Föryngring

Alternativ på en G30 i Smålands inland

13 inlägg 2488 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alternativ på en G30 i Smålands inland

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842860 Ska föryngringsavverka ca 1ha på morsans fastighet under året. Marken är G30 där en del kullar är åt det torrare hållet men annars typisk granmark. Bestånden intill föryngrades 2011 med gran och den kommer fantastiskt fint.
Fastigheten är generellt tung på gran och detta beståndet ligger rätt nära gården så jag funderar på alternativ som är något mer inbjudande och bidrar till variation i skogsbruket. Produktion är i fokus men inte som ända värde. Skiftet klyvs av en 48m ledningsgata så det finns möjligheter att dela det på ett naturligt sätt. Hägn kan vara ett alternativ men i så fall på den mindre delen på ena sidan kraftledningen.

Vad skulle ni föreslå?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Alternativ på en G30 i Smålands inland

Chainsaw Charlie  
#842867 Douglasgran har jag planterat ca 6000 plantor sedan 2019. Några mindre områden med ren douglas men för det mesta blandat med gran eller tall (eller lärk vilket var ett misstag). Får väl säga med god överlevnad. Viltbehandlar med trico varje år och har minimala betesskador, däremot en hel del fejningsskador från råbocken. Verkar inte trivas på fuktig mark och är känslig för frost, de som växer bäst här står uppe på backarna eller i en slänt.

Hos mig verkar både kust och inlandsprovenienser trivas men hos dig är nog en inlandsproveniens att rekommendera.

Lyckas man etablera den så har den flera fördelar mot granen, tåligare mot röta, storm insekter och torka. Virket är väl så bra som gran som konstruktionsvirke. Skogvaktare på gods med mycket douglas har sagt att de får minst lika mycket betalt för douglastimmer som för grantimmer. Jag antar att det då går på export.

Själv kommer jag att fortsätta plantera några plantor douglasgran varje år men jag behöver nog utvärdera det i några år till innan jag rekommenderar det till andra.

Avatar Fallback

Re: Alternativ på en G30 i Smålands inland

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842869 Går Dogulas som vanlig gran eller barrmassa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ på en G30 i Smålands inland

Chainsaw Charlie  
#842872 Barrmassa, det är ingen Picea art. Klentimmersortimenten kanske det kan vara svårt att hitta avsättning till också.

Användarvisningsbild

Re: Alternativ på en G30 i Smålands inland

Sjögård 4  
#842874 ...
Senast redigerad av Sjögård 4 tor 06 jun 2024, 06:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Alternativ på en G30 i Smålands inland

alias  
#842877
Chainsaw Charlie skrev:Douglasgran har jag planterat ca 6000 plantor sedan 2019. Några mindre områden med ren douglas men för det mesta blandat med gran eller tall (eller lärk vilket var ett misstag). Får väl säga med god överlevnad. Viltbehandlar med trico varje år och har minimala betesskador, däremot en hel del fejningsskador från råbocken. Verkar inte trivas på fuktig mark och är känslig för frost, de som växer bäst här står uppe på backarna eller i en slänt.

Hos mig verkar både kust och inlandsprovenienser trivas men hos dig är nog en inlandsproveniens att rekommendera.

Lyckas man etablera den så har den flera fördelar mot granen, tåligare mot röta, storm insekter och torka. Virket är väl så bra som gran som konstruktionsvirke. Skogvaktare på gods med mycket douglas har sagt att de får minst lika mycket betalt för douglastimmer som för grantimmer. Jag antar att det då går på export.

Själv kommer jag att fortsätta plantera några plantor douglasgran varje år men jag behöver nog utvärdera det i några år till innan jag rekommenderar det till andra.


Hur länge är viltet intresserade av att misshandla douglasgranarna (är även barkgnag ett frekvent problem?)?

Finns ett ca 15 år gammalt hybridasphägn på föräldragården där aspen inte presterat nämnvärt bättre än självsådd björk (aktuellt område är ca en G28 några mil söder om Växjö). Funderar på om det skulle kunna vara lämpligt att plantera douglasgran under en skärm av asp och björk?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Alternativ på en G30 i Smålands inland

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842881
alias skrev:
Chainsaw Charlie skrev:Douglasgran har jag planterat ca 6000 plantor sedan 2019. Några mindre områden med ren douglas men för det mesta blandat med gran eller tall (eller lärk vilket var ett misstag). Får väl säga med god överlevnad. Viltbehandlar med trico varje år och har minimala betesskador, däremot en hel del fejningsskador från råbocken. Verkar inte trivas på fuktig mark och är känslig för frost, de som växer bäst här står uppe på backarna eller i en slänt.

Hos mig verkar både kust och inlandsprovenienser trivas men hos dig är nog en inlandsproveniens att rekommendera.

Lyckas man etablera den så har den flera fördelar mot granen, tåligare mot röta, storm insekter och torka. Virket är väl så bra som gran som konstruktionsvirke. Skogvaktare på gods med mycket douglas har sagt att de får minst lika mycket betalt för douglastimmer som för grantimmer. Jag antar att det då går på export.

Själv kommer jag att fortsätta plantera några plantor douglasgran varje år men jag behöver nog utvärdera det i några år till innan jag rekommenderar det till andra.


Hur länge är viltet intresserade av att misshandla douglasgranarna (är även barkgnag ett frekvent problem?)?

Finns ett ca 15 år gammalt hybridasphägn på föräldragården där aspen inte presterat nämnvärt bättre än självsådd björk (aktuellt område är ca en G28 några mil söder om Växjö). Funderar på om det skulle kunna vara lämpligt att plantera douglasgran under en skärm av asp och björk?

MVH
Alias


Delar den bilden, på vägen till morsan finns några olika Gudrunföryngringar. Hybridasp, tidigare hägnat, ek i hägn, fågelbär, hybridlärk och gran.
Aspen drog iväg fort i början men nu är det som du säger att den självföryngrade björken inte ligger långt efter. Ek går långsamt och är mycket pyssel med. Fågelbär verkar mycket svårföryngrat och ser mest ut som skit. Granen ser ut som förväntat och producerar kubik i täta, jämna bestånd. Hybridlärken producerar kubik fortare än något annat men det är färre än en stam på 50 som jag skulle fundera över att såga något av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alternativ på en G30 i Smålands inland

Chainsaw Charlie  
#842883 Nu har vi lite älg här med en vinterstam på runt 4 älgar/1000 ha så älgskador har jag inte upplevt alls här. På andra håll med mer älg så har jag sett en del bestånd med måttliga barkgnag.

Kronhjorten kan gnaga en del men föredrar gran och så länge det inte finns extremt mycket kronhjort så brukar det vara överkomligt.

Rådjuren är det stora problemet, både bete och fejning. Fejningen är främst på späda toppskott i hornhöjd. När plantorna blir 1,5-2 m höga så avtar problemen.

Douglasgranens skuggtålighet är något överdriven. Så möjligtvis en gles skärm de första åren för att skydda mot frost men den behöver i så fall avvecklas relativt snabbt för att inte hämma plantorna.

Avatar Fallback

Re: Alternativ på en G30 i Smålands inland

Tralsmo  
#842884 Ja planterade 2,7ha hybridasp 2009. Hägnat naturligtvis å med bidrag.

Ja är inte heller särskilt imponerad.

Den självföryngrade björken hänger med bra.

Avatar Fallback

Re: Alternativ på en G30 i Smålands inland

alias  
#842891
Chainsaw Charlie skrev:Nu har vi lite älg här med en vinterstam på runt 4 älgar/1000 ha så älgskador har jag inte upplevt alls här. På andra håll med mer älg så har jag sett en del bestånd med måttliga barkgnag.

Kronhjorten kan gnaga en del men föredrar gran och så länge det inte finns extremt mycket kronhjort så brukar det vara överkomligt.

Rådjuren är det stora problemet, både bete och fejning. Fejningen är främst på späda toppskott i hornhöjd. När plantorna blir 1,5-2 m höga så avtar problemen.

Douglasgranens skuggtålighet är något överdriven. Så möjligtvis en gles skärm de första åren för att skydda mot frost men den behöver i så fall avvecklas relativt snabbt för att inte hämma plantorna.


Aspen ifråga planterades med ca 1100 plantor/ha och har gallrats lätt en gång, så jag tänker att skärmen inte skulle bli extremt tät ens i utgångsläget.

Upp till hur hög planthöjd behöver man oroa sig för frostskador?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Alternativ på en G30 i Smålands inland

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842914 Vanlig gran hemma kan få stryk upp till kring 3m men då bor jag på ett av de värre ställena i Småland som är ökänt för nattfrost.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alternativ på en G30 i Smålands inland

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842940 På en G30 är hybridlärk att föredra om man vill byta trädslag med dubbelskott skjutning är vårfrost inte större problem.

Avatar Fallback

Re: Alternativ på en G30 i Smålands inland

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#842971 Denna fastigheten som ligger närmare Värnamo är alls inte lika utsatt för frost som skogen hemma men ja lärk är intressant.
Har ett par hektar Sibirisk på hemmagården och bortsett från fejning kommer den fint.
Frågan är väl vilket plantmaterial som duger till sågtimmer i framtiden? Har sett både bra och dåliga exempel och just nu verkar lärk helt hopplöst att få tag på.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).