Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

972 inlägg 289745 visningar 87 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

Badger  
Älgfoderodlare skrev:Det som är lite osunt i hela debatten o som även tas upp i främst den första filmen. Är ju att narrativ som exploateras för att nå vissa effekter / förväntningar hos sin målgrupp o därmed frigöra medel som kan absorberas av avsändarna. Inte alltid är till samhällets fördel som helhet.
Det finns ett antal såna ex. Klimatförmedlarna / aktivisterna, har just nu blivit en av de största bidragstagarna i denna penningcirkus.
Om nu deras förutspåelser / beräkningar INTE korrelerar med framtiden. Kommer det att finnas möjligheter att avkräva dom ett ansvar o därmed återbet. av de medel de till fakto tillskansat sig utan grund ?

Det är precis som alltid. Oavsett vad råden gäller så är det bara ett par glasögon och ett synsätt som gäller. Exemplen tas alltid från urval där det fungerat bra och inga bra fakta om förutsättningarna för när det fungerar och när det inte fungera. Det är alltid den som planterar som gjort fel eller haft otur när det går fel. Noll ansvar för rådgivare som vanligt. Men jag är glad att frågorna är uppe till diskussion.

Elmia
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#845152 Jag har ju ett sånt lysande ex. inom sjukvården där jag själv jobbar. Där har man själv satt på sig både skyddsglasögon o blinderingar för att inte se det självdestruktiva beteendet vi har. De som till största del profiterar på denna okunskap, är de läkemedelsföretag som startade hela cirkusen. Inte helt olikt vad vi upplever inom det svenska skogsbruket idag.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#845586 Idag släpps podden lite tidigare än vanligt (12:00). Anledningen är att vi båda är upptagna med andra saker denna fredag. Detta gör att vi dagens avsnitt (221) är inspelat torsdag kväll. I dagens avsnitt får du också ta del av det "äkta" i våra inspelningar då mitt batteri till kameran tar slut innan podden är slut. Men det är så vi jobbar och vi tror att det "äkta" bidrar till att det blir kul att lyssna på.

Avsnitt 221 finns här nedan eller där poddar finns (nu också på YouTube):

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... vna-tungor

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#845669 Inte annat än att man blir lite konfunderad om hur det fungerar i den svenska politiken kontra industrivärlden. Om det handlar mer om att vara PK än att se till de möjligheter som 300.000 svenska skogsägare borde kunna få o ta del av, via inte bara RÄTT info., utan även utökade handelsmöjligheter. Varför stöds inte detta av det politiska etablissemanget ?

Sen funderar man ju även utifrån de siffror ni presenterar, över hur stora förluster markägare gör genom avgången av plantor. Kostnaden för "Turboplantor" som inte överlever, kontra möjligheten till växtliga bestånd av självföryngring på den av marken lämpliga arter o mängd.

Jag vet inte om du kommer ihåg "Torbjörn", din förvåning över självföryngringen på mina marker som du besökte. Att av 7-8 frötallar på 1,4 ha, gav det en sån otrolig mängd av föryngring ( t.o.m. ända in på fröträdsrötterna ), trots att ingen markberedning var gjord. Så ingen hjälpplantering eller andra återväxtåtgärder behövdes ( annat än röjning o gallring av de täta bestånden ).
Att det kan behövas på vissa marker ( o där arealerna för att kunna få självföryngring är för stora ), förleds vi att tro på plantmaterialens förträfflighet o ser inte de egna möjligheterna i tillräckligt stor utsträckning ? Jag jobbar ju mest med tid som mitt främsta redskap. Är det den som vi tror vi tjänar in o om, vad blir det för effekter rent eko. när det går fel ?
En förlorad köpt planta, är en förlust. 10 självföryngrade av olika arter på samma plats, är en valmöjlighet !

Användarvisningsbild

Badger  
#845714 Önskan om snabba klipp och lätta vinster lockar många. Ser man att något växt som tusan i ett försök med optimala förutsättningar är det lätt att bortse från allt som krävs och tro att det ska fungera överallt på alla andra marker. Jag ser fler och fler fördelar med självföryngring och sådd.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#846253 Då var det dags för avsnitt 222. Vi pratar idag om det stundande EU-valet och att frågan om skogen varit en del av debatten. Tyvärr tycker vi att debatten varit felaktig från början, mer om detta i podden. Vi pratar också om en lärorik stund i lövskogshägnet och vad händer med Mellanskog?

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... for-eu-val

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#846268 Det är synd att jag inte är i era krokar. Det där hägnet skulle jag se live. Hoppas ni kan göra en video-uppdatering från hägnet och gärna med någon intressant sidekick från Skogsstyrelsen som ni kan prata med om vad som krävs för att anlägga och liknande praktiska och byrokratiska frågor.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#846273 Riktigt trevligt att höra att ni nu också sett o upplevt den effekt jag pratat om i många år. Att konkurrens i täta ungskogsbestånd, driver tillväxt !
O att det inte bara gäller inom trädslagsrena bestånd, utan även i blandbestånd med flera arter. Mest sker det till en viss ålder alt. höjd. 👍

Går man sen lite vidare via er senare del av podden, när ni tar upp LULUCF o deras beting. Så om den nu minskade avverkningstakten kan ge bra effekt på Sveriges del. Vad ska då inte mer växtliga ungskogar kunna bidra med, om vi inte röjer dom för hårt o för tidigt ?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#846918 Ja, sent ska syndaren vakna @älgfoderodlaren 😉

Nu finns avsnitt 223 ute. Idag pratar vi om riktigt stora skogsmaskiner som visats under veckan samt även ytterligare virkesprishöjning som också skett under veckan. Vi pratar också om att Skogforsks anslag som skogsägare betalar årligen kommer höjas till nästa år - med nästan 70 %. 2025 kommer 1 kr per avverkad m3fub att skickas till Skogforsk.

Lyssna direkt här nedan eller där poddar finns:

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... rishojning

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#847670 Det har blivit dags för midsommarpodd igen! Du kan lyssna på dagens avsnitt (224) via länken nedan eller där poddar finns.

Glad Midsommar!

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... dershingel

TS
Användarvisningsbild

Skarpan  
#847908 Intressant att höra era tankar om naturrestaureringslagen.

Användarvisningsbild

Skarpan  
#847909 Hoppsan. Kommer det mer info om den framöver på skogsforum?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#848291 Tyvärr något sent så kommer här veckans avsnitt av Skogsfredag (vi brukar ju släppa avsnitt 12:00 på fredagar). Idag pratar vi om att det kanske är bra idé att klimatanpassa sin skog och sitt skogsbruk. Ett kärt ämne i podden är också att vi vill se ett ökat fokus på sågade trävaror och EWP. Södra flaggade för en stor nyhet denna vecka och vi hade lite förhoppningar om att det kanske skulle handla om detta. Men det var sulfat...

Detta och mycket finns i dagens avsnitt som du kan lyssna på här nedan eller där poddar finns (även nu på YouTube):

https://skogsforum-podcast.simplecast.c ... kogsbruket

TS
Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#848315 En fråga. Är trakthyggesbruk.en katastrof för Sveriges skogsbruk och världens klimat? Enligt trådskaparna?

Robur Clivus  
#848383 Fredrik hänvisade till en forskare på KTH som enligt skogspodden skulle vara en neutral röst, jag satte i halsen när man framställer någon, så, jag ska inte dömma innan jag vet vem som avsågs men jag hade gärna tagit namnet på dena individ som fredrik föreslog!

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).