Skogsnyheter

Slopad ränta på SCA:s skogskonto upprör skogsägare

22 inlägg 4782 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slopad ränta på SCA:s skogskonto upprör skogsägare

Fredrik Reuter  
#850581 Enligt en artikel i Dagens Industri som intervjuat en skogsägare som också är leverantör till SCA så har SCA tagit bort räntan på deras "skogskonto" utan att meddela kunderna om detta. Räntan slopades redan 2019. Enligt skogsägaren så har flera konkurrenter till SCA ränta på upp till 3,55 % på sina motsvarande konton.

De "skogskonton" det handlar om är betalplans-konto där inkomsterna från en avverkning placeras på ett konto hos virkesköparen. Ofta utgår ränta på dessa pengar men annars kan det finnas skattemässiga fördelar genom att fördela inkomsterna över flera år. Dock max upp till 10 år.

Kritiken mot SCA verkar främst vara att SCA inte informerat någonstans om att räntan slopats 2019. SCA själva är inne i en så kallad tyst period inför det ekonomiska resultatet för det andra kvartalet 2024 och kan inte uttala sig. Någon här på Skogsforum som har mer erfarenheter?

Här är artikeln på DI, dock säkert bakom betalvägg: https://www.di.se/nyheter/skogsagare-ra ... formerats/

TS
Elmia

Re: Slopad ränta på SCA:s skogskonto upprör skogsägare

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850586 Kan väl bli en väckarklocka för de som säljer virke till storfinansen 👎

Användarvisningsbild

Mellberg  
#850593 Norra Skogs, "Betalningsplanekonto" ger just nu 3,25 % i ränta på ränta ! 😎

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#850597 Och Gällö Skog 3,55 % enligt artikeln...

TS

Sandström87  
#850602 Och SCA äger gällö skog, så snart kanske räntan slopas även där

Användarvisningsbild

joran  
#850610 Jag är fri att sälja virke till vem som helst. Är inte medlem i någon skogsägarförening tex.
Skogskonto och virkeslikvidkonto har jag i Handelsbanken. Ränta just nu 3,45% 👍🌲

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850616 Och det är alltså inte skogskonto i skatteverkets mening, utan ränta på betalningsplan det surras om. Södra har 3% just nu.

Användarvisningsbild

joran  
#850636 Vad är skillnaden?

Användarvisningsbild

joran  
#850638 Är det hela virkeslikviden på betalplan i 10 år, mot 60% av likviden på skogskontot som är skillnaden?

Användarvisningsbild

Elis76  
#850639 Det är en viss skillnad på skogsbolagens betalplankonton och bankernas skogskonton. De har lite olika syften.

Betalplankonton omfattas t.ex. inte av bankgarantin. Däremot är de bra om man behöver skjuta upp kapitalöverföringen till sin verksamhet av skattemässiga skäl.

Hema  
#850647 Men om ränteläget är positivt, så borde innestående icke utbetalda likvida medel (hos företag, som kund/leverantör äger) betala ränta. Det är självklart, annars åker företagen snålskjuts på andras pengar. Lågt!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Fredrik Reuter skrev:Enligt en artikel i Dagens Industri som intervjuat en skogsägare som också är leverantör till SCA så har SCA tagit bort räntan på deras "skogskonto" utan att meddela kunderna om detta. Räntan slopades redan 2019. Enligt skogsägaren så har flera konkurrenter till SCA ränta på upp till 3,55 % på sina motsvarande konton.

De "skogskonton" det handlar om är betalplans-konto där inkomsterna från en avverkning placeras på ett konto hos virkesköparen. Ofta utgår ränta på dessa pengar men annars kan det finnas skattemässiga fördelar genom att fördela inkomsterna över flera år. Dock max upp till 10 år.

Kritiken mot SCA verkar främst vara att SCA inte informerat någonstans om att räntan slopats 2019. SCA själva är inne i en så kallad tyst period inför det ekonomiska resultatet för det andra kvartalet 2024 och kan inte uttala sig. Någon här på Skogsforum som har mer erfarenheter?

Här är artikeln på DI, dock säkert bakom betalvägg: https://www.di.se/nyheter/skogsagare-ra ... formerats/

Men folk som har denna betalplan måste väl märkt att de inte fått nån ränta på pengarna sen 2019 eller är deras kunder så rika så dom bry sig inte?
Senast redigerad av gnisten83 ons 24 jul 2024, 08:15, redigerad totalt 1 gång.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850666 Det är ett val man kan göra. Om man inte vill ha pengarna innestående, så tar man ut dom direkt.

surjämten  
#850671 Hos vissa får man inget årsbesked.
Då kan det vara svårt att ha koll.
Har innestående hos ett stabilt mindre bolag. I januari när jag bad om en utbetalning frågade jag om räntan.
Det lät som jag väckte en sovande björn??
- Det ska du ju ha om du har en betalningsplan hos oss

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
surjämten skrev:Hos vissa får man inget årsbesked.
Då kan det vara svårt att ha koll.
Har innestående hos ett stabilt mindre bolag. I januari när jag bad om en utbetalning frågade jag om räntan.
Det lät som jag väckte en sovande björn??
- Det ska du ju ha om du har en betalningsplan hos oss

Och förståss inga ”mina sidor” heller?

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).