Föryngring

Erfarenheter och inställning till Tallsådd

29 inlägg 3887 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter och inställning till Tallsådd

Badger  
alias skrev:Vill minnas att det har funnits ett par likartade projekt "Kraftsamling tall" resp. något i stil med "Mera tall", vilka båda har haft intentionen att bryta spiralen med att föryngra tallmarker i de sydliga delarna av landet med gran - en ansats som jag har svårt att finna något negativt med.

Jag har inte uppfattat att dessa projekt skulle ha förespråkat sådd (som enkäten avhandlar) framför självföryngring från frötallar eller plantering av tall.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Jag är varken positiv eller negativ till tall eller gran eller något annat trädslag heller. Jag är en lat realist. Jag försöker sköta min skog med minsta möjliga arbetsinsats och så mycket som möjligt i linje med vilka arter som naturligt trivs bäst på marken och som ser ut att ha framtiden för sig.

Arevo

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:
Om man inte specifikt frågat om tallsådd i varje fråga och börjat med en allmän fråga om hur man ställer sig till sådd av olika arter hade nog räckt det här gången.

Så kan man också göra, lite omständigt kan jag tycka. Om man nu vill fråga om tallsådd, att då gå som katten runt het gröt och försöka att inte nämna tallsådd men ändå fråga efter det och dessutom också känna sig tvingad att fråga efter andra saker som i och för sig kan vara intressanta men tveksamt berör det man vill undersöka, det är i mitt tycke nog att göra det lite för komplicerat.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#830418 Några frågor kunde man ju ha haft fler svarsalternativ på tycker ja,annars va det helt ok

Användarvisningsbild

Lindveden  
#830950 En fråga till Torbjörn eller Fredrik:
Ni tog upp mekaniserad sådd i ett gammalt poddavsnitt i närheten av Säffle tror ja det va. Har någon av er varit ute o sett om det har hänt nånting på dom markerna?
Skulle minnas att det va avsnitt 8 tror ja

Användarvisningsbild

Lindveden  
#831178 En fråga till Torbjörn eller Fredrik:
Ni tog upp mekaniserad sådd i ett gammalt poddavsnitt i närheten av Säffle tror ja det va. Har någon av er varit ute o sett om det har hänt nånting på dom markerna?
Skulle minnas att det va avsnitt 8 tror ja

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831211 Har frågat Fredrik om det ett par gånger, tror inte att han har varit där än. Har sett sådd efter den maskinen som verkar misslyckats helt, kom mycket regn efteråt. Det jag reagerar på i filmklippet är att den verkar lägga fröna i botten av harvspåret, skulle vilja ha det högre upp på kanten. Är ju där jag tycker de går med såröret i Skogspodden.

Användarvisningsbild

Lindveden  
#831216 Tänkte eftersom Torbjörn startade tråden me frågan om tallsådd,så kom ja o tänka på att dom gjorde en podd för några år sen om mekanisk sådd o där nämnde bla Fredrik att det va nästgårds hans domäner som dom hade provat detta. Hade vart intressant om hur det hade utvecklats vid det här laget eller om det blev pannkaka av allt😉.
Me tanke på trådens rubrik iallafall 🤔

Användarvisningsbild

#831224 Inte enkelt att hitta när det står på engelska, hittade den via Fredriks tråd. https://youtu.be/SLb7oYwTBeY?si=FAQcjWEK9WYPXaUU

Användarvisningsbild

Lindveden  
#831227 Tackar 👍
Hade vart intressant o sett om det har gett nåt resultat. Videon publicerades ju för 3 års sen så nåt borde ju ha hänt 😉

Användarvisningsbild

Lindveden  
bengt.a skrev:Inte enkelt att hitta när det står på engelska, hittade den via Fredriks tråd. https://youtu.be/SLb7oYwTBeY?si=FAQcjWEK9WYPXaUU

Lite svårt i videon o se om hade sådde nåt men men det kanske maskin gjorde fast kamera mannen inte hängde me🤣

Användarvisningsbild

#831231 Har frågat Fredrik två gånger om resultatet, fått svar att återbesök inte har gjorts än. Vilket är lite synd.

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#831256 Har ett skifte som gränsar till bolagsmark. Där togs det upp ett ca 20 ha stort hygge år 2005 (tror jag). Det är torr och lite stenig tallmark (T18) och där såddes hela hygget ett par år senare maskinellt.
2015 höggs ytterligare ca 40 ha, men här planterades det på normalt sätt.
Jag var rätt nyfiken på sådden och har kollat återväxten regelbundet, men tyvärr så "vinner" planteringen både när det gäller täthet på föryngringen och även tillväxttakten. Jag har dock inte gjort några mätningar utan det är bara min uppfattning då jag vandrat igenom området.

Fixaren1  
#831332 Jag har sått mindre arealer med tallfrö de två senaste säsongerna. Tyvärr har det varit två eländiga år med torka så utfallet har varit varierat. Det har väl knappast varit bättre med plantor heller. Dessutom frostkänsliga ytor till viss del. Just det som de på skogspodden avråder från att tillämpa sådd...Hoppas på att de frön som inte grott kommer igång 2024 annars får jag försöka igen.
Jag blandar frö med sågspån i förhållande så att 1dl färdig blandning innehåller 6 frö. Väldigt enkelt att lägga ut och det syns väl var det är klart. Ingen har gjort så förut såvitt jag vet men det borde funka. Ska köra på igen på större ytor i år för jag tror på metoden och om några år får jag veta om det var rätt eller fel. Har mycket viltbetning här så mitt mål är att få upp mycket plantor som bättre tål betestrycket, därav sådd istället för plantor.

Användarvisningsbild

Tobbe E  
#831337 Tycker enkäten var lite enkelriktad, varit bättre att kunna fylla i flera alternativ, bra med sådd men inte överallt är min erfarenhet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).