Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skoter eller Fyrhjuling, beslutsångest?

18 inlägg 15001 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skoter eller Fyrhjuling, beslutsångest?

Jerrka  
#84191 Har kört en sommar / höst med en ny honda 500. Av timmarna som körts ligger ca 70% vedkörning 30% nöjeskörning...Men jag bor i västernorrlands län och har haft bra med snö de två senaste vintrarna...

Med en skoter kan jag tro att det blir 50-50 ved-nöjeskörning, alltså betydligt roligare vintrar.

Skotern jag fundrear på är en Lynx commander 2010(momsavdragsgill). Långbandare, 50cm matta, 1+2 med back.
Det är en kobinerad lössnö/touring/arbetsskoter.

Är uppväxt med skoteråkning i högsta grad och saknar en nå fruktansvärt när man hör polare som är ute och kör och hör skoterljud varje helg hela vintern...


Köra fram veden med skotern ist är nog inget problem..Men kommer ta längre tid eftersom man lastar mindre på en doning än på atv-vedvagnen, + att det är mer tungjobbat på vintern :sad: Mängden ved är ca 30M3 som ska fram..Går också och lejja bort framkörningen åxå i värsta fall.

Eller köra fram med vedvagnen svärfar har till BM-victor´n...Men de gånger jag farit med den till skogen har jag i regel varit beredd och köra traktorjäveln direkt ner i gideälven pga massa fastkörningar(hade hellst haft halvband på den).

Så vad tycker ni ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Skoter eller Fyrhjuling,beslutsångest?

mrlynx  
#84192 Jag stod inför samma val före jul och valde att köpa en ny fyrhjuling.

När jag var yngre hade jag en ockelbo 6000 som fungerade perfekt som arbetsmaskin som jag nu saknar.

Då upplevde jag vintrarna och skoterföret som bättre och längre. Trots att det kommit snö dom sista vintrarna har inte det fina föret börjat ganska sent så säsongen har blivit kort.
Ska du hugga och köra fram 30 M3 så får du ändå ligga i om det ska hinnas medan det är bra före.

Om du kan ta den på nöjeskontot är skotern roligare men dyrare per mil om man räknar in värdeminskning och sånt.

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller Fyrhjuling,beslutsångest?

H-E  
#84194 Commandern skulle jag valt. Enda nackdelen är väl att man behöver just snö för att använda den. Inget man kör med när man ska ut med röjsågen. Och att man lastar mindre ved, det må vara. Med en Commander kan man busa (lite i alla fall), skjutsa familjen, använda i arbete eller bara ren lössnöåkning. Fantastico!

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller Fyrhjuling,beslutsångest?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84201 Varför inte gå på beggade maskiner så du har råd med båda?

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller Fyrhjuling,beslutsångest?

Jerrka  
#84202
Slurfi skrev:Varför inte gå på beggade maskiner så du har råd med båda?



Man har väl köpt mycket om man anser sig haft råd :!:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skoter eller Fyrhjuling,beslutsångest?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84231 Är du beredd satsa lite mer pengar så är kanske en fyrhjuling med bandsats en bra lösning för dig. Det blir liksom lite både/och. Väldigt kul i snön för nöje och en väldigt bra framkomlighet i skogen. :smile:

Går i och för sig inte lika fort som en skoter, men en 50-70 kan du nog pressa upp den i.
Senast redigerad av Uvskogen fre 05 mar 2010, 19:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller Fyrhjuling,beslutsångest?

Lill Junior  
#84244 Dessutom har du ju bättre framkomlighet med en bandad 4 hjuling.

Avatar Fallback

Re: Skoter eller Fyrhjuling,beslutsångest?

dcdc  
#84253 bandad fyrhjuling. o sen kör du året runt. end of diskution=)

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller Fyrhjuling,beslutsångest?

Elias  
#84282 Jag skulle inte ha köpt commandern till vedskoter. Commander har inte stålchassi vilket gör att den är känsligare i bakändan. Jag skulle ha rekommenderat en äldre 59a kring 00-01 kanske en st600 kring 02. Eller en widetrack av liknandemodell och behållit fyrhjulingen. Skoter i all ära men fyrhjulingen används till så mycket mera än bara framkörningen av ved. Körning med röjsåg, till och från skogen osv osv.,

Avatar Fallback

Re: Skoter eller Fyrhjuling,beslutsångest?

axwell  
#84284 Det krävs en rejäl ATV om du skall ha bandsats, helst även styrservo. Bandsatsen kostar som en bra beg arb/tour.-skoter. Valet blir ändå inte självklart, skulle nog valt ATV om ekonomin tillåtit.

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller Fyrhjuling,beslutsångest?

Robin  
#84452 Just de senaste vintrar har ju gjort det nästintill omöjligt att dra fram ved med Atv.
En bandsats tycker jag inte kan motiveras, när man får en hyffsad skoter för samma pengar.

Dock tycker jag mig se många fördelar med fyrhjuling året om.

Fyrhjulingen kan nästan ersätta skotern året om, men skotern kan knappast ersätta fyrhjulingen på långa vägar.

Kosta på dig en arbetsskoter av lite nyare modell tycker jag, men behåll Hondan också!

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller Fyrhjuling,beslutsångest?

Jerrka  
#84606 Då köper ja första års modellen av RS Vikingen ist, som ja också varit lite sugen på ! Den är billigare än commandern, dock dubbelt så klumpig :( Den är väl så att "dit det lutar, dit bär det skoter"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skoter eller Fyrhjuling,beslutsångest?

Robin  
#84631 Jag har också varit inne på Rs vikingen, härlig motor i den!
Dock har ju inte -06orna lågväxel.

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller Fyrhjuling,beslutsångest?

Elias  
#84647 Som sagt att vikingen har ingen lågväxel vilket är nästan ett måste på en skogsmaskin. Dock är det härlig motor men priset är därefter. Dock säkert en fin touringmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Skoter eller Fyrhjuling,beslutsångest?

Lill Junior  
#84655 Om jag hade fått för mej att införskaffa en arbetsskoter hade det utan tvekan blivit en nyare bearcat. Från 08-09 nångång, mer välbalanserad arbetsskoter är svår att hitta, går som en dröm i lössnö.....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).