Inomgårdsmaskiner

snöslunga till liten traktor

13 inlägg 20262 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

snöslunga till liten traktor

Yanmar 1502d  
#84065 Hej!
Vet någon var jag kan hitta en snöslunga till min Yanmartraktor.
Den ska vara 3-punktsmonterad (bak) och pto-driven.
Max 140 cm bred då motorn endast är på c:a 18 hk.

Jag har letat på nätet och alla jag hittar är frontmonterade.

Tacksam för alla svar eftersom jag är så less på snö.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: snöslunga till liten traktor

stegmaster  
#84089
Yanmar 1502d skrev:Hej!
Vet någon var jag kan hitta en snöslunga till min Yanmartraktor.
Den ska vara 3-punktsmonterad (bak) och pto-driven.
Max 140 cm bred då motorn endast är på c:a 18 hk.

Jag har letat på nätet och alla jag hittar är frontmonterade.

Tacksam för alla svar eftersom jag är så less på snö.

Norska företaget Tokvam as gör presis va du skal ha. Titta her. Säljas av Lantmännen Maskin AB i Sverige

http://www.tokvam.no/140ms/

Annars finns denna hos Jinma Norge til kr 9900,- nok.(hittade den inte hos jinma sverige), för traktor från 15hk (dock 160cm bred)
http://www.jinma.no/modulmotor.cfm?flik ... imeout=300

Bild


Hittade en liknande i Sverige hos en annan kinesimportör
Erbjudandet just nu 9900,- + moms och frakt. NB utan K. aksel.
http://www.polarprod.se/news_57.html
http://www.polarprod.se/text1_10.html

Avatar Fallback

Re: snöslunga till liten traktor

axwell  
#84093
stegmaster skrev:Norska företaget Tokvam as gör presis va du skal ha. Titta her. Säljas av Lantmännen Maskin AB i Sverige


Menar man i Norge samma sak som i Sverige, snöslunga till traktor = enstegs och fräs = tvåstegs?

Bra pris, synd att norska valutan är så stark, senast jag kollade pris för svensktillverkade låg det runt 30000 Sek.

Yanmar 1502, det går halvskapligt med frontskopa eller snedblad bak, titta förbi vid tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: snöslunga till liten traktor

stegmaster  
#84096
axwell skrev:Menar man i Norge samma sak som i Sverige, snöslunga till traktor = enstegs och fräs = tvåstegs?


Vi brukar bara ett ord för snöslunga/fräs, SNØFRES, sedan delar man in dom V-fres och to-trinn.
Priset på tokvam slungan i Norge: kr 16,900,-+mva

Användarvisningsbild

Re: snöslunga till liten traktor

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#84209 Kan du inte köpa en gammal v slunga och bara kapa ner vingarna till lämplig bredd? En v slunga får man väl för 3 tusen ungefär.

Avatar Fallback

Re: snöslunga till liten traktor

axwell  
#84246
trilla skrev:Kan du inte köpa en gammal v slunga och bara kapa ner vingarna till lämplig bredd? En v slunga får man väl för 3 tusen ungefär.


Yanmar 1502D vart tog du vägen?
Nackdelen med snöfräsar i lämplig storlek betr, bredd och effektbehov brukar vara att den som är avsedd för frontmontering måste användas backande vid trepunktsmontering, en fördel vid riktigt mycket snö. Större slungor kan ibland köras alt. framåt(dragna)/backande.
Stegmasters förslag är traditionellt dragna snöfräsar.

Jag är inte säker på om det räcker med att kapa ner vingarna på en v slunga, aggregatet vill kanske ha mer än 16 hp som pto ger.

Användarvisningsbild

Re: snöslunga till liten traktor

totte  
#84258
Jag är inte säker på om det räcker med att kapa ner vingarna på en v slunga, aggregatet vill kanske ha mer än 16 hp som pto ger.


I så fall kan man skära bort lite på vingarna på impellern, om den inte orkar. Största nackdelen med en V-slunga jämfört med en snöfräs är att dom är mycket sämre i blötsnö, det kräver mycket drivkraft till hjulen, och bra fäste, för att det skall mata in snön till utblåset.

Många frontmonterade slungor till småtraktorer är enstegs, dvs dom har ingen extra impeller som slänger ut, utan det sitter vingar i mitten på skruvrotorn som skall kasta ut. Ofta dålig kastlängd och eftersom det krävs rätt högt varv på rotorn så är dom känsliga för sten och andra främmande bitar, t ex tappade vedträn och sånt.

Användarvisningsbild

Re: snöslunga till liten traktor

stegmaster  
#84269
axwell skrev:Yanmar 1502D vart tog du vägen?

Han kanskje har gitt f... i hela slungan, och röjar snö med en spade just nu. :wink:
axwell skrev:Stegmasters förslag är traditionellt dragna snöfräsar.

Det var ju det han efterfrågade i starten av tråden. 8)

Avatar Fallback

Re: snöslunga till liten traktor

axwell  
#84280 [
totte skrev:Många frontmonterade slungor till småtraktorer är enstegs, dvs dom har ingen extra impeller som slänger ut, utan det sitter vingar i mitten på skruvrotorn som skall kasta ut. Ofta dålig kastlängd och eftersom det krävs rätt högt varv på rotorn så är dom känsliga för sten och andra främmande bitar, t ex tappade vedträn och sånt.


Aj då, har haft för mig att de flesta vet hur dåligt en enstegare fungerar och att de därför numera är ovanliga till småtraktorer med mekanisk drift via pto. Till jordfräsar däremot har jag haft närmare bekantskaper med enstegs.

Tyngdpunkten på en större v-slunga hamnar troligen långt bak, min Yanmar lyfter bara 420 kg vid std. längd, slungans tyngdpunkt hamnar väl längre ut?

stegmaster skrev: axwell skrev:Stegmasters förslag är traditionellt dragna snöfräsar.


Det var ju det han efterfrågade i starten av tråden. 8)


Ja det tror jag också, men säker är jag inte. Menade att dina tips handlade om sådana snöfräsar som de flesta vill ha. Lättare att använda om det inte är så djup snö att traktorn inte kommer fram.

Användarvisningsbild

Re: snöslunga till liten traktor

totte  
#84291 Borde ha skrivit också att jag inte har nån större koll på utbudet för dom här traktorerna som ni pratar om, men värt att hålla koll på vad det är för typ av slungor, enstegare är för små garageinfarter, på sin höjd.

Avatar Fallback

Re: snöslunga till liten traktor

axwell  
#84306
totte skrev:Borde ha skrivit också att jag inte har nån större koll på utbudet för dom här traktorerna som ni pratar om, men värt att hålla koll på vad det är för typ av slungor, enstegare är för små garageinfarter, på sin höjd.


Jag tror att vi har samma uppfattning om enstegs "förmåga".

Avatar Fallback

Re: snöslunga till liten traktor

Yanmar 1502d  
#84991 Hallå på er!

Jag är imponerad av alla svar. Har varit på resande fot ett tag så det är därför jag inte svarat.Jag har ett sneblad bak som Axwell skrev om men vallarna blev så djävulskt höga att det inte gick bra att trycka ut snön. Den ramlade bara tillbaka. Till slut la jag all snö i mitten och gick med vanlig snöslunga och kastade bort snön. Fungerar men människan är lat av naturen och jag sitter gärna och röjer snö.

Skulle gärna titta förbi Axwell. Kommer att fara en del norrut från Sundsvall och då kanske men kan få kika in?
Visst har du en lastare på din lille traktor. Det kanske blir samma pris som på en norsk snöfräs och då är en lastare mer användbar.

Sköt om er och tack för allt engagemang:)
Nu måste jag knata och öppna fredagsölen!

   TS
Avatar Fallback

Re: snöslunga till liten traktor

axwell  
#85040
Yanmar 1502d skrev:Jag är imponerad av alla svar. Har varit på resande fot ett tag så det är därför jag inte svarat.Jag har ett sneblad bak som Axwell skrev om men vallarna blev så djävulskt höga att det inte gick bra att trycka ut snön. Den ramlade bara tillbaka. Till slut la jag all snö i mitten och gick med vanlig snöslunga och kastade bort snön. Fungerar men människan är lat av naturen och jag sitter gärna och röjer snö.

Skulle gärna titta förbi Axwell. Kommer att fara en del norrut från Sundsvall och då kanske men kan få kika in?
Visst har du en lastare på din lille traktor. Det kanske blir samma pris som på en norsk snöfräs och då är en lastare mer användba


Trodde ett tag att du var på "sportlov" och studerade ännu högre drivor.
Om man ser det över hela året så föredrar jag lastare istf. snöfräs, ska man röja en lång väg med djup snö, går det nog bättre med fräsen. En spetsplog i lastaren kunde vara nå´t innan vallarna blir för höga.
Svårt att veta vad en sån liten lastare kan kosta, min satt på som "original"(made in England).

Vi tycks har skilda tekniker att röja snö, jag inleder med piassavakvast, övergår till snöraka och fortsätter med snölasse, avslutar med snöskopan framför Yanmartraktorn.

Du är välkommen på studiebesök, säkrast att ringa före.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).