Uppvärmning

Vedröstning.

28 inlägg 16671 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedröstning.

halvproffs  
#79544 Skulle vara intressant att se vad skogsforums användare anser vilken ved ger mesta värmen. Jag förstår ju att ni i söder har ädellöv som nr1. Kanske Admin kan fixa till nån röstningslista eller?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79553 Tjärgadd är ohotad etta på listan.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Vedröstning.

Jerrka  
#79556 Ja björka ge väl bäst här i mellannorrland och uppöver! Vet inte vad man ska säga komma på andra plats...Asp el Sälg?

Vet inte heller om glasbjörk och vårtbjörk skiljer sig något åt ?

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

flisshejk  
#79575 Håller med Jerrka nog är det björken som gäller här uppe, tack och lov så har vi inte så myckket tjärgadd men den är fenomenal när man skall tända brasan, efter björken kommer nog riktigt tätvuxen gran, alen är bra när man skall ha eld för att halstra fisk blir mycket fin glöd.

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79577 Jag röstar för denna lista:
http://dalea.du.se/research/archive/a9c ... 66c235.pdf

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

Fredde73  
#79586 Helt klart björk här i norr. Det syns klar skillnad på hur mycket man förbrukar när man eldar ren björk eller bara barrved. Bara en "känsla" jag får och inget bevisat men det känns som om vårtbjörk skulle ge mer energi än glasbjörk ?

På andra plats ligger nog tallen, sen gran och sist asp. Egentligen kan man väl utgå från densiteten på dom olika trädslagen. Det tyngsta ger mest energi...

Antar att rönn skulle ge ganska god värme också men rönn, sälg, al m.m. har åtminstone jag i så små volymer att jag aldrig kunnat bedöma..

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

axwell  
#79589
halvproffs skrev:Skulle vara intressant att se vad skogsforums användare anser vilken ved ger mesta värmen. Jag förstår ju att ni i söder har ädellöv som nr1. Kanske Admin kan fixa till nån röstningslista eller?



Som man ställer frågan får man svar, kan det vara så att kommentarerna på en annan tråd inte föll i smaken.


Mangan skrev:Jag röstar för denna lista:
http://dalea.du.se/research/archive/a9c ... 66c235.pdf


Belysande och värmande sida, grenar som brukar ge ännu mer såg jag inget om(kanske slarvläste)

Användarvisningsbild

Re: Vedröstning.

halvproffs  
#79594 Jodå axwell, jag gjorde tom en rodnande gubbe där. Mangan, det var en bra lista!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

axwell  
#79612
halvproffs skrev:Jodå axwell, jag gjorde tom en rodnande gubbe där. Mangan, det var en bra lista!


Så sant, tror jag börjar bli färgblind, även fartblind, läste det inlägget för sent.

Användarvisningsbild

Re: Vedröstning.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80142
Mangan skrev:Jag röstar för denna lista:
http://dalea.du.se/research/archive/a9c ... 66c235.pdf

Om man har med syren varför har man inte med grangrenar? Samma diameter för syren som för grenar från stora granar och gissningsvis lika stort värmevärde.

Användarvisningsbild

Re: Vedröstning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83875 Jahaja, nu sågar jag ner Syrenhäcken :lol: ,

(bra dokument överhuvudtaget)

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83899 Syren används som räfspinnar, i vad vi kallar harv. Kratta på rikssvenska.
Tror också att det är bra värmevärde i syren, den är då varje fall tung.

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83917 Man skulle ha lite syrengallring för vedbehovet..hehe. Hade varit intressant att se värmevärdet på lite grövre grangrenar?

Jag har under vintern eldat både gammalt stormvirke( en del relativt grovt,blandat löv o barrmav+energived) som legat i två säsonger och torkat och nu eldar jag gallringsvirke som höggs förra våren(något sent) nästan precis när saven börjat gå i(björkmav+blandat löv+klenare gran ).

Verkar vara lättare att få upp tempratur med gallringsvirket trots att det inte är särskilt torrt(legat ute med pressening,som lades på ganska sent i höstas) och klenare. Stor del var ganska undertryckt och senvuxet,det har nog ganska stor betydelse eller?

Alltså borde det bli bättre ved när man gjort ett uttag i form av låggallring än "slutavverknings"/höggallringsvirke?
Eller kan det delvis bero på att man får i mer ved och mindre luft i pannan med klenare ved?

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

dcdc  
#83923 såg nånstanns att rönn vr högre än björk.. sen är det ju frågan om det inte går 100 björkar för varje rönn. så det skulle vara svårt att bara rusta med rönn..

Avatar Fallback

Re: Vedröstning.

axwell  
#83929
Famag skrev:Syren används som räfspinnar, i vad vi kallar harv. Kratta på rikssvenska.


Olika seder, rönn trodde jag var vanligast i höräfsa, barka, torka ett dygn, fintälj, sätt fast.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).