Skördare

Valmet 901 eller Valmet 911 för eget bruk

8 inlägg 2774 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 901 eller Valmet 911 för eget bruk

samkar  
#839246 Hej, jag har länge funderat på vilken av ovanstående maskiner som skulle passa bäst för den självversamma skogsägaren, ska som sagt bara gå på den egna skogen är mest gallringar som ska göras men även mindre slutavverkningar och en del fröträd, låt höra hur ni själva hade gjort 🌲

TS

Re: Valmet 901 eller Valmet 911 för eget bruk

maltex  
#839248 Spelar nog ingen större roll,är väl ganska lika ändå. Kran aggregat 4 eller 6 hjul betyder mer när du väljer maskin. Sen är frågan vad som är bäst och lämpligast svårare att svara på.

Tralsmo  
#839249 911 är ju absolut att föredra.

Lika smidig som en 901.
Något tyngre men betydligt bättre kapacitet å samma marktryck.Gärna ett sp 561 aggregat.

Vi hadde en me Valmet 960 å 945 som vi alternerade mellan men för eget bruk blir 561 mer gångbart i slutavverkning å maskinen klarar de utan större problem.

Grabben har en 911.4 me 561 å de är en jättebra maskin i gallring.
Jooo ja vet en del föredrar bestånds gående ( gör inte ja) men de va inte frågan.

Tralsmo  
maltex skrev:Spelar nog ingen större roll,är väl ganska lika ändå. Kran aggregat 4 eller 6 hjul betyder mer när du väljer maskin. Sen är frågan vad som är bäst och lämpligast svårare att svara på.

Spelar absolut roll enligt min mening

Användarvisningsbild

samkar  
Tralsmo skrev:911 är ju absolut att föredra.

Lika smidig som en 901.
Något tyngre men betydligt bättre kapacitet å samma marktryck.Gärna ett sp 561 aggregat.

Vi hadde en me Valmet 960 å 945 som vi alternerade mellan men för eget bruk blir 561 mer gångbart i slutavverkning å maskinen klarar de utan större problem.

Grabben har en 911.4 me 561 å de är en jättebra maskin i gallring.
Jooo ja vet en del föredrar bestånds gående ( gör inte ja) men de va inte frågan.

Instämmer helt på det som du skriver, har väl också varit mest inne på 911 då det är bättre kapacitet i maskinen till fröträd och mindre slutavverkningar.
Men ändå roligt att höra vad andra tycker som har bättre erfarenheter kring dessa maskiner än vad jag själv har.
På tal om bestånds gående maskiner så har jag heller inte varit jätte intresserad av det då jag ser mer möjligheter av en maskin som klarar *allt*

TS

alias  
#839259 Utan att veta något om TS maskinvana så funderar jag på om det blir maskinens eller förarens "kapacitet" som sätter gränsen för produktionstakten?

Valmet 901 började tillverkas i mitten på 80-talet och 911:an 1993 enl. Google. Jag förutsätter du inte söker något nyare än 2010, då maskinerna bytte namn till Komatsu 2011.

Jag hade nog låtit skicket på det specifika exemplaret styra mer än själva modellen, givet att t.ex. kran- eller aggregatmodell inte är helt fel för tänkta arbetsmoment.

MVH
Alias

Tralsmo  
#839267 När ja svarade ts så menade ja inte produktionstakten när ja pratade kapacitet.
Ja menar vad maskin å aggregat rent fysiskt klarar av.
I slutavverkning är en 901 hopplös kom vi fram till för länge sen.
Vi hadde då ungefär samma krav som ts nu har.

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839331 Vi har ägt några olika stora skotare och skördare genom åren i huvudsak för eget bruk, däribland äldre 901 och 911.
Har du ingen tidigare erfarenhet av att köra skördare så är det nog lämpligt om du har minst 1000 hektar produktiv skogsmark och i huvudsak jobbar i skogen om du ska lära dig gallra med en fullstor maskin.

Har du bara några hundra hektar så hinner du aldrig bli rimligt bra på att köra och du gör lätt mer skada än nytta i gallringen.
Det ser ju lätt ut på film när ett proffs kör, men har man ingen erfarenhet är en sexhjulig fullstor skördare en enorm klump att släpa in i en tät gallring.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).