Motorsåg och handhållet

Byta lager i Husqvarna 346 xpg

20 inlägg 4100 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna
Användarvisningsbild

Byta lager i Husqvarna 346 xpg

erikarthur  
#836167Måste jag köpa Huskvarnas lager är Biltemas lager för dåliga tänker då på det täta lagret.

Vad heter Biltemas lager om det funkar.

Erik

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Byta lager i Husqvarna 346 xpg

Williamm  
erikarthur skrev:Måste jag köpa Huskvarnas lager är Biltemas lager för dåliga tänker då på det täta lagret.

Vad heter Biltemas lager om det funkar.

Erik

När du ändå läger det det jobbet så ska det vara originkvalitet på delarna för att vara värt det. Det är inte ett helt vanligt tätat lager.
https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... hparam=skf

https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... hparam=skf
Det här är också rätt lager men lite billigare än hva.

Användarvisningsbild

erikarthur  
#836205Okej.
Men är det de billigaste lagret som är det täta.

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
erikarthur skrev:Okej.
Men är det de billigaste lagret som är det täta.

Det billiga sitter på svänghjulssidan och har en packbox utanför som sitter i vevhuset och tätat mot veven. (den bör du köpa original)
Det dyra lagret sitter på kopplingssidan och har en inbyggd packbox.

Användarvisningsbild

Williamm  
#836207https://www.maskinklippet.se/reservdela ... l-bearing-
Jag hade köpt original fast det är dyrare. Jag tror de har en förbättrad packbox i lagret nu.

Användarvisningsbild

erikarthur  
#836214okej tack.

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
#836228Kolla plastfästet som förgasaren är fastskruvad i mot insugs-gummit. Den blir gärna böjd med tiden på 346 så att sågen börjar dra tjuvluft.

Användarvisningsbild

erikarthur  
#837111Hej.
Lite funderingar vid lagerbytet.
Köpte lagren hos Slogsverktyg.
Det täta lagret har på insidan mot vevhuset en typ plast tätning med små hål i får lagret tillräckligt med olja genom dom eller ska den petas bort.
Vilket avstånd ska det vara mellan tändspolen och svänghjulsmagneten.

Erik

TS
Användarvisningsbild

Williamm  
erikarthur skrev:Hej.
Lite funderingar vid lagerbytet.
Köpte lagren hos Slogsverktyg.
Det täta lagret har på insidan mot vevhuset en typ plast tätning med små hål i får lagret tillräckligt med olja genom dom eller ska den petas bort.
Vilket avstånd ska det vara mellan tändspolen och svänghjulsmagneten.

Erik

Den ska vara där så att kulorna är på rätt avstånd mot varandra.

Användarvisningsbild

Williamm  
#837132Tändspolen ska vara på ca 0,5mm. Dubbelvikt papper funkar bra. Och du kan fila av 1/3 av kilen får svänghjulet så du ställer fram tändningen lite och borra två hål rakt fram i dämparens baffel så får du lite bättre fart på den.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1710592906_img_5661.jpeg
. 0,3 mm är det avstånd som anges i verkstadsmanualen för 346 mfl.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#837158Att ”bonntrimma en gammal moped med fast tändkurva genom att tidigarelägga tändningen var ett populärt sätt att få moppen att åtminstone upplevas ”råare.”..🙂 råare i betydelsen av en tomgång som lät som om moppen vore trimmad, eller genom de bakslag som kicken levererade genom fotsulan..😮 Men motorsågar har sedan länge en varvtalsvariabel tändning där en tidigareläggning av tändpunkten kan betyda att effekten försämras.

Användarvisningsbild

Williamm  
anersimyra skrev:Att ”bonntrimma en gammal moped med fast tändkurva genom att tidigarelägga tändningen var ett populärt sätt att få moppen att åtminstone upplevas ”råare.”..🙂 råare i betydelsen av en tomgång som lät som om moppen vore trimmad, eller genom de bakslag som kicken levererade genom fotsulan..😮 Men motorsågar har sedan länge en varvtalsvariabel tändning där en tidigareläggning av tändpunkten kan betyda att effekten försämras.

Som han sa i filmen du länkade till. Det är olika från såg till såg. 361clone gillade det inte, 346 gillar en halv kil fram, lite mer om du kör på 98okt.
Men 3/4 kil fram blir inte bra alls, spikar den.

Bör tillägga att jag pratade om 346oe-dämpare den med rör som utblås.
Har en original och en moddad, jag får ordna film på dem.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#837192Tändmoduler är faktiskt ett tämligen intressant ämne och är i allmänhet ett okänt ämne även för servicereparatörer vilket framgår efter några timmars ”forskning” på nätet..🤔 Eftermarknadsmoduler har ofta en fast tändpunkt till skillnad mot originalmoduler som har en varvtalsvariabel tändkurva. Vissa moduler tidigarelägger tändpunten i takt med ökat varv ända upp till maxvarvet, andra har en tändkurva som optimeras upp till sågens maxeffekt för att därefter backa tillbaka mot en tändpunkt som kan ligga efter ÖD, vilket är fallet vid tomgång och på låga varv. De sistnämndas variabla kurva kan vara såpass snäv att även en aldrig så liten förändring av tändpunkten kan leda till en tändpunkt som ligger efter ÖD vid motorns maxeffekt.

Användarvisningsbild

Williamm  
#837195Jag har nog trimmat och testat ett tiotal 346:or de senaste åren, och sågtrimmare världen över har trimmat 346:or sedan de kom. Halva kilen är alltså ganska beprövat.
När vi nu ändå är inne på ämnet.
Hur är tändningen på din 7910? Original eller har dunderkullen ställt fram den?

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).