Arbetskläder för skogen

Huggarkängor

128 inlägg 69562 visningar 41 följer Svara, dela mm...   

Re: Huggarkängor

alias  
macke skrev:Outnorth säljer Meindl. När dom hette naturkompaniet hade dom huggarkängor men är tveksam om dom har det i butik nu. Håller med vill helst prova innan man köper.

Kunde inte se att de hade några huggarkängor där när jag var inne i deras butik i Växjö senast.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Lindveden  
#853388 Har du kollat me tex Swedol eller Ahlsell? Dom marknadsför iallafall vissa meindl kängor

alias  
Lindveden skrev:Har du kollat me tex Swedol eller Ahlsell? Dom marknadsför iallafall vissa meindl kängor

Nej. Har inte kollat där. Kan helt klart vara värt att undersöka. 👍

MVH
Alias

Användarvisningsbild

krooken  
alias skrev:Är det någon som vet om det finns någon fysisk butik i de södra delarna av Småland eller Blekinge som saluför och har Meindls huggarkängor hemma i lager (ju närmre Växjö desto bättre)?

Betalar hellre lite mer för att handla i en fysisk butik där man kan prova modell och storlek hellre än att betälla på t.ex. Skogma och ev. behöva krångla med retursedlar och dyl. om grejerna inte passar.

MVH
Alias

Maskinaffären i Nybro har Meindl vad jag vet, köpte mina där för ett par år sedan.

Användarvisningsbild

Vildmark  
#853486 Köpte huggarkängor på Ullared lantmän för endast 895kr. Bättre sågskydd i dem än andra kängor på marknaden. Har använt dem i några månader och arbetsdagar på 8h och är sjukt nöjd.

Användarvisningsbild

Odalbonden  
#853555 Har Oregon Fiordland.Mycket nöjd!

Användarvisningsbild

Elis76  
Vildmark skrev:Köpte huggarkängor på Ullared lantmän för endast 895kr. Bättre sågskydd i dem än andra kängor på marknaden. Har använt dem i några månader och arbetsdagar på 8h och är sjukt nöjd.

Vilka kängor köpte Du?

Användarvisningsbild

Vildmark  
#853569 Stabilus woodland s2

Användarvisningsbild

Williamm  
Vildmark skrev:Köpte huggarkängor på Ullared lantmän för endast 895kr. Bättre sågskydd i dem än andra kängor på marknaden. Har använt dem i några månader och arbetsdagar på 8h och är sjukt nöjd.

Vildmark skrev:Stabilus woodland s2

Dem har sågskyddsklass 2, och det finns klass 3 också.

Så det finns kängor med med bättre skydd på marknaden. T.ex. Meindl timber pro gtx

Användarvisningsbild

Vildmark  
#853573 Ok.. 24m/s står det på dessa och de andra jag kikat på har bara haft 21m/s

Användarvisningsbild

Williamm  
#853574 Jo klass2 och s2 är bra, kanske bäst i den prisklassen.
Jag jämförde ju med kängor för mer än tredubbla priset, inte så relevant kanske när jag tänker efter..

-Tomas-  
#856376 För den som är intresserad rear Engelbert Strauss sin Harz-kängan för 1250:- ink moms. Mina första huggarkängor så inte mycket att jämföra med men helt klart ett lyft jämfört med stövlar! Upplever inte jag har speciellt breda fötter men kängorna trycker lite vid fotens bredaste del så något att tänka på för den med breda fötter.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856397 Tack för tipset, verkar vara utförsäljning. Köpte ett par till.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#856401 Har man marker med gott om stenskärv eller annat vasst så rekommenderas att köpa flera par av Harzkängan då de mjuka sulorna lätt skärs sönder. I övrigt torde Harz vara den bekvämaste kängan på marknaden..🙂

Användarvisningsbild

Skog10  
#856934 Står lite och väljer mellan Stabilus Woodland och Engelbert Strauss Harz. Det som utgående från produktinformationen talar för den första är priset och lite högre klassning, medan det som talar för den andra är att den ser ut att ha högre skaft och bättre stabilitet. De kommer främst att användas vid röjning som det ser ut just nu. Jag ser att det har lämnats en del bra kommenterare. Hur upplever ni dem nu när ni har använt dem ett tag?
Hur bra grepp har sulan? Hur är de här i storlekarna? Har de normal läst?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).