fullt spel. Stötte flocken två gånger. Tack vare att hunden bestämde oss gå mot tredje platsen så blev det synkontakt. Avståndsmätaren missade en orren i myrtallen men jag uppskattade knappt 200m. Bomskott. 15-tal orrar drog mot oss och flög över på låg höjd. Gick ut och sökte av och mätte bakvägen. 235m. Då vet man att det gått ca lika många mm lågt. Röjde sen ett pass. 25 grader. Åkte två mil hem och vovven o jag sov middag. Röjde pass två på kvällen och sen lite resultatlöst järplockande. Sovmorgon idag men hunden står och glor på mej i sängen och orrspel är skogens magiska sång. Få se, än är det inte för sent.

Mikko  
#855046 Du får bygga ett gömsle på mer normala skotthåll till spelplatsen. Risken med så där långa skotthåll är att man klipper ett ben på fågeln och det syns knappt för den flyger iväg men så fort den landar på marken kan den aldrig komma upp och flyga igen.

#855049 Det gömslet skulle man få sitta i under en oändlighet om det skulle samtidigt bli ett kortare håll. Bulvanjakt i så fall. Orrspel uppstår oförutsägbart och på stora myrar vet man inte var. I princip kan man skadeskjuta allt vilt och normalt kommer man inte till orrskott på närmare än 150- 200m. Men jag håller med om att allt är möjligt. Frågan är också hur ”säker” man kan vara på att träffa en orre öht. En hockeypuck för ren träff.
Jag har å andra sidan valt att aldrig skjuta hagel, för det är väl jaktens gissningsskytte nummer ett och min trygghet ligger i att antingen träffar man eller bommar och skadeskjutningsrisken är minimal och acceptabel.
Vet du att det skett benträffar? I så fall berätta, för det är helt nytt för mig.

Användarvisningsbild

Bax  
#855052 I väntan på en älghund som skäller ståndskall på fel mark.
1725775682_img_1943.jpeg

Användarvisningsbild

Bax skrev:I väntan på en älghund som skäller ståndskall på fel mark.
1725775682_img_1943.jpeg

Fin utsikt under tiden tills det vänder.👍

TS
Användarvisningsbild

Bax  
#855062 Ja, och nu har jag upptäckt en älgkalv som ligger i gräset och vilar alldeles utanför höger bildkant, där nere 😀

Användarvisningsbild

Bax skrev:Ja, och nu har jag upptäckt en älgkalv som ligger i gräset och vilar alldeles utanför höger bildkant, där nere 😀

Se där. Det vänder när man minst anar det.😃

TS
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).