Skogsnyheter

Södra och Linnéuniversitetet tar kamp mot SLUs finansiering

2 inlägg 2899 visningar Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Södra och Linnéuniversitetet tar kamp mot SLUs finansiering

Torbjörn Johnsen  
#848724Småländska Linnéuniversitetet går tillsammans med Södra ut i debattartikel idag där de lyfter statens skeva finansiering av skogsutbildningen. Underförstått att alla pengar för skoglig utbildning hamnar hos SLU (även om de inte nämner dem vid namn) som inte kan fylla sina platser medan Linnéuniversitetet som har "lapp på luckan" inte får medel för att expandera sin verksamhet. De båda debattörerna Lotta Lyrå, Södra och Peter Aronsson, Linnéuniversitetet sätter också ett geografisk perspektiv där de lyfter Smålands betydelse inom Skogssverige och svensk skogsindustri.
Tyvärr skarvar de nog lite när det gäller Smålands andel av "Skogsproduktionen":

I Småland finns 30 procent av den svenska skog- och träindustrin och ungefär en tredjedel av skogsproduktionen

Jag vet inte hur det ser ut vad gäller andel av skogs- och träindustrin men det kan nog stämma vad gäller träindustrin som av tradition varit stark här. Däremot så stämmer det inte alls när det gäller skogsproduktionen. Ser man Smålandslänens andel av den skogliga tillväxten så står den för ca 12% och tittar vi på andelen av avverkade volymer så blir siffran ca 14% (skogsstyrelsen.se). Alltså ganska långt från en tredjedel. Troligtvis stämmer uppgifterna bättre om de hade skrivit Götaland istället för Småland?

Linnéuniversitetet och Södra har givetvis goda grunder för sin argumentation men det är som alltid viktigt att använda korrekt data när man talar för sin sak.

Läs hela debattinlägget här:
https://www.aktuellhallbarhet.se/alla-n ... rin-finns/

TS

Re: Södra och Linnéuniversitetet tar kamp mot SLUs finansier

r93  
Torbjörn Johnsen skrev:men det är som alltid viktigt att använda korrekt data när man talar för sin sak.
/

🤣🤣🤣🤣

Det gäller nog bara Södra.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).