När jag tittat på ARS och nu kasted jag också ett öga på Stihl så har de ett system där man kan låsa stångens längd på valfritt ställe, det verkar praktiskt jämför med att hoppa i hela 2metersteg. Var det inte bra?
Såg att ARS också har en sax man kan köpa till och sätta i toppen. Funderar på om det kan vara nyttigt för att klippa små grenar, men det kanske går smidigt att ta årsskotten även med såg?
Hur är det förresten att såga så högt upp som 6 meter? Svårt att sikta rätt? Tungt?
Niking skrev:Själv kör jag den långa Silky Hayauchi (6,3 m?).
Hade tidigare Stihl Turbocut (rebrandad ARS) och visst funkar den, men jag gillar Silkys lösning bättre. Å Hayauchi tål mer stryk.
En bra sak med Stihl Turbocut är att själva sågen lätt kan kopplas loss och användas som en smidig handsåg. Med Silky Hayauchi fordras i praktiken en separat handsåg (t.ex. Silky Sugoi) för lågt växande grenar.
Har även testat Bahcos långa stångsåg ("5,8 m"?), men den var närmast värdelös med sitt extremt svajiga skaft.
/Niklas
Oberoende, nyfiken självverksam skogsägare som försöker förvalta fädernesarvets skog till nytta för både djur, växter och människor. Långsiktighet före snabba cash. Det finns inga enkla mallar som funkar i alla lägen.