Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Är du aldrig rädd?

14 inlägg 6418 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är du aldrig rädd?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84250 Kanske fel avdelning för frågan, men har suttit och tittat igenom bilderna på skotare (skördare) som kör än här än där. Är du aldrig rädd före du kör rakt ut i skogen, särskilt den här vintern, att du blir kvar där? :???:
Eller är du så säker på maskinernas förmåga, och din egen förstås :lol: , att det alltid fungerar?

Jag fattar inte hur ni vågar kastar er ut som ni gör, och sen på det lastar på en massa virke :surp:



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Är du aldrig rädd?

dcdc  
#84251 håller med bra fråga. 30 minus köra i 2m snö. långt till vägen. fort att det strular eller att ekipaget välter, då är goda råd dyra. gärna lite anekdoter nu.

Användarvisningsbild

Re: Är du aldrig rädd?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84256 Man får inte vara rädd. Man ska respektera farorna men rädd får man inte vara.

Se bara till att alltid ha en mobil i fickan och att den har inbyggd ficklampa sen klarar man sig.

Avatar Fallback

Re: Är du aldrig rädd?

grotförare  
#84260 ha mobilen med sig är ett måste. men lampa har bara fegisar ;P mer manligt att vara utan den.

Användarvisningsbild

Re: Är du aldrig rädd?

Kse  
#84263 Jo nog litar man på att grejerna håller men självklart går det sönder lång ute i skogen ibland.
Fick tex punktering i morse inte så långt iof men en jobbig promenad i den djupa snön. Nu var det ju soligt och -4 så det var ju inte så farligt.
Värsta resan gjorde jag för några år sedan, converterpumpen la av på kvällen ca 1,5 km från kojan. Det snöade ganska ordentligt och jag hade ingen batteri i ficklampa. Det blev en ganska mörk och lång promenad på hygget innan jag hittade ut till basvägen coh sen till kojan

Avatar Fallback

Re: Är du aldrig rädd?

Ellingsson  
#84268 man ska ha en sån här telefon man kan ringa vart som helst med MRG heter det nätet eller telefonen är inte säker,har man en sån går allt bra ! =)

Avatar Fallback

Re: Är du aldrig rädd?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84276 Den här killen hade tur i oturen. Han hade inte bältet på sig, kunde ha gått illa.
Var tydligen avsvimmad ett tag innan han kunde ringa rfter hjälp.
http://www.wighsnews.se/newsbilder/09nov631.jpg

Användarvisningsbild

Re: Är du aldrig rädd?

skogsjan695xl  
#84289 Man får inte tveka allt för mycke i detta yrke direkt, men som tidigare sagt, ALLTID telefon och ficklampa är ju ett plus att ha med.
Jag störtade utför 25m 2veckan jag jobbade på mitt första jobb, hade som tur var bältet på mig. Det blev något fel på maskin så den stannade och så gick inte bromsen i så det blev som frihjul på den, det gick undan kan jag lova och klockan var 2 på natten.

Men allt gick bra som tur var, vi drog upp maskin nästan samma väg utan större problem.

Användarvisningsbild

Re: Är du aldrig rädd?

masterchief  
#84295 Det ska mycket till innan man blir rädd i en Rottne5005....
Man får känsla för maskinen när kran sitter fram istället som för på ecolog på mitten, bättre att sitta rakt fram och ha kranen som balans från avgrunden än sitta med ryggen mot ättestuppan :wink:
Stadigare bojsänke får man leta efter....
Lite svettigt kan det vara om det är brant nedför, men börjar det kasa är det bara att hålla midjan rakt och hänga med att nivelera :lol:

Användarvisningsbild

Re: Är du aldrig rädd?

smilla  
#84364 http://www.wighsnews.se/newsbilder/09nov631.jpg
det va med i ett nummer av trucking nu för ett tag sedan.
och som tur var att hans fru och son kom samtidigt som han välte

Avatar Fallback

Re: Är du aldrig rädd?

Nolltax AB  
#84368 Tankefel måhända....
Ponera man sätter sig i personbilen å far iväg i stormen snö.
Lågskor å nån chic kappa.... Vore väl idioti.....
Optimalt vore på gränsen till tom tank oxå... Gör väl ingen...? Är du aldrig rädd?

Avatar Fallback

Re: Är du aldrig rädd?

Nolltax AB  
#84369 Drar jag till skogs så är jag till tanden rustad.
Klädd till tvenne dagars förbrukning.
Nalle fulltankad. Ett packe tyckasyndomförband i benficka.
Slarvar dock vad gäller info gentemot närmast sörjande, det rekommenderas ej.
Tipsa folket var de bör söka om ni ej syns till...

Användarvisningsbild

Re: Är du aldrig rädd?

Lill Junior  
#84438
skogsjan695xl skrev:Man får inte tveka allt för mycke i detta yrke direkt, men som tidigare sagt, ALLTID telefon och ficklampa är ju ett plus att ha med.
Jag störtade utför 25m 2veckan jag jobbade på mitt första jobb, hade som tur var bältet på mig. Det blev något fel på maskin så den stannade och så gick inte bromsen i så det blev som frihjul på den, det gick undan kan jag lova och klockan var 2 på natten.

Men allt gick bra som tur var, vi drog upp maskin nästan samma väg utan större problem.


Skulle ju nästan kunna tro att du har kört master/1840. Blev så där åt mej när jag körde 1840, skulle vända stolen när jag stod i en brant ner mot ett litet stup på kanske 3-4 meter mot en mindre älv. Mitt knä tog i nyckeln av misstag, maskin lägger av å frihjular, hinner få igång den med en meters marginal med fullt lass...

Avatar Fallback

Re: Är du aldrig rädd?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86109 Jag är skit rädd;)... ja kör ju skift med min far, å jag kör alltid kvällar trivs bäst så... å ja, rädd... Minst sagt, kör man sönder så får man stryk, efter som det är ens farsa så får man tydligen räkna me lite stryk när man inte gör som han säger.... MOHAHAHAHA!!!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).