Inomgårdsmaskiner

Betesputs

14 inlägg 6808 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Betesputs

håkan100  
#849475Hej, jag behöver råd angående val av betesputs/slagklippare. Jag kommer att köra ca 10-12 ha/år och enbart gräs, min traktor är en New Holland TL70A, de putsar jag tittat på är Agrimaster KL 250 SW och Maschio Brava 250L, båda maskinerna är med hydraulisk sidoförskjutning och y- slagor. Första frågan är tror ni att min traktor orkar dessa putsar eller blir de för stora? Andra frågan är hur bra/dåligt är dessa maskinen, är de jämförbara kvalitetsmässigt och hur bra kvalitet är det? Prismässigt skiljer det i stort sett ingenting men kan man säga att någon av dem är bättre?

TS
Skogma

Re: Betesputs

hfab  
#849480Min spontana reaktion.
Varför ska du slå ner det med en betesputs?
Har du för mycket pengar?
Finns inga hästar kvar i Norrbotten?

10 hektar blir ganska mycket hö, även om det är dålig mark.

håkan100  
#849481Det var inte ett svar jag önskade på en seriös fråga, de var synd! Men eftersom du verkar nyfiken så har jag inte för mycket pengar och äger inte all mark själv, nöjd så?

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1720551708_maschio-brava-250-med-hyd-sidof,26222_1.jpg

1720551708_kl-225-sw-super-001_large-1417776817_medium.jpg

1720551708_04nhtla.jpg

1720551708_04nhtlaohjaamo.jpg

Fin traktor och säkert fina putsar med.
Traktorn tar dessa putsar som ingenting så hästkrafterna är inget problem, vikten är låg
och trepunkten lyfter nästan tio ggr putsens vikt så det är inte heller ett problem.
Om, mot förmodan det skulle gå tungt så växlar du bara ner ett steg, du har ju 24 växlar att pröva med.
Om putsarna vet jag inget så där skulle jag nog välja beroende på ÅF förutsatt att priser och utrustning är lika.
Oavsett vilken du köper så vore det skoj med en uppföljande bildrik recension när du kört ett tag.

Jd1270g  
#849483Jag stod inför samma beslut men köpte en Berti. Tyckte Maschion var fin men fick Bertin snabbare. Agrimastern tyckte jag inte alls om den såg vek ut. Jag kör med en Valtra A75 och det är inga problem alls.

hfab  
håkan100 skrev:Det var inte ett svar jag önskade på en seriös fråga, de var synd! Men eftersom du verkar nyfiken så har jag inte för mycket pengar och äger inte all mark själv, nöjd så?

Jag visste inte att det var otillåtet att ställa frågor.
Om du har mycket tuvor eller är rädd att kraften inte ska räcka till, så skulle jag rekommendera Y-slagor.
Stirra dig inte blind på ett visst märke. Det viktiga är att du kan få snabba leveranser av reservdelar.

Nöjd så?

håkan100  
#849489Ok tack.

TS

Re: Betesputs ok tack, vilken modell valde du på Berti?

håkan100  
Jd1270g skrev:Jag stod inför samma beslut men köpte en Berti. Tyckte Maschion var fin men fick Bertin snabbare. Agrimastern tyckte jag inte alls om den såg vek ut. Jag kör med en Valtra A75 och det är inga problem alls.

TS

MF förare  
#849493Är delägare i en agrimaster tillsammans med några grannar. Vi har haft den i ca 20 år å den har hållit otroligt bra med tanke på olika förar kunskaper.....
Rekommenderar y-knivarna klart framför slagor, kräver inte alls lika mycket kraft för å driva..

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849625Jag har en Aqgrimaster KL250 SW som övertogs av förra ägaren när gården köptes för tio år sedan. Årsmodellen tror jag är 2006, kanske den gått 4-5 ha om året.
Har utan problem kört den med 80 och 95 hk traktor, kan inte tänka att 70 hk skulle vara något problem heller.
Denna har stått under bar himmel i alla år och börjar nu vara lite ful, kraftöverföringsaxeln har jag dock förvarat inne.
Jag köpte till någon slags tillbehörsmedar eftersom jag trodde den skulla gå bättre med dessa, det gjorde den inte, den mest samlade på sig stora gräshögar.
Enda mek är väl att jag några gånger fått banka tillbaka sidoplåtarna, antar att jag haft maskinen för lågt och svängt tvärt. Möjligen att det började morra i nåt lager förra året.....eller så inbillade jag mig.
Egentligen så borde man vända alla y-slagor men samtidigt känns inte motivationen på topp.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849629Köpte en välanvänd Berti släntklippare för några år sen för att jag även ville köra vägkanter o märkte att en med vanlig sidoförskjutning gjorde att jag fick köra i diket om de skulle klippas något vidare.
Var i mina ögon lättare att putsa av betena som har gått om sten med putsen vid sidan om traktorn

Användarvisningsbild

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#849717Köpte ifjol en deleks 185cm bred med hammarslagor, drivs av en bm 430 utan bekymmer (47hk?). Prisvärd maskin från Italien, kostade 26 +moms hem till gården.

JanO  
#849730Sitter och putsar träda just nu. Agrimaster 270, småmyser med 12-1300 rpm och 1000varvsuttaget. Bitvis ganska tjock klöver.
Har kanske kört ca 350ha sen ny, bara bytt slagor ett par gånger o remmar 1 gång, i övrigt bara noggrann smörjning. Y-slagor alla dagar i veckan, hammarslagor kan möjligen vara bra i diken med grov sly.

Användarvisningsbild

Granstorp  
#849732Kör Berti EKR-S220 och är nöjd! Putsar några mindre åkrar och skogsbilvägar som annars växer igen! Vägkanterna kör jag med en ilsbo kättingröjare!

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).