Skojigt/Galet

Skott från förr: Dina bästa och värsta luftgevärsminnen

6 inlägg 2263 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skott från förr: Dina bästa och värsta luftgevärsminnen

Fredrik Reuter  
#852679 I dagens podd berättar undertecknad om varför jag (kanske) inte blev jägare. Det har att göra med luftgevär i tidiga tonår och att man tröttnade på att skjuta på tavlor. Detta ungdomsstreck slutade i en chock som du gärna får lyssna mer om i dagens podd: Fredrik Reuter - Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Men det var ett av mina minnen. Vi skulle gärna vilja höra dina bästa och värsta luftgevärsminnen. Vad har du för anekdoter som införlivar luftgevär från din ungdom? Mata på här i tråden!

TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skott från förr: Dina bästa och värsta luftgevärsminnen

Torbjörn Johnsen  
#852685 Är väl lite likt dina erfarenheter men med en bättre utgång (för djuret). Jag och en kompis gick runt i hammaskogen med luftgeväret. En gammal Diana 27 med dålig fjäder... Vi var väl en 10-12 år, typ. Plötsligt får vi syn på en ormvråk som sitter på nedersta grenen på en stor tall, med bröstet emot oss och inte alltför långt bort. Det var väl 20 meters avstånd eller nåt sånt. Kompisen som var bättre skytt än mig la an och satte kulan mitt i bröstet på ormvråken. Vi både hörde och såg hur det träffade men fågeln flög (som tur var😱) vidare utan att visa några tecken på skada. Vi kunde följa den flera hundra meter med blicken och den flög obehindrat vidare. Men hade den rasat ner och sprattlat sin dödskamp framför våra fötter så kanske det hade varit färdigjagat för mig också.

hfab  
#852691 Jag minns inte om jag var 8 eller 9 då jag fick ett luftgevär i julklapp. Det var då iallafall kring 30 grader kallt ute, och jag och en av morbröderna höll på att frysa fingrarna av oss då vi skulle provskjuta.
Luftgeväret användes mycket flitigt, och målen varierade.

En dag fick jag syn på en ekorre som hoppade fram i trädkronorna.
Då jag genskjutit ekorren valde den att stanna i en stor asp, som lutade ut över vattnet.
Jag satte mig ner och siktade på huvudet.
Då skottet gick föll den ner i vattnet och började simma runt i en snäv cirkel.

Halvdeles i panik laddar jag om och börjar en förtvivlad skottlossning mot det förmodat skadade djuret.

Efter flera misslyckade skott ser jag en svallvåg som närmar sig från höger.
Sekunden senare försvinner ekorren i gapet på en stor gädda.

Tralsmo  
#852703 Kul tråd de här.

Ja har inga speciella minnen av just skjutningen.
Allafall va ja nog 10år (1969) när ja fick ett Bavaria luftgevär av morsan å farsan. Troligen i födelsedagspresent. Men de ä klart att ja fyller ju nån dag innan julafton så skillnaden är ju marginell.
De ja minns är hur glad ja blev.
Asken tog slut på ett par dagar.
Kallt va de nog men de minns ja inget av.

Tror att geväret fortfarande finns nånstans.

Nån jägare har de alldrig blivit av mig även om ja tidigt 70tal sköt några harar å nötskrikor.
Fast de va ju inte me luftgevär.

En rätt bedrövlig historia av nogåt modernare mått däremot:
På 90tal köpte ja en billig version av tävlings pistol.
Grabben å ja sköt lite prick me den (bild) å hadde kul.

De har ju bott svalor i ladugårdarna härnere sen urminnes tider.
Dom chet ju så förbaskat på mina prylar.
Blödig som ja är me djur så hängde ja opp ett par presseningar i taket som dom kunde chita på.
De funkade sisådär.
Till slut kom ja fram till att dom fick flytta nån annanstans. Täppte till alla hål i lagårn. Funkade ochså sisådär.
Ja tänkte att ja får skjuta sönder deras bon.
Det gick ju bra me luftpistolen.
Bara de att en kula studsade å tog (troligtvis) i skallen på en av svalorna så den dog tvärt.
De är inget ja är stolt över precis. Varje gång ja tänker på de blir ja ledsen.

WarPeter  
#852752 Jag sköt många tusen skott som ung. Tävlade i 10 år och sköt även SM och Nordiska med viss framgång. Gillar att skjuta ännu, det är väldigt bra avslappning eftersom det kräver fullt fokus.

Tråkigt nog märkte jag nu när grabben ville testa att skjuta lite mer seriöst i klubb att väldigt få klubbar finns kvar, nästan alla har lagt ner i brist på ledare.

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#852833 Var på luftgevärsskytte med ett grabbgäng före en utekväll när jag var i 20 årsåldern. Framkom sent på kvällen efter några öl att killen som satt bredvid mig och skjutit hade avfyrat ett vådaskott upp i taket där rickoschetten sen träffat honom i pannan. Ingen i rummet, förutom skytten, hade märkt något...

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).