Skogsnyheter

Slopad ränta på SCA:s skogskonto upprör skogsägare

22 inlägg 4795 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Re: Slopad ränta på SCA:s skogskonto upprör skogsägare

alias  
surjämten skrev:Hos vissa får man inget årsbesked.
Då kan det vara svårt att ha koll.
Har innestående hos ett stabilt mindre bolag. I januari när jag bad om en utbetalning frågade jag om räntan.
Det lät som jag väckte en sovande björn??
- Det ska du ju ha om du har en betalningsplan hos oss

Även om de inte skickar ut några årsbesked så ska ränta som betalas ut till fysiska personer rapporteras till Skatteverket som kontrolluppgift och preliminärskatt ska dras på beloppet, så det ska synas i de förtryckta uppgifterna som man får från Skv inför deklarationen - sen får man ju själv justera dessa belopp i deklarationen, beroende på vilka poster som är hänförliga till näringsverksamheten resp. privat.

MVH
Alias

Elmia
Användarvisningsbild

Guld och skogar  
#850775 Pinsamt av SCA, det uslaste enligt mig är att dom vägrar svara för att det ät en tyst period, det är ett knep som jag avskyr, för det är påhittat. Detta är en operationell och historisk fråga, det kan man svara på, tyst period gäller frågor specifikt för det andra kvartalet, detta har pågått i flera år och är knappast MAR påverkande. Klassiskt fulknep ifrån noterade företag.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850900 SCA:s rapportmiss drar ner skogsbolagen !
Kan inte läsa då låst artikel på DI

Användarvisningsbild

Elis76  
#850902 - Marginalen pressas av sektorns höga råvarukostnader
- Den vändning som industrin trott och hoppats på inför det andra kvartalet har hittills inte inträffat.
- Framtidsutsikterna för sektorn grumlas av bland annat stigande priser på skogsråvara som pressar marginalerna.

Detta går hand i hand med SHB:s råvaruanalytikers profetsia att vinsterna inom skogsindustrin håller på att flyttas över till skogsägarna.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Röjkvist skrev:SCA:s rapportmiss drar ner skogsbolagen !
Kan inte läsa då låst artikel på DI

SCAs resultat kom in något lägre än de s k analytikernas gissningar och då åker aktiekursen ner i källarn. Men SCA gjorde en rörelsemarginal under första halvåret om 14% och det var ju för inte så länge sen ansett som ett skapligt bra resultat. Beaktat att det dessutom räknas som lågkonjunktur med en dålig generellt sett dålig marknad så borde ju aktieägarna ändå vara nöjda, eller? SCAs egna skogsinnehav gör att de klarar av de högre virkespriserna bättre än en del andra skogsbolag och föreningar. Helt klart så förskjuts nu vinsterna från skogsindustrin till skogsägarna vilket är riktigt bra för Sveriges skogsägare (inkl SCA), Sveriges skogsbruk och svensk landsbygd.

Hema  
Guld och skogar skrev:Pinsamt av SCA, det uslaste enligt mig är att dom vägrar svara för att det ät en tyst period, det är ett knep som jag avskyr, för det är påhittat. Detta är en operationell och historisk fråga, det kan man svara på, tyst period gäller frågor specifikt för det andra kvartalet, detta har pågått i flera år och är knappast MAR påverkande. Klassiskt fulknep ifrån noterade företag.

Instämmer till fullo!

Användarvisningsbild

Elis76  
#851057 Tyst period gäller alla bolag registrerade på Nasdaq.

Och det finns en anledning till att den regeln finns.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).