Skogsröjning

Bästa verktyg för stamkvistning?

101 inlägg 16912 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bästa verktyg för stamkvistning?

Älgfoderodlare  
Badger skrev:Apropå "kvartalssyssla". När stamkvistar du? Hela året är väl inte lämpligt? Jag har funderade lite på när man ska/kan göra det för att träden ska läka så bra som möjligt och minska risken för att sprida diverse angrepp.

Jag har ju flera skäl till varför jag stamkvistar o när. På unga träd gör jag det för att dana kvalitet. Då gör jag det under tidig vår för att ej störa tillväxten o möjligheten för trädet att "läka" sig på bästa sätt. Det blir ju en skada när man tar levande kvist på unga träd. Men om man gör det under tidig vår, så minskar risken för angrepp av skadegörare då det oftast blir ett rikt kåd / sav flöde i.o.m. att trädet börjar sin tillväxt på våren.
På äldre träd tar jag som oftast enbart döda eller lågt sittande grenar för att öka ljusinsläppet till marken. Stora träd behöver sin grönyta för att producera / skapa den tillväxtmöjlighet de behöver, mest för att jag överlag har täta bestånd ( röjer o gallrar inte enl. BAU ).

Att inte välja JAS månaderna, är för att under de senaste 10 - 15 åren har fenomenet Lammas skott blivit mer o mer vanligt. Så ökar tillväxten under sommarmånaderna till följd av klimatförändringarna o dessutom med extra skottbildning under tidig höst, så bör man inte störa träden i denna process. Därför undviker jag kvistning under alla månader då tillväxt sker. Via mätningar på enskilda träd, har jag sett en nära 30 % ökning av tillväxten i höjd via mitt sätt att arbeta. De lärda säger att det går inte att öka tillväxten i höjd via någon som helst åtgärd. Konstigt nog så verkar inte träden bry sig eller lyssna på dessa råd. Kanske därför vi trivs så bra tillsammans.

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Badger  
HannuRöj skrev:Ja, detta har jag tänkt också. 🤔
Kanske det går at klippa av de som är tyngre än 30 mm i lång stump. Eller då böjs grenen ner med det följerse att zippern nyper fast.

Det tar i varje fall alldeles för lång tid att övervalla 30mm. Så det är onöjdigt att kvista närmare vid stammen, med tanke på kvaliten.
Övervallningsmönstret på brädan blir ju mycket större än kvistdiametern.
Tror en torr stump -alltså en hål - i sågat trävara är tom bättre än en stor övervallningsklump som blir delat i två planka.

Enligt hemsidan så står det att Zippern inte fungerar till att kapa grenar längre ut från stammen så man ska nog bara ta det som går precis utanför grenkudden och ta annat med något annat verktyg. Om man ska göra stamkvistning för kvalitet så är det givetvis helt korrekt att man ska ta kvistarna innan de blir grövre än 30mm. Tyvärr har jag inte ett så idealt bestånd i nuläget.

TS
Användarvisningsbild

Badger  
Älgfoderodlare skrev:Jag har ju flera skäl till varför jag stamkvistar o när. På unga träd gör jag det för att dana kvalitet. Då gör jag det under tidig vår för att ej störa tillväxten o möjligheten för trädet att "läka" sig på bästa sätt. Det blir ju en skada när man tar levande kvist på unga träd. Men om man gör det under tidig vår, så minskar risken för angrepp av skadegörare då det oftast blir ett rikt kåd / sav flöde i.o.m. att trädet börjar sin tillväxt på våren.

Alltså en bra vårsyssla. Hur ser du på att göra det på vintern? Är det något du valt bort för att det är kallt och otrevligt eller erfarenheter av sämre läkning?

TS
Användarvisningsbild

rokon  
#841424 när jag gick och röjde 10 ha på en avdelning av mitt skifte där det var blandskog björk tall gran så passade jag på att fimpa sprötkvistar med röjsåg på tallarna direkt när jag såg dem, blev rätt bra på det. Vet att det inte är en tillrådlig teknik men glad att jag gjorde det innan jag fick kroniskt hjärtflimmer. Sprötkvisten satt i brösthöjd. Bara en gren här och där, vore ett onödigt snurrande att leta dem senare och när röjsågen går så var det lika bra att låta den göra jobbet. Blev på så vis en viss omväxlande arbetsställning.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
HannuRöj skrev:
Badger skrev:
HannuRöj skrev:
Badger skrev: 😀 Som övrigt, tänker jag, att om stamkvistningen sker i tid är kvistarna så tunna att det går klippa med förbiklippande sax. Verktyget som jag skulle vilja ha är Falco 30 = LimbZipper, men verkar som det tillverkas inte i tillfället, eller är såld ut i allafall.https://youtu.be/b6NJ1Rs9UGs?si=RiGrq2SbKMUCGpJp

Limbzipper var en intressant pryl. Ser ut att finnas i Usa, kanske går att importera. Värt att kolla upp. Jag har funderat lite på Fiskars UPX86 också.

Jag har en Fiskars UPX86 med kortare skaft.
Tar den ibland med i hytten och klipper enstaka grenar som är i väg, men ganska dåligt passar designen för skogsträd på varje sätt. Krävs även ganska mycket kraft, rent ergonomiskt uselt att dra med ena hand och motarbeta med andra.
Klippa vinkelrätta kvistar i äppelträd funkar den nog utmärkt. Antalet klipp är avsevärt mindre, och saxen kan vikas i olika vinklar.

😀 Alltså tummen ner för den som ett skogsverktyg.

😁 Joo, nu måste jag ta detta tillbaks.
Hade redan glömmt men jag har faktiskt använt Fiskars skaftsaxen ganska mycket, och presis på äldre granar som har långa neråtlutande kvistar. Jag har klippt flera hektar av naturskogar, dvs mest gran i olika åldern. Öppen sikt åt varje håll underlättar avsevärt arbete, och man ser direkt vilka trän som ska bort.
😎 Fina skogar blev de, bärriset täcker nu hela fältskiktet.

Användarvisningsbild

Badger  
HannuRöj skrev:Hade redan glömmt men jag har faktiskt använt Fiskars skaftsaxen ganska mycket, och presis på äldre granar som har långa neråtlutande kvistar. Jag har klippt flera hektar av naturskogar, dvs mest gran i olika åldern. Öppen sikt åt varje håll underlättar avsevärt arbete, och man ser direkt vilka trän som ska bort.
😎 Fina skogar blev de, bärriset täcker nu hela fältskiktet.

Låter som det som min farsgubbe brukar kalla lyxröjning och parkskötsel. Fint, men onödigt tycker han. Fast med tanke på studierna som visar på bärrisets betydelse som viltfoder håller han också på att svänga lite från täta granskogar med brun barrmatta till att vi nog ska unna oss lite glesare skog med bärris.

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#841580 😀 Det var överraskning för mig hur effektivt stamkvistning gynnar bärriset, och att det överhuvudtagen är möjligt att skapa bärris även i nästan rena gran ungskogar.
Lyx är det verkligen att ha en snygg skog👍
Ganska nära målet når man med spisvedplockning boostat med stamkvistning.

Här är en av mina bestånden, en naturligt född tall-granskog. Här har jag stamkvistat gran med den förenämnda Fiskars stångsax.
Jag brukar gallra och plockhugga småa delar på taget och kommer motsvarande antala gånger på samma figuren. På ett sätt kör jag mosaik, men på annat sätt vanligt trakthyggesbruk.
Det är en orsak varför jag vill ha sikt åt varje håll och vill se direkt varje träd.

Användarvisningsbild

Badger  
#841600 Intressant. Det är första gången jag hör talas om att stamkvistning gynnar bärris. Inte orimligt. När du säger plockhugga små delar, menar du hugga luckor eller plocka enstaka träd?

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#841603 😀 Jag plockhuggar mest enstaka äldre granar som skulle ha blivit röjd ner eller avverkat redan länge sen. De är ofta korta och kvistiga, har ocentriskt kärna och har nu även börjat tappa tillväxten. Sådana som växer brevid den stora aspstubb på bilden sammt de klena bakom de. Sällan blir ändå så stora luckor att de kunde kallas för 'smålucka'.

Sk naturlig föryngring var ganska vanlig metod i 80-90 -talet, och det var något mellan i
dimensionsavverkning och nuvarande hyggesfritt. Felet var att på många ställen växte gammalt underväxt som hade behövt röja ner och låta föryngringen ärsätta även de.
Läget är nu ganska utmanande, för att bra träd i bästa åldern finns också tillräcktligt, och skogen därmed har ganska bra tillväxt och är helt fritt av rotröta. Så därför kan bestonden varken slutavverkas eller gallras som vanlig sista gallring. Har sett många som låggallrat och de alla har misslyckat, eller skogen har även dött totalt pga toppbrott och vindfällen.

Användarvisningsbild

Lappskog  
HannuRöj skrev:😀 Det var överraskning för mig hur effektivt stamkvistning gynnar bärriset, och att det överhuvudtagen är möjligt att skapa bärris även i nästan rena gran ungskogar.

Här är en av mina bestånden, en naturligt född tall-granskog. Här har jag stamkvistat gran med den förenämnda Fiskars stångsax.
Jag brukar gallra och plockhugga småa delar på taget och kommer motsvarande antala gånger på samma figuren. På ett sätt kör jag mosaik, men på annat sätt vanligt trakthyggesbruk.
Det är en orsak varför jag vill ha sikt åt varje håll och vill se direkt varje träd.

Intressant. Klipper du grenarna en bit ut på granarna när du stamkvistar eller nära kudden som på tall?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Lappskog skrev:
HannuRöj skrev:😀 Det var överraskning för mig hur effektivt stamkvistning gynnar bärriset, och att det överhuvudtagen är möjligt att skapa bärris även i nästan rena gran ungskogar.

Intressant. Klipper du grenarna en bit ut på granarna när du stamkvistar eller nära kudden som på tall?
😀 Unga granar kvistar jag nära kudden. Äldre granar som har gröva kvistar lämnar jag en rejäl stump. Och torra och tunna går ju alltid klippa av nära stammen.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).