Föryngring

Vill testa på lite ädellöv ikring och på gamla inägor.

34 inlägg 6110 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vill testa på lite ädellöv ikring och på gamla inägor.

Valmet665.  
#831883 Hej på er gubbar och kärringar. Jag sitter på ett mindre område som är delvis glest bevuxet där det strövat kreatur för ca 50 år sedan. Medelmåttig bonitet, aldrig torr mark. Men kan ej översvämmas. Men, 70% av granarnarna som står här har stått klart. Dom är fullvuxna och barkborren verkar tyvärr börjat kommit hit också. Södra dalarna 200möh. Min fråga riktar sig nog främst till smålänningarna gissar jag.Skulle vilja spara många granar, och en skärm är väl fel ord om dom är 20 meter. Men jag skulle vilja testa att sätta ekplantor eller dylikt lite sporadiskt. Tall garn och björk behöver jag ingen föreläsning om. Men jag har dock ingen aning över huvudtaget om de dom fina ädla trädslag som ni har i söder. Skulle vara tacksam för råd, givetvis är annat än ek av intresse. 🌳 😀

TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Vill testa på lite ädellöv ikring och på gamla inägor.

Knagge  
#831889 Ek behöver ljus och någorlunda bra bonitet annars blir det mest vildbuskar av dom.
Ek är eet i RASE den blir hårt betad av klövvilt.
Men är det stora luckor kan man plantera och sätta en (Ståhlbur) runt dem det är fårnät man sätter runt plantan eller plantorna.
Googla på ekplantor och ståhlbur så kan du läsa hur dom gjorde i Blekinge.

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#831972 Bifogar lite nytagna bilder på området.

TS
Användarvisningsbild

Valmet665.  
#831976 Som synes på en bild har jag satt igång att gallra fram inägorna. Det kommer att bli fint hur som helst när det har blivit urplockat. Men det hade varit roligt med lite annorlunda och varierad växtlighet på det området för kommande generationer. Frågan är bara vad som klarar sig på marken, det hade ju varit kul om inte föryngringen går åt.🤣

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#831981 Kom bara ihåg att om du lyckas få upp såpass med ädellöv att de dominerar (minst 50% ädellöv) så får du inte utan tillstånd ändra tillbaka till barrskog eller triviallöv som björk och asp.

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#831986 👍bra att veta. Men jag tvivlar på att det kommer bli så mycket som 50%ädellöv. Gran och björk kommer nog fortsatt att dominera det lilla området. Hur ser det ut med tåliga ädellövträd. Är de alla väldigt ljusberoende?

TS
Användarvisningsbild

Västgötamulle  
#831991 Lönn är ett tips. Den ska vara ganska skuggtålig och vara frosthärdigt också. Däremot ogillar den våta marker men det ser inte så farligt ut. Om marken är sur så får du nog svårt med de flesta sorters ädellöv. Då är det typ bara eken som klarar sig men inte säkert att den växer bra

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#831995 Ja, på den del som jag börjat gallra fram inägorna är det surt. Går bara att köra där om det är rejält med snö. Verkar aldrig bli någon riktig tjäle där häller. Vad jag märkt ca 1ha, så vattnet i backen rör nog på sig starkt misstänkt då jag har en kallkälla i närheten. Det andra området se bilder, är inte alls surt. Men torkar för den delen inte häller upp. Skulle vara ett alternativ att blanda ek och lönn där då. Och strössla ut några enstaka ekar på det blötare omr.? Lönn borde ju älgjävlarna gilla? För kossor är då förtjusta i det.

TS
Användarvisningsbild

Västgötamulle  
#832000 Ek överlever de flesta marker men är det så blött så passar nog asken bättre. Sen har ju den sin sjuka så det får man ju överväga. Jag tror triviallöv och gran förblir överlägset men det låter ju som att det är din plan
Insåg att surt tolkades som blött. Jag syftade på att lågt pH i marken påverkar allt ädellöv mer eller mindre.
På den halvtorra delen tror jag det går med det mesta så länge inte jorden är för grund 👍

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#832017 Det var så jag tolkade surt😅. Tror inte att det behöver vara lågt pH värde, men jag har ingen aning. Vad är det för asksjuka du skriver om?

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#832019 Vi håller för närvarande på att friställa ek runt sjön fysingen i upplands Väsby och där finns gott om välväxta ekar som växer tillsammans med al och den marken är i stort sett blöt året om. Den ekdominerade ekholmen i Botkyrka kommun är på ena sidan omgärdad av ett kärr där inslaget av ek är tämligen rikligt. Inget av dessa områden har någon som helst förekomst av Ask, däremot är inslaget av Alm rikligt vid fysingen och lönn förekommer tämligen allmänt .

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#832024 Tack för alla svar! Känner att dom flesta fina plantor jag eventuellt kommer köpa behöver beskyddas med burar som knagge skriver. Som jag nämner tidigare i tråden, jag kan ingenting om alm,ask ek mfl. Så ordbajsa ut era tankar.😄 Men granarna som stått öppet duger nätt och jämt till brännved. Så boniteten är nog inte skitdålig.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
1707497828_img_5541.jpeg
1707497827_img_5542.jpeg
1707497828_img_5543.jpeg
1707497827_img_5544.jpeg
1707497827_img_5545.jpeg
1707497825_img_5546.jpeg
Valmet665. skrev:Bifogar lite nytagna bilder på området.
. Då slipper jycken stå på huvudet..😛

Användarvisningsbild

anersimyra  
Valmet665. skrev:Tack för alla svar! Känner att dom flesta fina plantor jag eventuellt kommer köpa behöver beskyddas med burar som knagge skriver. Som jag nämner tidigare i tråden, jag kan ingenting om alm,ask ek mfl. Så ordbajsa ut era tankar.😄 Men granarna som stått öppet duger nätt och jämt till brännved. Så boniteten är nog inte skitdålig.
. Vår inhemska Alm och Ask är inget att satsa på. Asken är hårt drabbad av askskottsjuka och Almen av almsjukan.

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#832038 Jag planerar att börja med en "litestart"redan i vår med någon kartong med plantor. Och se om dom klarar första året. Då får det bli med burar tror jag då älgstammen är alldeles för hög. Antalet rådjur understiger nog älgen. Och grisarna har inte hunnit komma hit än på riktigt. I min värld känns det som att det är lite halvt bråttom att få till en etablering av ädellöv innan grisarna blir till en vanesak.? 🤯

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).