Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

60 inlägg 8027 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

Torbjörn Johnsen  
#820853 Ett startupföretag med namnet Hyggligt Skogsbruk AB presenteras idag i ett pressmeddelande från företagsinkubatorn Sting. Hyggligt har gjort sin första hyggesfria avverkning nu sista veckan i november. Det här har skett hos en skogsägare i Östhammar och det har skett med stöd och programvara som Hyggligt Skogsbruk har tagit fram. Enligt Hyggligt så handlar det om att med hjälp av bl a fjärranalys identifiera de träd som ska bort. För att stödja skördarföraren så att rätt träd blir avverkat har Hyggligt tagit fram ett slags 3D-stöd som används inne i maskinen. Så här skriver de i pressmeddelandet:

Hyggligtmetoden använder laserdata, bildanalys och en optimeringsalgoritm för att bedöma varje träd i ett bestånd och fatta optimala avverkningsbeslut. Bolaget har också introducerat ett visualiseringsverktyg för skördarförare, vilket effektiviserar avverkningen och minskar avverkningskostnaderna. Föraren har med sig en display inne i skördaren som visualiserar de träd som ska avverkas. Programvaran är en typ av digital tvilling av skogen, som en version av Google Maps i 3D, fast med träd att avverka utmarkerade.


Det skulle vara intressant att veta lite mer om hur det här fungerar och jag ska försöka ta reda på lite mer. Det jag annars fastnar för som är intressant är att Hyggligt även verkar gå in för att göra virkesaffärer. På sin webbssajt hyggligt.se skriver de:

Vi säljer virket åt dig via Virkesbörsen. Köpare och försäljningspris sätts innan avverkningen påbörjas.


Den svenska virkesmarknaden verkar nu bli mer dynamisk än någosin tidigare. Från att ha haft ett snabbt minskande antal virkesköpande bolag och föreningar så ser det ut som att pendeln nu har vänt. Allt fler verkar intresserade av att köpa virke direkt av skogsägarna och det ska bli spännande att följa denna utveckling.

Läs mer om Hyggligt Skogsbruk i pressmeddelandet här.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

jihlis  
#821380 Intressant, skulle passa mig rätt bra. Hörde av mig till dem så får vi se.

Avatar Fallback

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822109 En snabbtitt på deras beräkningar där de utlovar ett visst netto per hektar väcker en fundering. Handlar det bara om att glesa ut maximalt men på gränsen så att inte föryngringsplikt uppstår?

Avatar Fallback

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

maltex  
#822114 Dom tillämpar väl en uppdaterad variant av Naturkultur kan tänkas. Nils Fagerberg ha ju hållit på med det både teoretiskt och praktiskt ett bra tag,mycket optimering av trädval där.

Avatar Fallback

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#822115 Det väsentliga i alla typer av muppeskogsbruk är det som Lars brukar påpeka: Vad blir kvar och hur tänker de sig fortsättningen?

Avatar Fallback

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

r93  
#822120
Skogsola skrev:Det väsentliga i alla typer av muppeskogsbruk är det som Lärs brukar påpeka: Vad blir kvar och hur tänker de sig fortsättningen?


Skog är långsiktigt, det som blir kvar är nästa ägare/generations problem.

Svågern har börjat köra lite ”naturvårdshuggning” åt någon skogsägare, dom han har förklarat det så ser det ungefär ut som på Ulfs filmer.

Ska prata med honom mer över julhelgegen.

Det visas aldrig upp hur det ser ut efter 10-20 år, det har ju varit många reportage på tv att hugga ”och ha skogen kvar”

Men de medlemmar här som har tagit över sådana fastigheter vittnar ju om att det blir inget vidare virke.

Användarvisningsbild

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

JAndersson  
#831258 Här finns en hyfsat intressant artikel i Skogsaktuellt om den första genomförda avverkningen enligt Hyggligt metoden, se https://www.skogsaktuellt.se/artikel/22 ... ruket.html

Har själv kontaktat Hyggligt skogsbruk gällande en eventuell avverkning med deras metod på en 3,8 ha tallmark (T23). Skall ha ett första möte med dem i morgon, blir intressant att se vad de säger. Har ni någon specifik fråga som ni tycker att jag skall lyfta?

För info, för också samtal med Norra Skog gällande avverkning av denna avdelning, men då i enlighet med traditionella metoder (trakthyggesbruk)

Se nedan skärmdump för ytterligare information om avdelningen från skogsbruksplan
1707128950_screenshot_20240205-112206.png

Avatar Fallback

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

Lindveden  
#831261 Markägarens efternamn känns ju igen, undrar om han e släkt me Nils Fagerberg som e knuten till "hyggligt skogsbruk"? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#831262
JAndersson skrev:Har ni någon specifik fråga som ni tycker att jag skall lyfta?

Ja, fråga vad deras trädvalsmodell bygger på för material. Hur optimerar dom uttaget när de inte vet hur träden som står kvar kommer att växa?

Jag har bra koll på detta att modellera hur skog växer och det finns ingen modell som kan ge tillförlitliga prognoser på trädnivå, med så stor precision att det går att förutsäga skillnad i framtida utveckling beroende på om man tar bort träd A eller B. Så frågan är vad deras optimeringsmodell bygger på.

Den forskning som finns visar dels att träden kan stå lite hur som helst utan att det påverkar hur skogen som helhet utvecklas, och dels att exakt vilka träd som tas ut/lämnas kvar inte heller spelar nån roll.

Det finns andra alternativ som vi vet hur de fungerar. Exempelvis ställa en tät fröträdsställning eller ta det i två steg och först ställa en timmerställning som efter 10-15 år glesas ut till fröträdsställning. Om dom gallrar ut 40% av grundytan så kommer dom ha kvar i storleksordningen 400 st/ha, alltså en tät timmerställning. Det blir inget "flerskiktat" bestånd av det. Finns gott om studier som visar att grundytan hela tiden måste ligga under ca 10 m2/ha om en tallföryngring över huvud taget ska kunna växa upp, även om man avvepterar att den växer ganska dåligt även då.

(markägaren är Nils Fagerbergs pappa)

Användarvisningsbild

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

JAndersson  
#831263
Lindveden skrev:Markägarens efternamn känns ju igen, undrar om han e släkt me Nils Fagerberg som e knuten till "hyggligt skogsbruk"? 🤔


Reagerade på samma sak. Nedan citat är från artikeln som jag länkade
− Tallarna står lite för tätt och detta är ett typiskt enskiktat bestånd. Vi ska försöka göra det flerskiktat och få ner ljus för att få igång en naturlig föryngring. Idén om att testa den här metoden kom från min son som är jägmästare och har disputerat på ämnet kontinuitetsskog. Tillsammans har vi valt ut de här områdena för att testa metoden i lite större skala, säger han.


Jag tolkar det som om skogsägaren är Nils pappa

Avatar Fallback

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

Lindveden  
#831264 Håller me Lars i att alternativt skapa någon slags "timmer ställning" eller "fröträd ställning".
För skulle gissa på att deras "metod" går ut på att plocka bort dom äldsta o grövsta träden i beståndet som är dom träden som borde va kvar. Det brukar ju va dom som e bäst lämpade för att få upp en bra föryngring efteråt

Avatar Fallback

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

Lindveden  
#831266 Är Fagerbergs avverkning det enda "referens avverkning" dom har gjort eller finns det fler och isåfall hur ser resultatet ut då och framförallt hur ser det ut nu/eller om några år?
Kommer det den mängden föryngring som krävs eller ser det ut som precis som när maskinerna va färdiga( att inget i stort sett hänt på föryngring sidan)?

Användarvisningsbild

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#831268 Nils Fagerberg ären del av Hyggligt.
Hans avhandling handlar om granskog, inte tallskog. Han försökte skapa en modell som ska förutsäga hur enskilda träd växer i blädad, fullskiktad granskog, men den fungerar inte speciellt bra.

Användarvisningsbild

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

JAndersson  
#831269 Tack för input @Lars Lundqvist SLU!
Skall försöka komma ihåg att ta upp din frågeställning under mötet.

Vad jag förstått så är Hyggligt metoden en avancerad form av plockhuggning. Och med avancerad så menar jag att de använder tekniska hjälpmedel som tex. Lidar och datormodeller för att komma fram till vilka träd som skall avverkas. Men har inte sett någon "opartisk" forskning som visar på att plockhuggning ger ett bättre ekonomiskt resultat på sikt jämfört med mer beprövade metoder. Så är väll lite skeptisk, även om jag tycker att det är roligt att prova något nytt. Samtidigt vill jag ju lämna över en bra skog till min dotter när hon förhoppningsvis vill ta över efter mig om säg 30 - 40 år.

Användarvisningsbild

Re: Hyggligt skogsbruk - ny aktör för hyggesfritt skogsbruk

Lars Lundqvist SLU  
#831270 Fler frågor som du kan ställa:

"Vad händer sen? Hur ser skogen ut om 30-40 år, och om 60-70 år?" (det lär inte komma upp nån ungskog under, så vad gör du om du gallrar igen och volymen hamnar under kurvan för 10§ SVL?)
"Är det inte risk för stormfällning om man gallrar så hårt i gammal skog, även om det är tallskog?" (risken för skador ökar om man höggallrar, dvs i huvudsak gallrar ut höga och grova träd istället för kortare och klenare; tar deras optimeringsmodell hänsyn till risk för skador?)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).