Motorsåg och handhållet

Husqvarna550 XPG startar ej.

28 inlägg 4015 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Tralsmo  
#843403 Ja har å haft 2 mk1 å de har inte varit några problem.

Edit: en av dom tidiga å nu en av dom sista.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

ahnders  
#843406 Man uppfattar ju lätt en produkt efter vad som beskrivs om den på forumet, dvs problembeskrivningar. De som inte har några problem hör man ju oftast inget ifrån... 😉

Avatar Fallback

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

hfab  
#843407
Odalbonden skrev:Har själv en 2012 550 som startar hur bra som helst varm som kall.Tror jag glasar in den! Jag måste ha ett sällsynt exemplar,då man läser hur mycket problem det varit med dem.

Jag har två från 2013.
Bortsett från att jag fick en ny förgasare på den ena, så har dom gått förhållandevis bra.
Kan det vara handhavande fel som gör att så många har problem?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Djurängen  
#843434 När vi sålde dem kom de tillbaks med allt från skurna ramlager, kolvar och vevstakslager,,, problemen börjar redan efter 400 tim för en proffshuggare. Minns knappt något som gick ett år! Sedan kom förgasarproblemen ovanpå det, vid väderomslag kyla och pudersnö,

Avatar Fallback

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

blandadskog  
#843444
Djurängen skrev:Det är flera packningar och membran eller liknande +en metallspiral som skyddar det tunna membranet för övertryck och skall ge effektivare funktion.
Att den inte startar kan bero på att när den inte får bränsle så justerar bränsle sensorn ner luften så det blir till sist inte rätt blandning (något förenklat)
MarkII är en helt ny konstruktion,, block vevhus,, rubbet även förgasaren är ändrad dock fortfarande onödigt mycket så kallade finesser!!

Jaha, det anade jag, att det är flera membran. Men jag skall riva sågen i alla fall, få se om jag hittar något fel. Jag var in på Husqvarnas serviceverkstad i närheten, frågade om spiralen som ligger under det översta locket på förgasaren. Svaret var att det är en värmespiral. Men Djurängen kanske menar en annan spiral som ligger längre ner i förgasaren?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

blandadskog  
#844117 Nu har jag rivit sågen och plockat isär förgasaren. Det finns bara ett membran, sitter längst ner . Jag bytte det och blåste försiktigt i alla kanaler sedan skruvade jag ihop allt. När jag var klar upptäckte jag att det var en liten skruv,M6? med torxhuvud som jag glömt sätta dit. Så kan det gå, men den skruven var till ett fäste och påverkar inte funktionen i sig. Men sågen är lika död som före operationen! Jag provade med några droppar i tändstiftshålet igen men stendött. Kollade även gnistan som var bra. Då återstår väl bara den lilla grejen som sitter på förgasarens vänstersida, är väl någon form av elektronik som styr bränsle/ luft? Börjar ledsna på den här sågen, snart åker den i återvinningen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Fiat, Rugg  
#846549 Har en MK1 som alltid starter og går som en klokke på tomgang. Den er umulig å få opp i turtall. 😤 Noen som har svar til det?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Hinkedink  
#846557 Jag hade exakt samma problem med min 346XPG. Blev svårare och svårare att start för att slutligen dö helt, allt under en period på några dagar. Gnista fanns och jag gav några droppar bränsle direkt i cylindern, inte ett liv. Orsaken var att jag lånade bränsle från utombordaren som var förblandat med en 2T olja avsedd för vattenkylning (typ TC-W2). Påföljden var att kolvringen koksade fast och kompressionen blev för låg för att möjliggöra start. En luftkyld motor har högre arbetstemperatur än en vattenkyld, därför kan man inte använda en 2T-olja avsedd för vattenkylning i en motorsåg. Jag lyfte cylindern och petade försiktigt lös kolvringen. Sedan dess har jag använt sågen i flera år utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Fiat, Rugg  
#846560 …. Kun brukt alkalyttbensin…

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

PeterJS  
#846566 Hej det kan ju vara så att svänghjulet inte sitter i rätt läge om kilen har gått sönder då tänder inte sågen även om gnistan är bra. Mvh. Peter.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846577
Fiat, Rugg skrev:…. Kun brukt alkalyttbensin…

Men har du alkylatbensin med rätt olja? Köper man färdigblandad 2T aklylatbensin har man sämre koll på oljekvalitén än om man blandar själv.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

blandadskog  
#846604 Jag har inte slängt sågeländet än, men jag skulle ju kunna lyfta cylindern. Då kan jag eventuellt utesluta fel där. Jag har flera sågar och använder samma tvåtaktsolja till alla. Svänghjulet sitter fast. 🛠️

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna550 XPG startar ej.

Hinkedink  
#846618 Du kan snabbkolla genom att skruva av ljuddämparen. Du ser nu sidan på kolven som bör vara nästan metallren, här får inte finnas mörka avlagringar. Som du beskriver problemet så verkar det vara kompressionsrelaterat. Fastnar kolvringen i spåret så blir sågen nära på omöjlig att starta. Problemet brukar komma smygande. Har sågen gått några år yrkesmässigt kan det vara orsak att byta ut kolven. I synnerhet främre kolvskörtet slits på sikt. Påföljden brukar bli instabil tomgång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).