Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Arbetshästar i skogen

78 inlägg 43840 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Arbetshästar i skogen

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83891
doktorK skrev:Jag tror att din doning är betydligt lättare än min, speciellt bakkälken. Skulle själv vilja ha en liknande. Låg lasthöjd. Är medarna 4 tum? Jag har en liknande mindre, behändig kälke, men den har bara 2-tumsmedar. Sjunker som en sten i lössnö. Såg i filmen "När Storskogen föll" att i Hälsingland körde de även stora timmerlass på kälkar som såg ut att ha de där smala medarna. Det är klart, är vägen hård så går väl det också.


5 stjärnor för filmen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Medarna på vår doning är 60mm, så vägen ska helst vara hård. Tänkte skriva att det aldrig blir så mycket snö här, men där jag är & hugger med skördaren är det 100cm :grin:

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

Axl  
#83910 DoktorK: Vart har du fått tag i spaklyften du använder i filmen? verkar smidigt.

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84162
Axl skrev:DoktorK: Vart har du fått tag i spaklyften du använder i filmen? verkar smidigt.



Såg ut som Hällnäslyften. Tror att Lameco i Hällnäs tillverkade den en gång i tiden. Nu jobbar dom med maskiner för järnvägen.

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

doktorK  
#84168 Ja, det ÄR Hällnäslyften. Pratade senaste idag med en skogskompis som nyligen köpt en ny från Lameco(?) i Hällnäs:
http://www.maskinnet.se/maskinnet/listor/leverantor.php?fid=2107
Min köpte jag via SJM (Stefan Julsgård): http://www.sjm-julsgard.se/Pris: drygt 3000 kr + moms

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

mrlynx  
#84173 Det stämmer att det är Lameco i Hällnäs som tillverkar den.
Jag pratade med Erik där för nån vecka sen och dom tillverkar lyften fortfarande.
Någonstans har jag ett reklamblad på den som jag kan skanna in om jag hittar det.

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

mrlynx  
#84573 reklambladet inskannat och placerat i biblioteket
Hällnäslyften

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

doktorK  
#84617 Tack för broschyr! Inser nu att ett förlängningsrör för riktad fällning vore användbar extrautrustning! Har fått en irriterande knäck på stången ca 2-3 dm från botten. Gör att hylsan vill haka fast på nervägen. Måste ha hänt när jag haft en tung stock högt upp på stången och sedan släppt ner hela härligheten sidledes. Flyttar sig 1-2 m på en gång, men man får tydligen se upp så att stången går helt fri vid "fällning" och inte hakar fast och kröker sig nånstans. Nå, det är väl bara att ta till storsläggan och banka stången rak igen.

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

mrlynx  
#84663 Eller ring lameco och hör vad ett nytt rör kostar.

Användarvisningsbild

Re: Arbetshästar i skogen

Skogshuggarn  
#84689
mrlynx skrev:Det stämmer att det är Lameco i Hällnäs som tillverkar den.
Jag pratade med Erik där för nån vecka sen och dom tillverkar lyften fortfarande.
Någonstans har jag ett reklamblad på den som jag kan skanna in om jag hittar det.


Vad tar Lameco för lyften?.
Man undra även vilken som kan vara mer eller mindre "välbyggd" av de 2 tillv?

:-bd för reklambladet!:

Användarvisningsbild

Re: Arbetshästar i skogen

Skogshuggarn  
#84765 För den intresserade, kan jag meddela att SJM/Julsgård tar sina Hällnäslyftar från ingen mindre än Lameco.
Tyvärr så har SJM sålt slut på sina lyftar, och Lameco har inte heller något på lager eftersom de citat "tillfälligt har legat nere med produktionen av Hällnäsare sedan hösten 2009". :???: :shock:
Det står dock folk "i kö" hos SJM som förhandstecknat sig för en lyft, så mitt råd till köpsugna är att anmäla sig hos underleverantören/åf vilket borde prioriteras först och före enskilda spekulanter å det snaraste.

Lamecopriset är fö 3300:- + moms.

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

doktorK  
#92019 Körde ut lite massaved söndag 25 april. Det var sista dagen det gick att köra med kälkar här i skogarna utanför Piteå. Skulle tro det är 1,5-2 fastkubik på kälkarna. Så fort man lastar mer än bottenvarvet blir kälkarna med lass rejält tunga (>1 ton) och då duger inte vilka kälkspår som helst. Som här, då glidet på den varma snön är bra men snön är så lös att medarna lätt skär ner och fastnar. Det bästa är förstås töväder och nattkallt så spåren blir stenhårda. Tyvärr inget sådant före på hela vintern. Bara kallt, nysnö, mer snö, kallt = "gnikföre".

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

Axl  
#92024 Var du med i Land eller någon annan skogstidning med den där bilden? tycker jag känner igen den...

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

doktorK  
#92028 Det stämmer. Det var i Land Lantbruk, valborgsmässoafton, under "Folk & Fä - Vårbilder från gården". Foto: Vilma Alderheim (min dotter)

Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

calle336  
#95264 Då va det bestämt på fredag bär det av att åka å kika på en ardenner. Han är körd i skogen och har även dragit harvar osv. Detta ska bli mkt spännande. Nån som har tipps på vad man ska kika efter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetshästar i skogen

doktorK  
#95277 Beror en hel del på om man känner säljaren och kan lita på denna ord om vad hästen kan/inte kan. Om inte så rekommenderar jag att du kör hästen själv, för att bilda dig en uppfattning. Sela på, tömköra, dra någon stock med linor och sax, det är en bra test man kan göra på säljarens hemmaplan. Spänna för vagn om sådan finns. För att se hur pass välutbildad hästen är, hur den reagerar för linor och skaklar (linor även mellan benen), hur små/stora hjälper den behöver med röst och tömmar, hur den känns i mun. Hur den reagerar på belastning: segdrar eller tar fart. Om allt bra så långt så återstår ju även bedöma hästens fysiska skick, men det är inte min "väska".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).