Jakt och Fiske

Bockjakt!!

441 inlägg 117586 visningar 57 följer Svara, dela mm...   

Re: Bockjakt!!

Reymond  
#851175 På 50-60-talet hade vi knappt någon älg eller rådjur. Det är dessa och äldre som då va plant o ungskogar sågverken har sågat och sågar nu mestadels. Älgexplosionen har inget med det att göra ännu. Massaindustrin har fått mer och mer granmassaved till bruken i Södra delen av Sverige.
Den som har någon historisk kunskap fattar ju varför. Gran ger fin massakvalite och bra massapriser.
Det är ju tur det för ekonomin.
Men hur ser det ut i våra skogar?
Mellanmarker som gör sej bäst med 20-30% tall framme mot G2-ålder har
minskat dramatiskt på många platser
I tex Småland jag känner bäst till.
Vill vi bara ha gran kvar i slutavverkningsbeståndet?

Jakt hos Bengtssons

Reymond  
#851176 Är enda syftet att ha 600-800 granstam kvar i slutavverkningbeståndet kan ju vilken som helst klara det.
Jag tänkte lite längre att skapa bestånd med bärris och annat nyttigt för det vilda och dessutom trevligare
för människan att ströva i.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Reymond skrev:På 50-60-talet hade vi knappt någon älg eller rådjur. Det är dessa och äldre som då va plant o ungskogar sågverken har sågat och sågar nu mestadels. Älgexplosionen har inget med det att göra ännu. Massaindustrin har fått mer och mer granmassaved till bruken i Södra delen av Sverige.
Den som har någon historisk kunskap fattar ju varför. Gran ger fin massakvalite och bra massapriser.
Det är ju tur det för ekonomin.
Men hur ser det ut i våra skogar?
Mellanmarker som gör sej bäst med 20-30% tall framme mot G2-ålder har
minskat dramatiskt på många platser
I tex Småland jag känner bäst till.
Vill vi bara ha gran kvar i slutavverkningsbeståndet?

- Öh, så det som var plant eller ungskogar på 50 -60 talet. Är det inte det som var gallringsskogar på 80 talet o som idag är de sista gallrings / slutavverkningar ni gör idag ? Att klensågverk o massabruk, idag tar in den skog som ännu inte nått LSÅ, är inget problem tycker du ? O att de ger miljardvinster, trots att den växte upp mitt i "Älgexplosionen" ? Var finns den då s.k. av viltet orsakade skadebilden o vem är det som är förloraren ?
Bara "BS" skulle jag säga !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#851192 Förloraren är skogsägaren som har fått mindre tillväxt.

För den som köper in timmer eller massaved spelar det ingen roll. 1 kubik är 1 kubik, även om den kommer 10 år senare pga betade tallföryngringar.

Reymond  
#851203 Det är ju massabruken som tjänar dom stora pengarna. För dom spelar kvalite knappt ingen roll. Sprötkvistar, snabbvuxet, krokigt etc spelar knappt ingen roll. Det är ju som Mangan noterar skogsägaren som får mindre timmerutfall i S-skogen när det är dags. Det är ju sågråvaran som ger något i slutändan.

Användarvisningsbild

Otik  
#851207 Älg och rådjur har jag inte några större bekymmer med men kronhjorten och dess barkgnag är inte rolig !

alias  
Boman skrev:Nu har det blivit lite tråkig ton på denna tråden. Det ska vara en glad och positiv tråd där man delar med sig av bilder och trevliga jakt upplevelser och det som rör bockjakt. Vill ni klaga och gnälla var snälla och starta en annan tråd. Det har varigt nästan 400 glada och positiva inlägg. Låt det fortsätta så!

Instämmer helt!

Om viltförvaltning och dess inverkan/samverkan med jord- & skogsbruk finns mycket att dryfta, men det görs lämpligare i någon av existerande trådar på ämnet, eller genom att starta ytterligare någon ny. Hade själv gärna bemött några av de senare inläggen i tråden, men tycker att det är fel tråd.

On topic så blir det nog i vanlig ordning något/några halvhjärtade sittningar. Tycker nästan aldrig att jag har haft tid att förbereda mig med inventering av vilka bockar man har på markerna, och i ärlighetens namn så får jag nog likna purschen vid metadon för en knarkare för egen del - det hjälper lite mot jaktabstinensen, men det ger inte alls samma kick som hundjakten.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#851265 Kul Alias att du kan fortsätta med hund hundjakten. Här i Bergslagen släpper jag inte ens en sälskaphund i egen skog på promenad. På grund av Vargar,vars numerär är mer än vilda bytesdjur.

alias  
Ove Lindberg skrev:Kul Alias att du kan fortsätta med hund hundjakten. Här i Bergslagen släpper jag inte ens en sälskaphund i egen skog på promenad. På grund av Vargar,vars numerär är mer än vilda bytesdjur.

Jag lider med er!

Tyvärr har även vi haft observationer av dylika kreatur i närheten av där jag jagar under senare år, så orosmomenten vid hundsläpp har ökat även här. 👎

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Boman  
#852643 Nu går man bara och väntar på att det ska bli morgon! Har satt ut en bock där polaren ska sitta i morgon 🤣

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Boman skrev:Nu går man bara och väntar på att det ska bli morgon! Har satt ut en bock där polaren ska sitta i morgon 🤣

Det är bra så han syns. 🤣

Mikko  
#852650 För min del är det jaktprov med trädskällare som gäller i morgon.

WarPeter  
Mikko skrev:För min del är det jaktprov med trädskällare som gäller i morgon.

Lycka till!

WarPeter  
#852653 Ja det blir bockjakt imorgon kväll (och på lördag). Det är inte favoritjakten men det ändå starten på jatksäsongen och vi har väldigt gott om rådjur nu så en eller ett par bockar skulle bara göra gott att ta bort.

WarPeter  
#852750 Det blev en riktigt trevlig kväll med tre bockar i pass. Avelsbocken kom in på 25 meter men den får gå kvar ett par år till. Bock nummer två fick följa med hem. Den tredje var en riktig avskjutningsbock och såg ganska sluten ut men fick tyvärr inte något rent läge. Så den blir det ett försök till på imorgon.

Men överraskande mycket rådjur, 8 obs på 2 personer och då var vi på kanske 20 procent av markerna.
1723844314_bock.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).