Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Smalavverkning?

51 inlägg 11789 visningar 10 följer Svara, dela mm...   

Re: Smalavverkning?

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836039 Det vill inte bli tid att fotografera så mycket men jag skall försöka hitta ett par bilder. Det finns förstås alla sorters skog hos oss: glesa stenbackar, granbarkborreöppningar och riktig gammalskog. Just nu fäller vi gamla granar med diameter över 50 cm brösthöjd som blivit kvar för länge eftersom vi inte kommit åt dem tidigare. Nu har vi i alla fall jättebra vinter och snön har farit ihop litet så vi kommer fram. Isvägar har vi också på grund av ett par varma veckor.

Om ni har litet tålamod så skall jag försöka få till stånd ett par bilder från olika ställen.

Användarvisningsbild

Badger  
Nisse Husberg skrev:Det vill inte bli tid att fotografera så mycket men jag skall försöka hitta ett par bilder. Det finns förstås alla sorters skog hos oss: glesa stenbackar, granbarkborreöppningar och riktig gammalskog. Just nu fäller vi gamla granar med diameter över 50 cm brösthöjd som blivit kvar för länge eftersom vi inte kommit åt dem tidigare. Nu har vi i alla fall jättebra vinter och snön har farit ihop litet så vi kommer fram. Isvägar har vi också på grund av ett par varma veckor.

Om ni har litet tålamod så skall jag försöka få till stånd ett par bilder från olika ställen.

Tack för ett väldigt bra inlägg Nisse. 👍 🌲 👍 🌳 👍 🚜 👍 Bland det bästa jag läst på forumet.

Väldigt intressant med inspel från de som jobbar likartat i verkligheten. När du skriver att man inte får ta ut för mycket eller för lite så vore det toppen om du kunde dela någon bild som exempel på det för det är just den typen av mått som jag står och funderar över i min skog. Totalt kala ytor blir oftast som du säger bara gräs. Så den balansen är mycket intressant. Om du inte gillar att filma kanske Skogsforums-gubbarna kan besöka dig - tror det skulle bli ett trevligt samtal i din skog.

TS

#836094 Vi har väldigt litet skog kring vårt hus i Arboga så Skogsforum måste då ta en tur till södra Finland där vi vanligen arbetar i skogen.

Det finns en del bilder från vår skog på Bondbloggen.fi där jag skriver . Till exempel

https://www.bondbloggen.fi/2022/01/26/k ... k-i-70-ar/

som jag skrev för två år sedan.

Hur mycket man skall glesa ut är svårt. Ifall jag måste börja söderifrån så är jag mycket försiktig medan man kan ta ganska kraftigt om man börjar norrifrån. Jag brukar ta bort de största träden och sedan försöker jag bedöma hur mycket de kvarvarande träden skuggar och plockar litet till tills jag tror det är lämpligt för föryngring utan gräsproblem. Tyvärr går det inte att ange något antal stammar eller avstånd i metrar mellan de kvarvarande. Det beror på hur ludna de kvarvarande träden är.

Ibland måste man glesa ut söderifrån. Det bildas lätt en mur av täta granar på södersidan om skogen och då blir det inte föryngring där. Ofta fäller jag stora träd innanför "muren" men låter granarna i söderkanten stå kvar för att hindra alltför vild gräsväxt. Möjligen måste man glesa ut dem litet.

Man kan gå omkring i skogen och titta var det finns bra föryngring och sedan hugga upp ungefär lika glest på annat håll där man vill föryngra. Ser man en glänta med gräs men inte ungskog så vet man att där är det alltför öppet.

Användarvisningsbild

Badger  
#836107 I en video på Youtube med plockhugget föreslogs att man skulle ta bort 30% av stammarna för att få igång föryngringen. Men jag håller med dig om att man nog behöver ta och anpassa en del efter om det är norr eller söderläge också. Jag har ett skifte tättsluten gran i ca 80års ålder med enstaka inslag av tall där jag har en norrsida som jag funderar på att avverka en remsa på norrsidan ca 50 meter djup. Efter ditt inspel funderar jag på om jag kanske ska fortsätta och hugga ut 30% en bit till in i skogen åt söder.

TS

#839350 Jag lovade lägga in ett par fotografier från vår "smalavverkning". Det är tyvärr ännu mycket snö så man ser inte de små plantorna men det syns tydligt att tidigare smala avverkningar gett nya granar. Den andra bilden visar den skog som skall förnyas. Vi tar bort ungefär 20 meter med 5-10 års mellanrum beroende på hur återväxten ser ut. Och det är alltså från norr som vi börjar för att slippa gräs. Det finns mycket sten så jorden är inte så bördig just här.

1712346213_dscn9101.jpg

Användarvisningsbild

Badger  
#839362 Trevligt att se. Här skulle det sitta mumma med lite drönarbilder till sommaren.

TS
Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).