adahlm skrev:Gjorde ett liknande test som blev färdigt förra veckoslutet, 3st bilar utan släp med skördarmått på 51,9 m3-fpb,
Det blev 70 säckar med drygt 1,5 lös-m3 i varje.
Hur hade ni tänkt mäta löskubikerna?
jannee skrev:Kör ni 30 cm rakt av och inte klyver för fint gissar jag på ca 2,3- 2,4 m3s/fub.
Blir verkligen intressant att få se ert resultat, bör bli rätt så exakt rätt.
Klyver man ned till spisved = sådan ved man förr eldade i köksspisen skrymmer den än mer.
adahlm skrev:Gjorde ett liknande test som blev färdigt förra veckoslutet, 3st bilar utan släp med skördarmått på 51,9 m3-fpb,
Det blev 70 säckar med drygt 1,5 lös-m3 i varje.
Hur hade ni tänkt mäta löskubikerna?
Torbjörn Johnsen skrev:Bör ju vara bland det mest noggranna sätten man kan mäta på. I de flesta andra fall när (björk)massaved mäts så mäter man travens volym inkl bark och räknar sedan om med omräkningstal till fast mått ub.
Här mäter vi det faktiska vedinnehållet utan luft och behöver ”bara” räkna om från fpb till fub.
Hur mycket man får på en Scania timmerbil beror alldeles på hur långt man ska köra och vid vilken tid.
fylla 1 m3 IBC-tankar
alias skrev:Torbjörn Johnsen skrev:Bör ju vara bland det mest noggranna sätten man kan mäta på. I de flesta andra fall när (björk)massaved mäts så mäter man travens volym inkl bark och räknar sedan om med omräkningstal till fast mått ub.
Här mäter vi det faktiska vedinnehållet utan luft och behöver ”bara” räkna om från fpb till fub.
Jag tänker mig det rent principiellt borde bli bäst noggrannhet genom att fylla 1 m3 IBC-tankar med stjälpt ved och sedan lägga ett finmaskigt galler ovanpå för att förhindra att veden flyter upp och därefter så fyller man på med vatten i tanken tills det rinner över (borde funka att räkna hur många 10-liters spannar som går i).
Med reservation för att kontrollvolymen kanske borde vara större än en 1 m3, för att minska risken för mätfel (tänker mig att förhållandet luft-ved blir olika där ved ligger emot ved resp ved mot vägg/golv, framförallt med ökande vedlängd).
Bara mina fem ören...
MVH
Alias