Uppvärmning

Söker en Thermomatic CBJ shuntautomatik

6 inlägg 1640 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Söker en Thermomatic CBJ shuntautomatik

Ent  
#839570 Min Thermomatic CBJ shuntautomatik har börjat spöka. Det är inte någon som råkar ha en sådan som värmer hyllan? Även en defekt kan vara intressant, det kan ju gå att plocka ihop en komplett.

TS

Re: Söker en Thermomatic CBJ shuntautomatik

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839596 På vilket vis spökar den?
Typ öppnar eller stänger den bara?

Ent  
#839635 Dels vittrar plasten sakta men säkert sönder pga värmen efter snart 25 år (inte helt okänt fenomen enligt Thermoventiler). Det har hänt två gånger nu att den omväxlande blinkar grönt och rött (eller om det är rött och gult) men motorn går inte. Öppnade locket och pillade på motorn och då gick den. Detta kan ha berott på att motorns kontaktstycke inte satt fast ordentligt på kretskortet. Men därutöver ska motorn hållas på plats av en metallbygel men de plastklackar som bygeln ska haka fast i har fallit bort pga plastens åldrande. Motorn har nog hängt lite på sniskan men det har jag löst med smältlim. Böjde lite på kontaktstiften så att kontaktstycket sitter ordentligt så för ögonblicket funkar det. Man vill dock inte behöva hålla på och labba titt och tätt så om jag inte får tag på en likadan i bättre skick får jag väl köpa den nya modellen. Det verkar gå ganska smidigt att montera på den nuvarande essve-shunten .
Senast redigerad av Ent tis 09 apr 2024, 10:41, redigerad totalt 1 gång.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839641 Okey de är den typen av problem, min shuntstyrning slutade öppna men de var ett av reläerna som tröttnat så de hjälpte att byta dom på kretskortet bara

Ent  
#839701 Lite trådar i de lokala Facebook köp&sälj-grupperna har gett napp så det kanske löser sig🙂.
För andra problem (än mina) med CBJ finns trådar på Byggahus.se. https://www.byggahus.se/forum/threads/t ... an.178018/
Exempelvis kan en kondensator på kretskortet behöva bytas ut mot Elfas 300-14-110, rumsgivare kan få spunk etc.

TS

Ent  
#839836 Problemet löst, fick köpa en måttligt använd CBJ som en bekant hade på hyllan, kalaspris dessutom.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).