ons 28 sep 2022, 00:28#772642
Ja det är en Tecumseh. Den skall ha fyrtaktsbensin. Antingen 4T alkylat eller vanlig 95 oktan. Du bör använda 5W-40 syntetolja av god kvalitet i motorn. SAE 30 används ofta för Tecumseh och Briggs & Stratton, men bör absolut inte användas för snöslungor. Den här motorn är kinkig med att man inte låter oljenivån bli för låg, bör kollas ofta. Annars kan vevstaken komma ut genom vevhusväggen och det blir lite knepigt att klistra ihop den sen.
Den har 5 växlar, skiljeväggen mellan 1 o 2 är tydligen borta. Det är i själva verket en steglös transmission. Men det kan förstås hända att spaken inte vill stanna i läge för respektive växel. Sen är det så att när man växlar så skall spaken dras tillbaka så långt som de där skiljarna är innan man för den åt sidan. Det är därför de långa skiljarna finns där, så bäst vore om du kan få dit nåt.
Det nedfällbara trycket på vänster handtag kopplar in driften och snöfläkten. Den senare endast om spaken nere till höger är i läge för inkopplad. Om du tar av remkåpan framför motorn ser du att där finns två remmar och en tryckrulle för varje. När du pressar ner drivhandtaget så dras båda tryckrullarna ner, men om fläktspaken är i urkopplingsläge så hindras rullen för fläkten att trycka. Den spaken kan manövreras när som helst.
Du bör alltså kolla remmarna. ser de slitna ut är det dags att skaffa nya och byta. Lite knepigt att veta vad det skall vara för längd, enda säkra är att mäta de gamla remmarna.
Lite joxigt att byta remmarna. Då ställer man slungan rakt upp på kåpan. Lite olika modeller, kan behöva några klossar för att den skall stå. Och bara lite bensin i tanken. Sen kan du skruva bort bottenplåten.
1664320271_121022_06.jpg
Här ser du också drivkedjorna som kan behöva lite smörja. Och så ser du friktionsskivan mot vilken friktionshjulet går. Axeln som friktionshjulet glider på skall smörjas försiktigt. Mycket noga med att det inte kommer någon olja på skivan eller hjulets gummikant. Gummit på hjulet bör vara minst 6 mm tjockt. Hjul finns att få tag på t ex här:
https://www.skogsverktyg.se/reservdelar ... ungor.html. Står för Ariens men passar också Gilson.
Annars är det att olja leder, lager och länkar. Kan behöva justera växellänkaget så att det blir rätt hastigheter, men det märker man när man börjat köra med den.
För bästa resultat så skall utkastet vara blankt och fint. Är rostigt och fult, putsa och lacka. Utkastet bör alltid vaxas med bra bilvax med teflon eller silikon.
Elis har redan länkat till siten, källan till allt vetande om Gilson.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)