Trähantverk

Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

59 inlägg 26491 visningar 12 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lönar det sig att förädla sitt eget virke?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:Räkna med att du måste vara 20% billigare än bygghandeln för att få någon ruljans på det..

Varför skall du ha som riktmärke att ligga 20% under bygghandeln?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#830221Oftast finns man lite avsides. Man har inte ett fullt sortiment av andra prylar. Oavsett hur bra man tycker att ens eget virke så blir det alltid lite ojämnare än bygghandeln som är måtthyvlat, längdsorterat och knappt legat ute i dagsljus.

Torleif  
#830230Det beror på vad man har för slags kunder.

Jag betalar gärna samma pris för sågat stomvirke som för hyvlat. Det är mycket hållfasthet som de tar bort när de går från 50x100mm till 42x92mm. Jag betalar gärna mer för riktiga sågade brädslåningsbräder 22 eller 25mm tjocka än för storhandlarnas finsågade spårade 19mmbräder som man inte ens kan vända kärnsidan utåt på när man spikar upp dem.

Jag brukar säga åt dem når de vill sälja finsågat att jag utgår från att de säljer under halva priset när det är undermått och hälften av bräderna bara duger till betongformar för att de är hyvlade med kärnsidan åt fel håll.
Somliga tror att de måste ha finsågat och att det är normalt att brädslåningen är alldeles söndersprucken och full av glipor efter 15 år och de är ju villiga att betala mer för finsågat.

Allt beror som sagt på vad det är för kunder.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#830281Jag har satt upp en gammal klingsåg, på 2 man har man bra produktion..

Men känslan är att det inte är nån guldgruva, utan snarare bra ekonomi i det man använder själv

Har även en 260 fyrkutterhyvel så gör en del spontat å så..

Men med heltidsjobb och barn så hinner man inte hur mycke som helst heller..

Att såga för timpeng har jag sagt ifrån, det är svårt att ta tillräckligt är känslan, att slipa å lägga en klinga för mig som novis tar säkert en timme

Men lite virke har jag kunna sålt..

Men bäst är byteshandeln på byn, går lätt att byta till sig kött tex:)

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Torleif skrev: Det är mycket hållfasthet som de tar bort när de går från 50x100mm till 42x92mm.

Har ni så smala reglar i Finland? Här i Sverige är hyvlade standardmåttet 45x95 medan en råsågad 50x100 kanske ligger på 48x97 efter torkning.

dejvi  
#830352Sågade mått:
Fullkantat säljs som 50x100
Vankantat oftast 47x100
"mitallistettu" 48x98

Alla mått "brädgårdstorra". Mitallistettu kan översättas till typ "grovhyvlat" eller dimenssionshyvlat.

Hyvlat är 45x95mm

Mera info:
https://puuinfo.fi/puutieto/sahatavara- ... oikkeamat/

Torleif  
dejvi skrev:Sågade mått:
Fullkantat säljs som 50x100
Vankantat oftast 47x100
"mitallistettu" 48x98

Alla mått "brädgårdstorra". Mitallistettu kan översättas till typ "grovhyvlat" eller dimenssionshyvlat.

Hyvlat är 45x95mm

Mera info:
https://puuinfo.fi/puutieto/sahatavara- ... oikkeamat/

Så säger standarden men den följs inte alltid.
De hyvlade 2x4 som jag har träffat på på byggen på senare år har varit omkring 42x92. Då jag gick i yrkesskolan på 90-talet var de 45x95.

Bosse1  
#830441Ska ni såga så är denna ett måste. "Har krympmånskala på baksidan."
Nån ordning får det vara 😉

https://www.hultafors.se/products/other ... matt/79428

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Bosse1 skrev:Ska ni såga så är denna ett måste. "Har krympmånskala på baksidan."
Nån ordning får det vara 😉

https://www.hultafors.se/products/other ... matt/79428

har plankmått men använder det inte... tumställarn är inställd på "rätt" mått

Bosse1  
#830516Kollar ibland med den där prylen jag. Har du byggt tak nu över "mahognybänken 😉" Camaro?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Bosse1 skrev:Kollar ibland med den där prylen jag. Har du byggt tak nu över "mahognybänken 😉" Camaro?

Det är på G…
Har gjort 14 takstolar nu.. 6 kvar..
till sommarn förhoppningsvis:)

Användarvisningsbild

Nullan  
#831861Har hyrt in mobilt sågverk med erfaren sågare våren 2022 och 2023.
Han lyckades braka igenom lavarna på en dag bägge gångerna, och det blev en helvetisk massa virke.
I vinter har vi inte tagit ner något till virkessågning, jag har inte hunnit snickra upp förråden mer än bytt panel på en ladugårdsgavel och byggt ett traktorskjul. Ändå är det knökfullt i virkesförråden.
När det är till eget bruk kan jag inte komma fram till annat än att det lönar sig.
Utbytet som blivit krokigt och vint har varit väldigt litet. 2023 sågade vi även ett gäng aspestockar, blev fantastiska brädor alltihop.
Jag skulle säkerligen inte få så god ekonomi i det om jag köpt ett enkelt kedjesågverk och sågat själv, det hade tagit för lång tid.
Vi har inte använt kaplistor mer än önskemål om 16 st 4×4" stolpar och säg 60% 1". Sen har sågaren fått göra en egen bedömning av vad som är rätt att ta ut ur varje stock. Vi har apterat efter krökar osv. Försöker få spridd på längderna dock.

Bosse1  
#854944Hildingsson sågar och hittar överraskningar 🙃

Användarvisningsbild

svampbob  
#882525Det är väldigt bekvämt att hitta allt man behöver för byggandet hemma. Jag tycker att jag sågar mycket men ändå blir lagret bara mindre. I år är det tom stor efterfrågan på bakan.
Det är nog fem år sedan jag senast var på brädgården och då köpte jag spontat. Jag kommer framöver att prova att fräsa mitt eget spontade virke.

Jag har haft en ide att använda Bamses klingsåg som hyvel och det har jag provat i vår med gott resultat. Jag har sågat ett stort block. Nollat på det och sedan spänt/kilat fast torrt virke t.ex. 50x200 ovan på och sedan tagit ett par millimeter på varje sida och fått ut 45x195. Jag hittade en 50x125 korkskruv och provade för skojs skull och fick efter mycket möda ut en 25x100 🤪

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).