Sågtimmer

Klenare diameter på timmer

8 inlägg 5935 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Klenare diameter på timmer

Niclas1  
#836499Hej alla!
Min uppfattning är att åldern på skogen som avverkats har sjunkit genom åren på sina håll, därav att även diametern på den skogen som avverkas sjunkit. Så jag har funderat lite på senaste tiden hur prislistorna ändrats genom tiderna utifrån vilken diameter som sågverken betalar bäst för? Premierar sågverken en lägre och lägre diameter eller hur ser det ut? Har ni exempel på prislistor från förr och nu?

Senast redigerad av Niclas1 tis 12 mar 2024, 22:44, redigerad totalt 1 gång.

TS

Re: Klenare diameter på timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836501Om det är allmänt känt vet jag inte. Tror mera på att medeldiametern har ökat eftersom att vi nu slutavverkar bestånd som låggallrats från 80- talet och framåt. Däremotm har sågverkens behov av grovt timmer minskat. Det frågas sällan efter grövre plank än 45X 195 och då räcker det om timret är 25-26 cm.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#836539Ja tycker mig se att tittar man på dom mer sågverks bolagen som inte har massaindustri oxå så tycker ja dom har gått ner betydligt mer i diameter genom åren.
Nu sågas det ju så lågt ner som 10-12 cm i topp på sågbara sortiment. O det tycker ja inte fanns när en annan började sin skogsbana för ca 20-25 års sen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#836545Om det är lönsamt att såga klentimmer eller inte styrs helt av massavedspriset. Just nu är det tufft för dem.

Användarvisningsbild

soffroad  
#836666Klentimmer är väl det som är lönsamt nu....kolla bara på Vida

Användarvisningsbild

skogshare  
soffroad skrev:Klentimmer är väl det som är lönsamt nu....kolla bara på Vida

Om sågverken äntligen kunde optimera postning och sågning, så skulle sannolikt också lönsamheten för normaltimmer och så kallat(!) övergrovt timmer öka rejält.

Tills vidare gäller dock för enskilda skogsägare att gemensamt söka effektiva och lönsamma vägar för export av det grövre timret till avnämare som verkligen kan utnyttja och betala för de grova dimensionerna. I första hand gäller det förmodligen att finna kompetenta och trovärdiga samordnare för verksamheten med naturliga kopplingar till både skog och virkeshandel.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#840454Tittar man på prislistan så betalas det sämre för timmer som är +39 cm i topp. Sågverk idag är maximerade för klenare timmer.

Användarvisningsbild

Elis76  
#840459Det finns ju ingen anledning att låta träden växa övergrovt om industrin inte efterfrågar sådant virke.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).