tis 09 jul 2024, 19:16#849475Hej, jag behöver råd angående val av betesputs/slagklippare. Jag kommer att köra ca 10-12 ha/år och enbart gräs, min traktor är en New Holland TL70A, de putsar jag tittat på är Agrimaster KL 250 SW och Maschio Brava 250L, båda maskinerna är med hydraulisk sidoförskjutning och y- slagor. Första frågan är tror ni att min traktor orkar dessa putsar eller blir de för stora? Andra frågan är hur bra/dåligt är dessa maskinen, är de jämförbara kvalitetsmässigt och hur bra kvalitet är det? Prismässigt skiljer det i stort sett ingenting men kan man säga att någon av dem är bättre?
Inomgårdsmaskiner
Betesputs
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 09 jul 2024, 19:49#849480Min spontana reaktion.
Varför ska du slå ner det med en betesputs?
Har du för mycket pengar?
Finns inga hästar kvar i Norrbotten?
10 hektar blir ganska mycket hö, även om det är dålig mark.
Varför ska du slå ner det med en betesputs?
Har du för mycket pengar?
Finns inga hästar kvar i Norrbotten?
10 hektar blir ganska mycket hö, även om det är dålig mark.
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
tis 09 jul 2024, 20:10#849482
Fin traktor och säkert fina putsar med.
Traktorn tar dessa putsar som ingenting så hästkrafterna är inget problem, vikten är låg
och trepunkten lyfter nästan tio ggr putsens vikt så det är inte heller ett problem.
Om, mot förmodan det skulle gå tungt så växlar du bara ner ett steg, du har ju 24 växlar att pröva med.
Om putsarna vet jag inget så där skulle jag nog välja beroende på ÅF förutsatt att priser och utrustning är lika.
Oavsett vilken du köper så vore det skoj med en uppföljande bildrik recension när du kört ett tag.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Fin traktor och säkert fina putsar med.
Traktorn tar dessa putsar som ingenting så hästkrafterna är inget problem, vikten är låg
och trepunkten lyfter nästan tio ggr putsens vikt så det är inte heller ett problem.
Om, mot förmodan det skulle gå tungt så växlar du bara ner ett steg, du har ju 24 växlar att pröva med.
Om putsarna vet jag inget så där skulle jag nog välja beroende på ÅF förutsatt att priser och utrustning är lika.
Oavsett vilken du köper så vore det skoj med en uppföljande bildrik recension när du kört ett tag.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
tis 09 jul 2024, 20:21#849483Jag stod inför samma beslut men köpte en Berti. Tyckte Maschion var fin men fick Bertin snabbare. Agrimastern tyckte jag inte alls om den såg vek ut. Jag kör med en Valtra A75 och det är inga problem alls.
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
tis 09 jul 2024, 21:08#849487
Jag visste inte att det var otillåtet att ställa frågor.
Om du har mycket tuvor eller är rädd att kraften inte ska räcka till, så skulle jag rekommendera Y-slagor.
Stirra dig inte blind på ett visst märke. Det viktiga är att du kan få snabba leveranser av reservdelar.
Nöjd så?
håkan100 skrev:Det var inte ett svar jag önskade på en seriös fråga, de var synd! Men eftersom du verkar nyfiken så har jag inte för mycket pengar och äger inte all mark själv, nöjd så?
Jag visste inte att det var otillåtet att ställa frågor.
Om du har mycket tuvor eller är rädd att kraften inte ska räcka till, så skulle jag rekommendera Y-slagor.
Stirra dig inte blind på ett visst märke. Det viktiga är att du kan få snabba leveranser av reservdelar.
Nöjd så?
Förargelsen över dålig kvalité varar längre än glädjen över ett lågt pris
tis 09 jul 2024, 21:57#849491
Jd1270g skrev:Jag stod inför samma beslut men köpte en Berti. Tyckte Maschion var fin men fick Bertin snabbare. Agrimastern tyckte jag inte alls om den såg vek ut. Jag kör med en Valtra A75 och det är inga problem alls.
TS
ons 10 jul 2024, 05:40#849493Är delägare i en agrimaster tillsammans med några grannar. Vi har haft den i ca 20 år å den har hållit otroligt bra med tanke på olika förar kunskaper.....
Rekommenderar y-knivarna klart framför slagor, kräver inte alls lika mycket kraft för å driva..
Rekommenderar y-knivarna klart framför slagor, kräver inte alls lika mycket kraft för å driva..
tor 11 jul 2024, 02:57#849625Jag har en Aqgrimaster KL250 SW som övertogs av förra ägaren när gården köptes för tio år sedan. Årsmodellen tror jag är 2006, kanske den gått 4-5 ha om året.
Har utan problem kört den med 80 och 95 hk traktor, kan inte tänka att 70 hk skulle vara något problem heller.
Denna har stått under bar himmel i alla år och börjar nu vara lite ful, kraftöverföringsaxeln har jag dock förvarat inne.
Jag köpte till någon slags tillbehörsmedar eftersom jag trodde den skulla gå bättre med dessa, det gjorde den inte, den mest samlade på sig stora gräshögar.
Enda mek är väl att jag några gånger fått banka tillbaka sidoplåtarna, antar att jag haft maskinen för lågt och svängt tvärt. Möjligen att det började morra i nåt lager förra året.....eller så inbillade jag mig.
Egentligen så borde man vända alla y-slagor men samtidigt känns inte motivationen på topp.
Har utan problem kört den med 80 och 95 hk traktor, kan inte tänka att 70 hk skulle vara något problem heller.
Denna har stått under bar himmel i alla år och börjar nu vara lite ful, kraftöverföringsaxeln har jag dock förvarat inne.
Jag köpte till någon slags tillbehörsmedar eftersom jag trodde den skulla gå bättre med dessa, det gjorde den inte, den mest samlade på sig stora gräshögar.
Enda mek är väl att jag några gånger fått banka tillbaka sidoplåtarna, antar att jag haft maskinen för lågt och svängt tvärt. Möjligen att det började morra i nåt lager förra året.....eller så inbillade jag mig.
Egentligen så borde man vända alla y-slagor men samtidigt känns inte motivationen på topp.
tor 11 jul 2024, 07:41#849629Köpte en välanvänd Berti släntklippare för några år sen för att jag även ville köra vägkanter o märkte att en med vanlig sidoförskjutning gjorde att jag fick köra i diket om de skulle klippas något vidare.
Var i mina ögon lättare att putsa av betena som har gått om sten med putsen vid sidan om traktorn
Var i mina ögon lättare att putsa av betena som har gått om sten med putsen vid sidan om traktorn
Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd
tor 11 jul 2024, 19:52#849730Sitter och putsar träda just nu. Agrimaster 270, småmyser med 12-1300 rpm och 1000varvsuttaget. Bitvis ganska tjock klöver.
Har kanske kört ca 350ha sen ny, bara bytt slagor ett par gånger o remmar 1 gång, i övrigt bara noggrann smörjning. Y-slagor alla dagar i veckan, hammarslagor kan möjligen vara bra i diken med grov sly.
Har kanske kört ca 350ha sen ny, bara bytt slagor ett par gånger o remmar 1 gång, i övrigt bara noggrann smörjning. Y-slagor alla dagar i veckan, hammarslagor kan möjligen vara bra i diken med grov sly.
Annons:

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).