Skogsvagn (Huggarvagnar)
Rejäl skogsvagn! Någon som provat ?
mån 22 jan 2024, 20:41#828567Är nog så att BMF vagnarna säljs till ett bra självkostnadspris nu för att komma in på marknaden. Nordfarm körde ju liknande kampanjpriser på Palms för nåt år sedan.
mån 22 jan 2024, 21:25#828581Bakänden från en Ösa 678, Valmet 820 eller 820 borde väl vara lagom stora och inte allt för tunga?
Då får man ju dock konstruera en egen kranpall.
Kanske lastbärardelen en Gremoskotare vore ett alternativ? De var väl kända för att vara rätt lätta och smäckra konstruktioner?
MVH
Alias
Då får man ju dock konstruera en egen kranpall.
Kanske lastbärardelen en Gremoskotare vore ett alternativ? De var väl kända för att vara rätt lätta och smäckra konstruktioner?
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 22 jan 2024, 21:45#828587Är det rena vägtransporter du ska syssla med är det nog bättre med en gammal timmerbil. Antingen som EPA, eller avkapad till kärra. Vägtransport med stora lass gungar och knäcker lätt en huggarvagn. Ska du köra i skogen är det en annan sak. Ser att du skriver om olika billigare fabrikat. De är säkert jättebra, men kanske ha de dyrare märkena bättre stål, eller mer utprövade konstruktioner. Alla vagnar fungerar nog om man inte ska köra så mycket!
fre 26 jan 2024, 22:30#829391Hej på er.
Köpte en BMF 11 ton med 720 kran och rulldrift. Satte en pump på pto, eget hydral system med tank som sitter på vagnen. Köpte vagnen för knappt 2 åre sedan. Kört ca 150 m2 i rätt stenig terräng.
Är väldigt nöjd vagn och kran. Gav ca 300 ink. moms
Köpte en BMF 11 ton med 720 kran och rulldrift. Satte en pump på pto, eget hydral system med tank som sitter på vagnen. Köpte vagnen för knappt 2 åre sedan. Kört ca 150 m2 i rätt stenig terräng.
Är väldigt nöjd vagn och kran. Gav ca 300 ink. moms
lör 27 jan 2024, 22:15#829509Tanken med detta var väl en ersättare till min nuvarande vagn, är inte jättemycket ren skogskörning för tillfället, då den mesta av skogen är Gudrunhyggen, men dem ska ju gallras i framtiden 😁 Den körning jag mest pysslar med för tillfället är egentligen riskörning runt åkerkanter och skogsvägar och lite sånt, har en klipp på vagnen så klipper direkt och lägger på vagnen 😊 Blir väl någon vindfälla och något barkborre träd ibland 😊Hade velat ha en lite stabilare vagn som står stadigt när man lägger ut kranen en bit med klippen i kranspetsen, min vreten 8,5 ton är lite tippig 😅 Även lite bättre krangeometri eftersom det inte är utskjut på min kran så är stickan väldigt lång känns det som, så det är omöjligt att få någon höjd på lasset 🥲 Det var då som tanken föll lite på skotarbakdel för det är ju rejält och känns stabilt 😁 Men det blir ju betydligt svårare att få tag i något när inte Koppom säljer något komplett 😔
Kul att höra en recension om BMF vagnen 😀👌 BMF har ju dessutom stora jäkla vagnar, kanske en 16 eller 18 tonnare hade gjort sig bakom 8400 😏😏 Men är nog lite annan prislapp på dem 😅😂
Kul att höra en recension om BMF vagnen 😀👌 BMF har ju dessutom stora jäkla vagnar, kanske en 16 eller 18 tonnare hade gjort sig bakom 8400 😏😏 Men är nog lite annan prislapp på dem 😅😂
TS
mån 05 feb 2024, 20:01#831347Jag har en BMF 12T2 skogsvagn med Robson drift och bromsar på bägge axlar. 12T2 är nästan identisk med 14T2 förutom mindre hjul och något lägre grind på 12T2. Jag beställde min med den högre grinden. Det är också breddbara bankar, och mot lite extra kostnad, kan jag förlänga lastutrymmet med ca 80 cm. Utrustad med mycket kraftig 750 HP kran med sväng och lyft dämpning, helt radiostyrd. Mycket nöjd med allt, grymt stark kran med inga hängande slangar från sticka och rotator👌 Allt är mycket välbyggd och kraftigt! Inte ett problem ännu efter ca 1 års användning och 200 kbm utkört. Har ca 1000 kbm till i vinter att skota ut, i mycket besvärligt och bergig terräng. Denna gav jag mycket mindre för än Palms och en hel del mindre än Farma! Jag tog pris på i stort sett alla fabrikat! Svenska och finska är ju löjligt dyra, mer än 250 000 dyrare. Hade en Vreten tidigare, men ingen drift och broms, därför sålde den efter ca 13 år. Fick mer för den än jag gav ny! Hemmabyggt kan säkert bli bra, om man har mycket tid, intresse och kunskap! Men andrahandsvärdet blir nog inte så bra? Å andra sidan har man inte lagt ut så mycket pengar, men massor med arbete... Jag personligen hugger hellre i skogen den tiden jag hade fått lagt på bygget i verkstaden. Om 10-15 år kanske jag köper ny igen? Och får då nog tillbaka vad jag gett för min BMF!?
tis 06 feb 2024, 14:21#831436BMF ser rejäla ut och med vettigt pris mot dom andra fantasipriserna men jag förstår inte varför man gjort avståndet mellan dragögla och grind så långt och därmed oxå långt avstånd från boggiecentrum till dragögla, jmf moheda, farma. Visst är det ramstyrning men dom tar ju stor plats i svängarna i alla fall om de är långt mellan boggicentrum och ramstyrningsleden. Jag vill ju ha en så kompakt/kort vagn som möjligt för att få en bra spårning i gallringen då förefaller det onödigt att tex ha massa luft mellan grind och kran och dragstången ska inte vara onödigt lång. Palms och andra östeuropeiska vagnar (utom farma) har lite samma fenomen som BMF. Ni som kör BMF, använder ni dem till gallring eller mest annat?
tis 06 feb 2024, 16:28#831473Min är väl kanske lång mellan grind och ögla? Jag mätte inte och jämförde med andra. Men mot den Vreten 10 tons kärran är den lite längre. Men hade inte tänkt köra i gallring så mycket utan främst i slutavverkning med långa avstånd till bilväg. Men BMF kärran svänger riktigt mycket i ramstyrningen, mer än Vreten. Ramstyrningen är också mycket bra integrerat och skyddad samt sitter högt, med en 17 mm tjock bukplåt under hela ramstyrningen. Och jag har 130 cc pump och 180 liter tank på kärran vilket bygger mycket mellan kran och grind. Pumpen sitter riktigt bra integrerad och skyddad i dragstången. Och med en vidvinkel PTO axel mot traktorn. Är perfekt, lätt att hänga på än en tung pump med massa grova slangar som hänger där.
tis 06 feb 2024, 22:03#831553Har själv en palms 13 d den har längre dragbom än de jag haft förut men har man lite större traktor är det en fördel att om man måste svänga brant att det inte river däcken eller söndrar något på lastaren när det tar i som det gjorde på de med kortare dragbom och jag kör mest gallringar
tor 15 feb 2024, 11:12#833040hej på er.
Har bara kört gallring och funkar bra. vagnen lite stor eftersom min farsa bonnagallrade med liten vagn. Trångt i stickvägerna. Blir att ta en del extra träd längs vägarna att ta, annars väldigt nöjd med min BMF.
Har bara kört gallring och funkar bra. vagnen lite stor eftersom min farsa bonnagallrade med liten vagn. Trångt i stickvägerna. Blir att ta en del extra träd längs vägarna att ta, annars väldigt nöjd med min BMF.
fre 16 feb 2024, 10:40#833104Du bor ju inte jättelångt från Utnäs, ring honom istället
Valtra 6200. Vreten 1000. Ferguson TED20. Polaris 800. MF 550. Kubota U45-3a
fre 16 feb 2024, 16:35#833147Iof inte så långt till Hypro heller men blir klart andra summor till en början iallafall
Annars ligger där väl en Moheda helt i klass med tråd rubriken på är det blinto nu
Annars ligger där väl en Moheda helt i klass med tråd rubriken på är det blinto nu
De är inte lätt när de är svårt

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).