Motorsåg och handhållet

Olika slipskivor till Oregon slipmaskin

14 inlägg 1765 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Olika slipskivor till Oregon slipmaskin

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846243 Enligt en tabell ska det vara en slipskiva 3,2 mm till kedjor S93G (Husqvarna 3/8” mini 1,3 mm 40DL) och en slipskiva 4,7 mm till kedjor SP33G (Husqvarna 0,325” 1,3 mm 64DL).

Jag använder båda typerna av kedjor.

Kan jag använda samma slipskiva till båda kedjorna och slippa byta slipskiva beroende på vilken kedja jag behöver slipa. Blir slipresultatet sämre om jag använder 3,2 mm skivan till båda kedjorna?

Hur får jag bäst slipresultat med min slipmaskin?

TS
Husqvarna motorsågar

Re: Olika slipskivor till Oregon slipmaskin

Greybird  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#846504 Jag kan omöjligen förstå hänvisning till liknande trådar:

• Montera Oregon trimmerhuvud på Stihl fs460C
• Oregon K095 ock Echo såg CS-501SX

den ena handlar om en trimmer och den andra om anpassning av ett svärd. Inte ett ord av kedjeslipning. Någonstans har jag läst att ingen fråga är för dum men jag har tydligen lyckats passera gränsen med råge när jag får sådana hänvisningar.

TS
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Greybird skrev:Enligt en tabell ska det vara en slipskiva 3,2 mm till kedjor S93G (Husqvarna 3/8” mini 1,3 mm 40DL) och en slipskiva 4,7 mm till kedjor SP33G (Husqvarna 0,325” 1,3 mm 64DL).

Jag använder båda typerna av kedjor.

Kan jag använda samma slipskiva till båda kedjorna och slippa byta slipskiva beroende på vilken kedja jag behöver slipa. Blir slipresultatet sämre om jag använder 3,2 mm skivan till båda kedjorna?

Hur får jag bäst slipresultat med min slipmaskin?

Vilken tabell är det? Annars brukar tumregeln för de enklare maskinerna vara att 3.2 mm lämpar sig för 1/4" och .325" och 4.5 mm för 3/8" och .404".
Så klart finns det andra rekommendationer, kanske mest beroende på vilken typ av slipmaskin man använder. Själv använder jag en kedjeslip modell enkel och för mig funkar 3.2 mm riktigt bra på .325" och hyfsat bra på 3/8".

Ent  
#846712 Intressant frågeställning, jag har aldrig riktigt förstått varför man i så fall ska ha olika tjocka skivor. Det är ju sidan av skivan som skapar eggen. Jag kan tänka mig att radien på spånutrymmets rundning ner mot botten blir mer anpassad med tjockare skiva till kraftigare kedjor, men kan det ha någon som helst praktisk betydelse?
Senast redigerad av Ent ons 12 jun 2024, 09:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Ent skrev:Intressant frågeställning, jag har aldrig riktigt förstått varför man i så fall ska ha olika tjocka skivor. Det är ju sidan av skivan som skapar eggen. Jag kan ju tänka mig att radien på spånutrymmets rundning ner mot botten blir mer anpassad med tjockare skiva till kraftigare kedjor, men kan det ha någon som helst praktisk betydelse?

Jag upplever att de 3/8" Oregon jag slipar med tunnare skiva skär bra men med Carlton kedjorna upplever jag inte samma skärpa. Ett par filtag per tand efter slipning gör dock susen och det förmodligen för att spånutrymmet blir lite större.

Sture Andersson  
#859447 Ja hänger på denna tråden, tycker den passar till mina fråger .
Har handslipat så länge jag har hållet på med skogsbruk , men så köpte jag en Stihl såg och då var det stopp ,kedjerna är ju stenhårda .
Så nu blev den det en Oregon slip med hydraulik , testa lite i kväll en 16" tumskedja , satte på en slipskiva som skulle vara 4,8 enligt papperen ,men vid kontroll varden typ 5,1 . Ställde in vinklarna 55 grader 30 grader och 10 i botten , När jag slipa så tog det även på ryggen på ryttaren , är det för att
jag måste slipa in skivan till 4,8 med medföljande slipsten ? Sen en fråga till när jag släpper tillbaka slipmaskinen så måste jag putta upp den det sista ?

Sture Andersson  
#859484 Blev noll svar på detta ,måste bero på att jag frågar luddigt , måste ju vara fullt av expert på kedjeslipar här -
Om ni slipar kedjer som man använder 4,8 mm filar till ,vilken slipskiva har ni då ,det följde med 3,2 och 5,1.
Om jag kör med 5,1 så är den så bred att det slipar baksidan på ryttaren.

maltex  
#859493 Är inte den skivan till 3/8 och 0.404 kedjor,till vanliga motorsågskedjor(1/4 3/8liten 0.325) ska det väl vara en tunnare skiva.

Ent  
#859496 Jag är ju då så långt från expert man kan komma 😀Det är väl därför jag slipar allt från 4,0 till 4,8 med en random rosa 3,2 mm från Amazon i min Einhell-slip. Som jag skrev i tidigare inlägg i denna tråd så hajar inte jag vad skivans tjocklek (och därmed även dess kantradie) har för betydelse. Detta så länge skivan inte är så tjock att den går mot ryttaren givetvis. Använder dock slipen endast efter sten- och spiksågning, och då brukar jag ta några tag med filen efteråt. I ärlighetens namn vet jag inte hur stor skillnad efterfilingen gör, men det skadar väl inte.

Tralsmo  
#859500 Nu är ju ja inte heller nån expert på slipning av motorsågskedjor.

De finns experter här på forumet men de verkar tunna ut på folk som vill skriva verkar de som. (?)

Allafall, bredden på skivan spelar inte stor roll för du kan profilera den till rätt radie ändå.
4,8 dia blir 2,4 på radien å då duger ju 3.2.

Ja slipar ju ca 25 30 skördar kedjor i veckan ådär är radien 5,5.
I början körde ja me 3,2 skivor å ja har profilerat me den där på bild. En diamant profilerare på 5,5.
Rätt va de va så köpte ja 4,8 skivor istället för de skulle de va. Anledningen går ja inte in på här.
För slutresultatet gjorde de ingen skillnad.

På den tiden ja körde motorsåg på allvar köpte ja en Oregon me ställbara vinklar.
Den körde ja även skördar kedjorna på.
Den är skrotad nu (utsliten).

Dom 3 skivorna på bild är ju till vänster rosa (helt värdelös) , den vita som kallas rappold (om ja minns rätt) funkar bra. Dom här använder ja på Oregon.
Den blå passar till min markusson å är ordentligt mycket bättre än den vita å rosa.
Anledning,: hög avverknings kapacitet utan å bränna.

Den där bilden me dom gula pilarna betyder att den slipar tanden, den slipar bort taggen i botten, den slipar ryttaren och inte minst den duttar till tanden en aning till sist så skägget försvinner.

När ja (förlänger sen) slipade motorsågskedjor blev ja aldrig nöjd utan ja filade de sista.
De va ju stensågade kedjor man hyfsade å sen filade.

Edit: den blå slipen är ju en snikvariant å bör inte förväxlas med en Oregon.
Senast redigerad av Tralsmo fre 25 okt 2024, 16:38, redigerad totalt 1 gång.

Ent  
#859501 Vad är det för kornstorlek och fabrikat på de icke-rosa skivorna? Att jag köpte rosa (60 korn) var för att den till Einhell-slipen medföljande 100-skivan avverkade väldigt lite men glödgade desto mer.

Tralsmo  
Ent skrev:Vad är det för kornstorlek och fabrikat på de icke-rosa skivorna? Att jag köpte rosa (60 korn) var för att den till Einhell-slipen medföljande 100-skivan avverkade väldigt lite men glödgade desto mer.

Kornstorlek vet ja inte.
Bifogar bild på va som står på skivorna.

Dom rosa har ja inte köpt (tror ja) utan dom har följt me maskinerna. Den ena rosa är 5.5 å den andra 3,2.
Dom är väldigt finkorniga.

Rappold, den vita har ja köpt på Swedol å är nog den mest grovkorniga.

Den blå köper ja av markusson å den verkar va något mer finkornig än den vita men avverkar ordentligt bättre än den vita.
Den blå har ju mindre hål i mitten så den är inte kompatibel med dom andra

Nu är de ju några år sen ja köpte av markusson (har 15 skivor kvar) men dom var ju då minst halva priset som Swedol om man köpte 30 på ett bräde.

Nu är de ju så att när man slipar skördar kedjor så är ju avverknings hastigheten viktigt
Det tar ungefär 7 minuter å köra en skördar kedja med 44 skärlänkar å hela programmet (dom 3 gula pilarna) som ja alltid gör.

När man slipar förhand å bara få kedjor är ju avverknings hastigheten inte avgörande.

Edit: 84 skärlänkar ska ju naturligtvis va 44 skärlänkar.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1729972001_img_4705.png
. Vid maskinslipning ska man inte ställa in den stötvinkel som anges på kedjans förpackning då denna stötvinkel erhålls vid korrekt filning med rundfil. Själv använder jag endast maskinen till att justera tandlängden på långa 3/8 kedjor som jag sen filar färdigt med rundfil.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#859618 Enligt Oregons tabell som jag följer så rekommenderas samma skivtjocklek till 0,325/3/8/404.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).