Avverkning (slutavverkning)

Nekad avverkning pgu tjäder

81 inlägg 20892 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Nekad avverkning pgu tjäder

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Humlas skrev:
Riga skrev:Vad jag förstått finns heller ingen gräns för hur länge en observation av tjäder, knärot eller nåt skyddsvärt gäller. Borde betyda att i slutänden kommer hela Sverige vara pepprat med observationer som fullständigt omöjliggör allt skogsbruk.

Så länge arterna har statusen allvarligt hotat bör givetvis deras livsmiljöer skyddas. Men när vi har skyddad tillräckligt för att arterna ska få en bättre status så ska skogsbruk kunna bedrivas.

Och knäroten är främst en indikator på gammal skog. Och så länge som skogsbruket stönas med att avverka 100+ årig skog och endast låta nästa generation bli 60 år så kommer dess miljöer ständigt att minska. Förläng omloppstiderna så löser sig problemet av sig själv, och knärot och skogsbruk kan samexistera.

Virke som sågverk efterfrågar idag är färdigväxt vid 60 år, varför då överhålla något till övergrovt som betalas mycket sämre.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft

Tralsmo  
#841571Skog växer ju väldigt olika på olika ställen.
Verkar inte som kreti å pleti fattar de.

Jaaa, detta angående avverkningsålder då alltså.

Mycke av de här hänger ju ihop me biologisk mångfald å klimat.

Klimat å biologisk mångfald är ju helt olika saker å går inte riktigt ihop när de gäller skötsel av skog.

Om vi då snackar klimatpåverkan ( vilket ja själv tycker är helt meningslöst) så är de ju tillväxten som är de väsentliga.

Ta vedproducent som exempel.
Har en växtlighet som är på topp å sköter sin skog exemplariskt utifrån de.
Hugger tidigt å får igång nya fina bestånd i raketfart.

Va är de för jävla tjafs om för tidigt avverkning.
Maken till tillväxt å fördel för låg klimatpåverkan.

När de handlar om biologisk mångfald blir de ju lite annorlunda.
Då kan man gott låta de stå på sämre boniteter.
Gärna bestånd me flera olika trädslag men björk.å löv ger ju opp tidigare om man vill ha nåt ekonomiskt utbyte av de.

Sen kommer ju ekonomi in ochså.
Dom flesta skogsägare , särskilt dom som har större arealer är beroende av inkomsten från skogen.
Då kan de ju ryka me lite för tidigt eller gallras för hårt.

Är såna scenario specifika för skogsbruk?

Tror inte de
De ska dras ut varenda krona innan kvartalet är slut i alla större företag.
Klimatpåverkan eller inte,,, pengarna ska fram annars åker de några toppare som föralldel får fallskärm.

Användarvisningsbild

Skogz  
Riga skrev:@Hannuröj
Fattar jag rätt finns den inte på någon lista alls. Finns gott om tjäder i hela landet utom Gotland
Men den kan eventuellt indikera höga naturvärden i skogen den spelar i.

Hur gick det?

Riga  
#842185@Skogz
Ska ut och leta tjäderspel och tjäderspillning efter helgen samt ta bilder som visar vilken typ av skog det är jag vill avverka.
Sedan får det bli nån form av rappport till skogsstyrelsen där som visar att det är 100 årig produktionsskog med hälften gran och barkborreskador jag vill avverka. Inte någon naturskog som stått orörd sedan vikingatiden.

TS

Mikko  
#842186Det är inte lätt att hitta ett tjäderspel. Minns jag rätt så hade en karta med spel utmärkta på.
Säkrast är ju att gå dit på natten kl 02-04 när dom spelar men dom hörs inte långt när dom spelar 100m. Bara för att det är spillning är det inte säkert det är ett spel där.
Spårsnö är lättast att hitta spelet.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Riga skrev:@Skogz
Ska ut och leta tjäderspel och tjäderspillning efter helgen samt ta bilder som visar vilken typ av skog det är jag vill avverka.
Sedan får det bli nån form av rappport till skogsstyrelsen där som visar att det är 100 årig produktionsskog med hälften gran och barkborreskador jag vill avverka. Inte någon naturskog som stått orörd sedan vikingatiden.

Låter bra. 😀 Tycker två saker som är viktiga att pointera på rapportet; åtgärderna kommer inte att förändra livsmiljön olämpligt för tjädern, även om man inte kan lokalisera spelplatserna eksakt.
Sammt bra att nämna separat; spelplatserna är öppna ytor av grundberg, som kommer inte att beskogas efter avverkningen.

Riga  
#842221Tack för synpunkter.
Svårt att förstå hur detta fungerar juridiskt dock.
Skogsvårdstyrelsen har rekommendationer, tex:

• Undvik avverkning av ytor större än 1 hektar inom 500 m från lekplatscentrum.

https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... ansyn2.pdf

Kan Länsstyrelsen neka avverkning på grund av en rekommendation?

Vad jag förstått är det det som hänt på flera ställen i södra Sverige. Till exempel här

https://www.skogen.se/nyheter/tjaderare ... domstolen/

fast då verkar tvisten mest röra om man har rätt till ersättning eller inte.

Fortsättning följer.

TS

Riga  
1714924097_skärmavbild_2024-05-05_kl._17.47.59.png
Var ute vid tre tillfällen förra helgen.
Under dagen för att leta spillning , fjädrar eller betade toppar. Hittade ingetdera.
I skymningen gömde vi oss ca 100 meter bort och lyssnade efter inflygningar. Var vindstilla.
I gryningen smög vi fram lite längre bort - nu var det knäpptyst is kogen förutom småfåglar. Allt ljud färdades lång, hörde duvor flera hundra meter bort. Inte ett ljud av tjäder. Så man undrar vilken bevisbörda en anmälare har.

Idag hittade jag ett dokument från Birdlife och förstår varför varken jag, virkesköparen eller mäklaren hittade någon notering om tjäderspelplats.
Förstår jag det rätt har alltså inte en köpare/mäklare någon som helst möjlighet att kontrollera om till exempel ett tjäderspel är anmält på fastigheten.
Enda sättet verkar vara att låta säljaren avverkningsanmäla för att på så sätt få ett avslag som kan leda till justering av priset.

https://mail.google.com/mail/u/0/#sent/ ... BCzHJbwVXB

TS

Riga  
#843180Står till och med så här

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#843201Lite konstigt om domstolen har nekat avverkningar helt och hållet. Ingen skog är väl inte perfekt som spelplats och revir utan att aldrig avverka.. 🤔

Enligt Skogstyrelsens rekommentation är granskogarna lika tjäderovänliga miljöer som täta ungskogar. Fel att neka avverkning som inte förstör på något sätt.
På sikt trädslagsbyte till tall eller blandskog även gynnar tjädern.

Sida 3/4: Det är önskvärt att högst 25 % av ytan inom 500 meter från lekcentrum består av
öppna marker, hyggen, ungskog, enskiktad granskog och annan skog utan tillräckliga
kvaliteter för att hysa tjäder. Inom 500–1000 meter från lekplatscentrum kan såväl
hyggenas storlek som andelen tjäderovänlig miljö ökas till 40–60 % beroende på
lekens storlek.

Borde ju inte vara svårare än så. Plockhugga gran, gallra och köra någon slags hyggesfritt inom 0-500m. I avståndet 500m+ spara tallar som olika skärmar och fröträn.
Bra fråga det med rekommentation. Varför räcker inte att man följer det.. 🤔

Användarvisningsbild

halvproffs  
#843225Mitten på åttiotalet när rävskabben härjade som värst då ökade tjäder,orre,skogshare mfl enormt. Jag hade en duktig trädskällare då och hon blev lite stirrig när det flög stötta tjädrar kors å tvärs.
Kontentan av det är att vill vi ha mer småvilt så håll efter räven. Men det hjälper väl inte mot myndigheter med restriktionsnoja.
Skarven finns i överflöd och dödar skogen på ö efter ö.
Då är inte övrig fauna värt någonting tydligen. Idioter.

Användarvisningsbild

apocalypse  
#843269Jag har känslan av att spelplatser markeras där det ”känns fint” om en tjäder spelade.
Med referens till naturfilm och något drömskt foto.

Spelande tjädertuppar har jag sett lite varstans.

Användarvisningsbild

halvproffs skrev:Mitten på åttiotalet när rävskabben härjade som värst då ökade tjäder,orre,skogshare mfl enormt. Jag hade en duktig trädskällare då och hon blev lite stirrig när det flög stötta tjädrar kors å tvärs.
Kontentan av det är att vill vi ha mer småvilt så håll efter räven. Men det hjälper väl inte mot myndigheter med restriktionsnoja.
Skarven finns i överflöd och dödar skogen på ö efter ö.
Då är inte övrig fauna värt någonting tydligen. Idioter.

Är ju bra om det finns räv kvar som tar sork på åkrarna med, om räven tar något mer så är det ren bonus för sorkjakten. Och vi har inte behov av en för stor rådjursstam heller.

Mikko  
#843358Nä räven ska man hålla efter, det är som Halvproffs skriver det var enormt med skogsfågel och hare i början av 80 talet. Jag tror då inte att räven kan hålla nere sorkstammen det sköter naturen själ med en sorkkrash. Jag vet flera stora kända spelplatser som ett skogsbolag här har avverkat men nog föds det kycklingar ändå så dom måste ju flyttat spelplatsen.

Användarvisningsbild

Mikko skrev:Nä räven ska man hålla efter, det är som Halvproffs skriver det var enormt med skogsfågel och hare i början av 80 talet. Jag tror då inte att räven kan hålla nere sorkstammen det sköter naturen själ med en sorkkrash. Jag vet flera stora kända spelplatser som ett skogsbolag här har avverkat men nog föds det kycklingar ändå så dom måste ju flyttat spelplatsen.

Då tror du fel när det gäller rävens nytta angående sork på åkrarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).