Virkesmätning och Matrisfub

Energived eller flis

8 inlägg 5142 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Energived eller flis

Rookien  
#846960Hej
Sålde en hög energived precis. Den var 15 kubik travmätt men fick betalt för lite över 8 kubik fub. Det känns som man blir lurad. Dom barkar nog inte stockarna innan det flisas. Är det någon som räknat på om man tjänat på att slänga det i grothögen istället? Lite sämre kubikpris men man får betalt för hela stammen plus att man inte behöver vara noggrann med kvistning och aptering utan man kan jobba snabbare och effektivare?

TS

Re: Energived eller flis

Amatörhuggare 62  
#847016Blir mer i en rishög, det flisar ut sig. Om jag inte minns fel 1,5 gång. Jag högg ektimmer i vintras å så tog jag ved efter d. Sen tog ja toppen t flishögen. Men 49 % fastvolym. Vet inte vad mätarn hade för dag. Brukar ligga på 55 % + - nån %

Användarvisningsbild

Rookien  
#847057Är faktorn 1,5 på fuben eller travmätt? Är det på travmätt så är det ju inget snack, är det på fub så är det typ samma. Men det borde vara fel att betala energived i fub då dom de facto använder hela stocken.man kanske kan be om återtag på barken o sälja den till trädgårdsmänniskor eller nått av principiell anledning. 🤣

TS
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Rookien skrev: Men det borde vara fel att betala energived i fub då dom de facto använder hela stocken.man kanske kan be om återtag på barken o sälja den till trädgårdsmänniskor eller nått av principiell anledning. 🤣

Så som jag ser det så får man ju betalt för hela stocken.
Tror inte att kubikpriset hade varit samma om det varit betalt i "kubik på bark".
Då kommer priset att sänkas.

Kunden sätter ju priset dom kan betala baserat på vad dom får ut av råvaran, i alla fall om det finns en konkurs som fungerar hyggligt.

Så om du begär återtag av barken så kommer du att få sämre betalt.

Användarvisningsbild

Rookien  
#847067Jo det var ju kanske lite ironi såklart. Men man blir nog lurad hur eller hur. Men anser ändå dom ska betala för hela kubiken då dom nyttjar hela kubiken. En viss skillnad mot sågat timmer. Visst dom nyttjar allt där med men då får dom ändå processa stocken för en kostnad för dem. Här får en stock som åker i huggen. 30% fick dom gratis.

TS
Användarvisningsbild

Kokkaffe  
#849444Hej,
Hur kom du fram till att det var 15 kubik?
Jag vill bara kolla så att du inte rör ihop måttslagen. Travat mått (m3tr) är inte det samma som m3fub.

Användarvisningsbild

Rookien  
#849445Står på mätsedeln. Nej travat är inte samma som fub. Men jag har fått bra förklaringar så jag vet att man får betalt för hela och att det lönar sig inte att lägga allt i flishögen. 1fub ger i princip 2 kubik flis. Kubikpris flis ca 200kr och fubpris för energived är 550. Så du har 150 kr mer för energiveden i detta fall.

TS
Användarvisningsbild

Kokkaffe  
#849461Ok, bra att det redde ut sig. 👍

Sen kan man alltid fundera på om m3s är ett så bra måttslag att göra affärer i pga kompaktering. Jag föredrar ttv (ton torrvikt), vilket är rättvist för alla parter, men det är inte alltid det finns förutsättningar för att mäta det.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).