mån 20 maj 2024, 09:13#844533
Gå på känsla Joran men var kritisk när du förkovrar dig är mitt tips. Jag kan tycka att skogsägarna inte har något klockrent val när det gäller det privata skogsbruket. Fokuset ligger i mitt tycke enbart på att värna skogsindustrin. Wiesner som exempel pratar mycket om vikten av en levande landsbygd och att äganderätten ska värnas m.m. Men skogsägarnas lönsamhet brukar aldrig finnas med. Det samma gäller förhandlingen i vintras om kollagring. Trots att det finns ett förslag på att skogsägare ska kunna få betalt för inlagring av kol i växande skog så var Wiesners absoluta fokus på Bio-CCS. Underförstått, intäkterna för kolinlagringen kommer att tillfalla industrin.
Jag är rädd att fokuset de senaste åren på äganderätt inte handlar om en “äkta” äganderätt för skogsägare. Istället är känslan att äganderätten används av skogsindustrin med anhang för att inte tappa potentiell virkesvolym. Skogsindustrins ledord, med all rätt, är att köpa in råvara så billigt som möjligt och sälja så dyrt som möjligt. Det gäller all företagsverksamhet. Politikerna har unisont förlikat sig med detta (tyvärr och i mitt tycke).
Våra politiker verkar generellt inte ha något fokus på skogsägarna, det finns inget äkta stöd. Det man får göra är att bilda sig en egen uppfattning och rösta på det som passar bäst för dig. Sedan gärna ha med sig att läget är som det är inom politiken och agera därefter. Glöm inte bort att förra gången skogsindustrin inte fick tillräckligt med virke till sin industri så blev det avverkningstvång. Det var på 80-talet och snacka om politisk virkesprissänkning!
Men kanske det viktigaste av allt i mitt tycke i detta val är att inte ryssvänliga partier får fäste i Europapolitiken. Det var ett illavarslande inslag i gårdagens Aktuellt från Frankrike där ett parti på yttersta högerkanten nu går till val på att sluta stödja Ukraina och låta dem sköta konflikten själva. Under vintern har också ett tyskt parti anklagats för att ta emot pengar från Ryssland. Detta är oroande och definitivt en fråga som i förlängningen inte bara gäller äganderätt i skogen utan även äganderätt för hela länder i Europa…
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!