Logistik, Transport

Maskintransport/dunderbygge - kostnad per h och/eller mil?

5 inlägg 1839 visningar 1 följer Svara, dela mm...   

Maskintransport/dunderbygge - kostnad per h och/eller mil?

alias  
#852519 Funderade lite på vad det kan kosta att anlita en maskintransport, såsom ett dunderbygge?

Tar de en rak timtaxa för maskinflyttar, eller brukar det vara liknande taxibolagen, där både tid och sträcka påverka totalpriset?
Ungefär vilka prisnivåer per h och/eller mil är vanliga/rimliga?

Hade en fundering på att buda på en maskin som jag inte kan flytta hem på ett smidigt sätt i egen regi. Det skulle innebära en transport på ca 15 mil och 2 h körtid enl. Hitta.se (borde således ta runt 5 h totalt T&R med lastning & lossning), men då det inte är någon akut brådska med leveransen så kanske det skulle gå att pussla ihop som returlast.

MVH
Alias

TS
Användarvisningsbild

Re: Maskintransport/dunderbygge - kostnad per h och/eller mi

Bax  
#852520 För flera år sedan betalade jag en faktura från ett dunderbygge, för en flytt av en Huddig.
Den tog ren timtaxa.
Jag minns inte taxan, men det är så många år sedan så det är nog inaktuellt ändå.

Edit: krokbilen som flyttade en 13-tons grävare hem till mig häromveckan tog ca 1200:-/tim.

Tralsmo  
#852522 När vi flyttar så kostar de 1300kr per timme + moms.
Dunderbygge eller trailer spelar ingen roll, vi har använt bägge.

Beroende på var bilen utgår från så brukar de gå att få till enkel resa förr eller senare.

alias  
#852551 Tack!

Blev inte aktuellt med någon affär denna gång, men bra att ha lite siffror om det blir aktuellt i något annat sammanhang. Flakväxlarbil är ju helt klart ett alternativ om det inte är allt för stora och tunga objekt som ska flyttas. Är ju många aktörer som har denna typ av fordon.

Blev faktiskt positivt överraskad av prisbilden då jag förutsätter att priset som @Tralsmo angav var för trailer/dunderbygge. Hade nästan trott på 1500-2000 kr/h för dylika ekipage.

MVH
Alias

TS

Tralsmo  
#852552 Det priset ja nu angav kan nog anses va botten men mer än 1500 tror ja inte.

Vi har en me trailer som kör de mesta åt oss å han debiterar 1300.
Vi har 2 till i reserv varav 1 dunderbygge.
En av dom nogåt billigare å dunderbygget samma eller några kronor till.

Reservarna kör mest åt sig själva å sånna som dom känner.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).