Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
Sågverk (mindre)
Kedejsågverk eller bandsågverk?
tor 30 maj 2024, 06:52#845503Slipa kedja är de flesta av oss rätt bra på. Det jag såg var resultatet av dåligt slipade bandsågsblad och ägaren till den sågen ansåg att de var alldeles för svåra att slipa så han körde slut på sina ordentligt och köpte nya. När banden var på i slutet på sitt liv hos honom så blev brädorna randiga.

mån 10 jun 2024, 18:42#846587Har provat kedjesåg från logosol(E5000 elsåg), och bandsåg från wood-mizer(LT15, med elektrisk frammatning och höjdinställning), men har inte längre någon såg alls. Båda två har sina fördelar och nackdelar. Logosolen var inte så jobbig för kroppen om man hade ett stockbord i rätt höjd. Allt kunde göras i bra arbetsställning. Nackdelen var svårigheten att få bra måttnoggrannhet, och det stora virkesslöseriet med tjockt sågspår. Wood-Mizern gör självklart mindre sågsnitt, och jag upplevde att måttnoggrannheten var bättre om man inte matade för fort, och har vassa sågblad. Den stora nackdelen som jag upplevde med Wood-mizern var arbetsställningen. Allt virke skulle hanteras i knähöjd, och långt ifrån kroppen om man inte vill kliva in i ställningen för att hämta det sågade virket. Försökte kliva in med ett ben för att spara ryggen ibland, men slog ofta sönder smalbenen. Logosolen kändes som en hobbymaskin, medan woodmizern var alldeles för slitsam att arbeta med. Nu kör jag iväg virket till någon som köpt sig en en dylik leksak, och behöver pengar för att betala den. Det billigaste, och minst slitsamma alternativet!
Skulle jag vilja såga själv igen, så skulle jag vilja prova typ mindre ramsåg, och kantverk.
Skulle jag vilja såga själv igen, så skulle jag vilja prova typ mindre ramsåg, och kantverk.
mån 10 jun 2024, 19:29#846590Har en Solosåg med bensinmotorsåg. På senare år har jag inte använt den så mycket. Mitt främsta skäl är att det är tungt att lägga upp stocken på verket och att justera sågtjocklek. Du måste hissa hela stockens vikt! Det gör att man drar sig för att såga alltför grova ekstockar eller granstockar.
Konstruktörerna måste ha tänkt krokigt. Vikten av en motorsåg är lägre än en stock. Varför inte istället justera motorsågen, som en bandsåg, istället för att hissa stocken upp efter varje skär?
Javisst, med ett sågbord eller någon timmerställning kan du rulla på stockarna på Solosågen. Men du måste fortfarande hissa dem upp för hand.
Grannen har en eldriven bandsåg. Den kräver kraftig huvudsäkring. Han har berättat att sågbanden är känsliga. Med lite grus på stocken blir de snabbt slöa. Han lämnar då bort dem för slipning.
Fördelen med en kedjesåg är att du kan enkelt slipa kedjan själv. Problemet med grus på stocken påverkar också kedjesågen. Kedjan blir då fort slö och varm. Du känner att det blir tungt att skjuta sågen framåt.
En lättslipad cirkelsåg är kanske mer lätthanterlig?
Konstruktörerna måste ha tänkt krokigt. Vikten av en motorsåg är lägre än en stock. Varför inte istället justera motorsågen, som en bandsåg, istället för att hissa stocken upp efter varje skär?
Javisst, med ett sågbord eller någon timmerställning kan du rulla på stockarna på Solosågen. Men du måste fortfarande hissa dem upp för hand.
Grannen har en eldriven bandsåg. Den kräver kraftig huvudsäkring. Han har berättat att sågbanden är känsliga. Med lite grus på stocken blir de snabbt slöa. Han lämnar då bort dem för slipning.
Fördelen med en kedjesåg är att du kan enkelt slipa kedjan själv. Problemet med grus på stocken påverkar också kedjesågen. Kedjan blir då fort slö och varm. Du känner att det blir tungt att skjuta sågen framåt.
mån 10 jun 2024, 20:39#846596
De här konstruktörerna måste ha tänkt rakare 😎
Man behöver göra två lyft av toppen på stocken vid första och tredje skäret, med en hygglig hävstång som underlättar 👍
BörjeH skrev:Har en Solosåg med bensinmotorsåg. På senare år har jag inte använt den så mycket. Mitt främsta skäl är att det är tungt att lägga upp stocken på verket och att justera sågtjocklek. Du måste hissa hela stockens vikt! Det gör att man drar sig för att såga alltför grova ekstockar eller granstockar.
De här konstruktörerna måste ha tänkt rakare 😎
Man behöver göra två lyft av toppen på stocken vid första och tredje skäret, med en hygglig hävstång som underlättar 👍
tis 11 jun 2024, 05:40#846616
Hade de funnits på svenska marknaden hade kanske Turbosaw Swingblade kunnat vara ett alternativ för det stämmer in på den sågen enligt deras info.
BörjeH skrev:.
Hade de funnits på svenska marknaden hade kanske Turbosaw Swingblade kunnat vara ett alternativ för det stämmer in på den sågen enligt deras info.
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.
tis 11 jun 2024, 12:03#846649Första året jag hade solosågen sågade jag med motorsåg, bytte till elsåg året efter. Det blev hemska vibrationer i veven man matar fram motorsågen med och som industriarbetare så vet jag riskerna med det. Nu har jag elsåg med manuell fjärrdrivning.
Slipningen av kedjan är ju väldigt viktig för att få bra virke. Det gäller att skärtänderna på kedjan är exakt lika om virket ska bli bra därför har jag en kedjeslip. Sen måste man fundera på hur mycket man ska såga. En solosåg med elmotor får du under 50000kr eller en bandsåg 100000-200000kr det är ju lite skillnad. Jag skulle nog köpa en hyvel istället för att byta upp mig till en dyr bandsåg.
Slipningen av kedjan är ju väldigt viktig för att få bra virke. Det gäller att skärtänderna på kedjan är exakt lika om virket ska bli bra därför har jag en kedjeslip. Sen måste man fundera på hur mycket man ska såga. En solosåg med elmotor får du under 50000kr eller en bandsåg 100000-200000kr det är ju lite skillnad. Jag skulle nog köpa en hyvel istället för att byta upp mig till en dyr bandsåg.
tis 11 jun 2024, 12:48#846652Låter det vara osagt om de är något att ha, men det finns bandsågverk under 50000kr. Sen finns också alternativet bamsesågen som jag tycker verkar vara lite bättre än solosågen om man vill ha kedjesåg.
tis 11 jun 2024, 16:07#846675Ja, det beror ju på hur man vill göra. Om jag ska såga nåt själv så bygger jag nog ett upplag där jag kan lägga virket direkt från huggarvagnen och sedan rulla över det till sågen. Så i mitt perspektiv blir det virket som flyttas till sågen och inte tvärtom.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).