Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Förare på f-skatt?

70 inlägg 51103 visningar 14 följer Svara, dela mm...  

Re: Förare på f-skatt?

tallen100  
hfab skrev:Och det har vi väl alla lärt oss att lönen speglar kompetensen?

Det stämmer väl inte, se bara vad en politiker tjänar😆

Skogsband från Olofsfors

jannee  
#829861Vissa personer ska eller får helt enkelt inte tjäna några pengar, förut var det arbetare inom vården som bara skulle ställa upp men dåliga löner var HELT ok, då förutom läkarna, idag när sjuksköterskorna börjat jobba inom bemanningssektorn har det blivit ett helt annat löneläge.
Likaså ÄR det för personer som kör skogsmaskiner eller chaufförer, bondpojkar som inte kan något annat ska ej heller ha någon lön att räkna med.
Framföra maskiner som kostar uppåt 5 miljoner kräver ändock en hel el av utföraren.
Tyvärr finns det på tok för många vars liv ENDAST är att framföra maskiner och de accepterar en dålig lön bara om de för köra, vilket arbetsgivarna verkligen utnyttjar till fullo.
Sedan framhålls det titt som tätt är arbetsgivarna inte har råd att betala mer, men visst har de det om de bara ger f*n i att krypa under varandra när det gäller att ta betalt för utförd syssla.
Men skogsentreprenörer och åkare är samma skrot och korn, de kryper under varandra och missunnar att andra får jobbet.
Arbetsuppgifterna ska i vilket fall som helst utföras, om det sedan kostar uppdragsgivaren 10 eller 20 % mer så ska de ändå genomföras = höll "bara" entreprenörerna ihop skulle de även ha råd att betala ut en skälig lön.
Betänk att en som plockar upp varor i butik har bättre lön än en som kör en maskin för flera miljoner kronor.
Är väl själv lite dålig på att räkna men jag kom i alla fram till att det lönade sig mer att köra lastbil den tiden det skulle ta att slutavverka gentemot att hyra in en skogsentreprenör, samma gällde även att gallra.

hfab  
tallen100 skrev:

Tycker du politiker har för dålig ersättning?

tallen100  
hfab skrev:
tallen100 skrev:

Tycker du politiker har för dålig ersättning?

Nej jag tycker förstås raka motsatsen... 😮 😮

hfab  
tallen100 skrev:Nej jag tycker förstås raka motsatsen... 😮 😮

Nu har du målat in dig i ett hörn!
Har jag för låg ersättning som maskinförare, och för hög ersättning som politiker?

tallen100  
hfab skrev:
tallen100 skrev:Nej jag tycker förstås raka motsatsen... 😮 😮

Nu har du målat in dig i ett hörn!
Har jag för låg ersättning som maskinförare, och för hög ersättning som politiker?

Det är nog snarare du som försöker måla in mej I ett hörn, men färgen tycks vara snabbtorkande.

Jag tycker lönen som skördarförare m.m. är låg, sett till kompetens och allt annat som krävs runtomkring.

Vad DU däremot tjänar och/eller åstadkommer som politiker vet inte jag.
Sitter du tex nere i Bryssel och hittar på det ena dummare än det andra så borde du inte ens få "lön" överhuvudtaget....

jannee  
#829981Vad jag fått mig itutat är att en politiker inte har någon lön, de har ett arvode.
Nackdelen med arvode är att ingen övertidsersättning utbetalas, m.a.o. du får samma arvode om du gör ett bra "jobb" likväl som om du inte gör något alls.
Många politiker har dessutom ersättning (arvode) även efter att de blivit entledigade.
För övrigt följer inte politikerna den normala svenska löneuppskrivningen, de hänvisar i stället mot vad motsvarande har i andra länder dessutom höjs deras löner med kronor ej procent.
Sedan ska man skilja på fritidspolitiker, sådana som har det som bisyssla gentemot de som har det som sin huvudsakliga "arbetsuppgift"
Vi "väljer" politiker i förhoppning om att de ska framföra mina/våra argument, hur det senare blir är en helt annan sak.

Att vara en bra politiker är att fullgöra sitt kall, egentligen sak samma som en sjuksköterska.

Tralsmo  
#830025För att återföra saken till nåt som åtminstone liknar rubriken:

Ja blev ju arbetsgivare för ett halvår sen .

En nyutexaminerad maskinförare på 3 årigt gymnasium har en min lön på strax under 25tusen.
Detta om man är certifierad entreprenör å följer reglementet.
Det tillkommer ju färdtidsersättning, ob å eventuell övertidsersättning på de.

Om man då räknar baklänges på de så kan ja inte se att en erfaren , självgående , duktig skördar föraren skulle ha mindre än 35tusen i grundlön.
Då ska han (enligt min mening) ha bil, erforderliga verktyg för å kunna utföra jobbet.

Va som sen är erfarenhet kan ju diskuteras
En erfaren gallringsförare skall ha kunskap om gallring och hur gallrings skog fungerar. Kunskap i att göra skogsägaren å uppdragsgivaren nöjd ( om de är möjligt, vilket inte alltid är fallet).

Helst skall ju skotarföraren kunna skota de vettigt tidsmässigt å utan onödiga markskador.

hfab  
#830065Då bör det ju vara rimligt med strax över 400kr tim?

Användarvisningsbild

Lindveden  
#830068Vet några stycken här hemma som ligger på ca 350-360 kr/tim,men då står även maskin ägaren för diesel på f-skattarens bil. Nån vet ja tar ut milersättning oxå istället.

alias  
hfab skrev:Då bör det ju vara rimligt med strax över 400kr tim?

Vid heltid får man väl räkna med ca 220 dagar/år och 8 h/dag, vilket ger1760 fakturerbara h/år.

1760 h × 400 kr/h = 704 000 kr/år => ca 58 700 kr/månad till omkostnader i firman, vinst (bl.a. riskpremie för att inte ha någon anställningstrygghet), egenavgifter och löneuttag.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Williamm  
#830084Nyfiken, var ligger det på för Skotning?

hfab  
Lindveden skrev:Vet några stycken här hemma som ligger på ca 350-360 kr/tim,men då står även maskin ägaren för diesel på f-skattarens bil. Nån vet ja tar ut milersättning oxå istället.

Samma upplägg hade vi för två år sedan. 👍

Tralsmo  
Williamm skrev:Nyfiken, var ligger det på för Skotning?

Som ja redan nämnt så är 25,tusen botten.

Du är ju inte tappad bakom en vagn William.
Du borde ju snart komma bättre ut än så.

De du ska tänka på är att de räcker inte å köra maskinen bra.
Allt annat runt måste funka.
Vältlappar på, strular maskinen så är de plus om du kan de. Snyggt på avlägg. Nöjda timmerbilsåkare.
Rätt spår, rätt kommunikation me berörda är minst lika viktigt.

Användarvisningsbild

Williamm  
Tralsmo skrev:
Williamm skrev:Nyfiken, var ligger det på för Skotning?

Som ja redan nämnt så är 25,tusen botten.

Du är ju inte tappad bakom en vagn William.
Du borde ju snart komma bättre ut än så.

De du ska tänka på är att de räcker inte å köra maskinen bra.
Allt annat runt måste funka.
Vältlappar på, strular maskinen så är de plus om du kan de. Snyggt på avlägg. Nöjda timmerbilsåkare.
Rätt spår, rätt kommunikation me berörda är minst lika viktigt.

Tack!
Trodde den siffran var för skördare.
Jag har börjat skota någon dag här och var, men jag är inte så snabb än.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).