Skogsröjning

STIHL X-FIT RÖJSELE

49 inlägg 30885 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

STIHL X-FIT RÖJSELE

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82504 Vad tror ni om den här? såg den i nya stihlkatalogen! 2liters vattenbehållare mm!

http://www.stihl.se/ klicka på produktkatalog/skogstillbehör och andra tillbehör/x-fit röjsele


fanns en del nyheter i nya katalogen, bla ett multifunktionsvertyg med en del mejslar inkl torx t27 & förgasarmejsel plus hylsor 13+19mm eller 16+19mm! jag har beställt 2st med 13+19mm, då passar den på svärdsmuttrarna på både stihl o hva :smile: dom kostade strax under 400 spänn styck...men.men..... har sedan tidigare ett stihl flerfunktionsverktyg,och det håller mycket hög klass! så jag hoppas att även detta gör det! även detta verktyg finns med på hemsidan såg jag!skönt att få allt på ett ställe! :mrgreen: såg även ett par nya kängor med gore-tex i klass 1 som verkar intressanta prismässigt! dom heter ranger gtx.

hej hopp!



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Robertberg  
#82512 Känns som att Stihl springer ifrån på tillbehörssidan nu, med X-fit mm mm.
Har Husqvarna motattack på gång?

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82517 Tack för informationen skall inom det snaraste införskaffa en sådan sele inom det närmaste. Kommer nog bli en storsäljare för stihl denna selen. :grin:

För egen del kommer jag nog o trycka ner petflaskor i ryggsäcken på selen.

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82524 obantteg: tycker det var länge sen stihl sprang ifrån på alla möjliga "sidor"! framförallt kvaliteten på sågar & tillbehör!

valmet901: varför ska du trycka ner petflaskor för?? det finns ju redan en 2liters tank på selen!! eller har du tänkt att ha brännvin i tanken och "virke" i petflaskorna??!! hehe..... lika bra att blanda grogg direkt i tanken då ju! fasen..... med två liter 50/50 grogg med sig ut i röjningsskogen så är man nog jäkligt "snygg" framåt middagstid!! :mrgreen: eller så är man kanske "skitsnygg" redan vid frukost!!! vilken fantastisk arbetsmiljö må ja säga!! :grin: man kör som en virvelvind fram te frukost...sen blir det poker i kojan resten av dagen!! 😈

   TS
Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82534 Det är ju bra att man kan ta med sig 2 liter bensin. Så man kan gå o röja o bara fylla på där man står.

Jag får köra som ditt förslag någon dag HUGGARN hehe. :lol: När man är långt ute i buschen så inte nån ser en :wink:

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82538 Detta såg intressant ut, blir nog ta och införskaffa en sele och se hur dom fungerar när man nu kan ta och börja röja igen, vilket verkar dröja....

Multiverktyget var dock dyrt :/ hoppas att det är bättre kvalite än på "orginal torxn" som följer med, som går sönder innan en säsong är avklarad....

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82570 Sitter och bläddrar lite i nya stihlkatalogen så jag tänkte skriva ner lite priser!

x-fit röjsele= 1095:-

huggarkänga ranger gtx gore-tex= 2495:-

multifunktionsverktyg= 390:-

hoppas att det är lite mer sving på kroken på den här selen än "gamla" selen! jag kör med baggen sele just därför! men skulle hels vilja köra med stihlsele pga att stihls krok är den enda som håller för stihls röjsåg! har även provat husqvarna selen,men kroken slits nästan direkt!! så inte vet jag vad baggen och hva har för jäkla "blötjärn" i sina krokar!? har haft funderingar på att på nåt sätt flytta över krokarna från stihlselarna till baggenselarna men dom ser lite annorlunda ut, så ett annat alternativ är att skära av krokarna och svetsa på stihls underdel(själva kroken/böjen) med baggens överdel ! men först ska jag ta dremeln å slipa bort hörnen innuti infästningshålen på sågen! för det är väl dom skarpa hörnen i hålen som nöter sönder krokarna! nån som har samma problem som mig? lösning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82704 ja du är verkligen inte ensam om det problemet.... nya krokar till husqvarnaselen kostar inte många kronor men blir ju dyrt i längden.... går ju även väldigt snabbt att byta. Lite knepigare att byta på baggen....

skulle också vilja veta hur man kan lösa problemet med att kroken nöts av på tok för fort :S

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Robertberg  
#82707 Kan man inte sätta en karbinhake eller liknande i sågen?
Eventuellt så kanske det bara resulterar i att karbinhakarna går av istället för kroken, men hakarna kanske är billigare, och går att byta på ungefär exakt en nanosekund.

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82747 Tja, karbinhake eller nåt kanske kan funka!? mjaa... får klura ut nåt!

Såg förresten att det var en integrerad visselpipa på x-fit selen!!!!! :surp: oootrooligt nödvändigt!! ha ha kan ju vara bra om man går ner sig i nån myr eller nåt!! :grin: nån som har nån ide om vad den kan vara bra för?

   TS
Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

swe#kipp  
#82752 jädrigt fin sele dom tagit fram och till bra pris !!!!
jag har aldrig använt camel back,,, hur länge håller dom säg fräscha eller får man byta ut påsen ofta ??

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82791 Ja kör man med Stihl så behöver man ju mer soppa med sig för tankarna är så förbannat små :mrgreen:

Nejdå, den såg väl helt ok ut, fast bensin och verktyg har jag redan plats med i Hvas rygga. 2 liter vatten som ligger mot ryggen och värms upp klarar jag mig utan. Visselpipan kan ju vara bra om man är flera som röjer och man skadar sig och mobilen saknar täckning.
Är det bättre ergonomi på Stihls sele jämfört med Hvas nya? Länk till hva selen:
http://www.husqvarna.com/se/forest/acce ... -20-42-01/

Hur sågar ni egentligen om ni sliter ut krokarna, har haft min sele i flera år och den är helt osliten :???:

Användarvisningsbild

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82792 Hehe jo men stihls röjsågsfäste är ganska skarpt och då nöter den sönder hvasfäste på selen direkt.... Jo det är väl dock den ända nackdelen att man behöver tanka lite oftare med stihlen! Köpte förra året husqvarnas lite lyxigare sele men kroken på den var lika värdelös som på deras billigare sele :/

Hoppas att man kan få med den nya selen om man köper nya röjsågar. Blir och fara förbi stihlåterförsälaren här i stan på måndag och kolla om dom har fått in den nya selen!

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Nonkan  
#83385 Vi fick in den idag och den känns riktigt bra efter en första koll Behaglig och avlastande på rätt ställen. Den gamla har jag aldrig gillat, så allt var iofs ett lyft :)

Jag skulle nog placera den emellan HVA:s två selar, Balance och Balance X, och det är ju också där Stihlselen hamnar prismässigt. Jag tycker HVA dyrare har bättre midjebälte, men den är å andra sidan ett litet helvete att ställa in.

Upphängningen av kroken är väldigt lik Husqvarnas

Krokarna är nog normal Stihl-kvalitet så de håller säkert till Stihl-sågarna till skillnad mot Husqvarnas krok.

Jag har ingen annan åsikt om camelback än att det känns lite ofräscht, speciellt om man är flera som delar såg, eller är en sån som bara kör ibland, men det finns säkert de som uppskattar den. Den går ju att plocka bort om det skulle vara så.

Selen följer inte som standard, men vi har hittills bytt in en jäkla massa Stihlselar av gamla sorten mot HVA:s när vi sålt Stihlröjsågar. Ibland har kunden fått lägga nån hundring eller två emellan, beror lite på vilket humör man är på. Det har liksom ändå gått ihop sig iom att de kunderna köpt nya krokar till HVA-selarna efter ett tag ;) Vi kör nog samma grej på Stihlselarna, men får försöka hitta nåt sätt att kompensera för krokarna.

Avatar Fallback

Re: STIHL X-FIT RÖJSELE

Nonkan  
#83387
Huggarn skrev:Tja, karbinhake eller nåt kanske kan funka!? mjaa... får klura ut nåt!

Såg förresten att det var en integrerad visselpipa på x-fit selen!!!!! :surp: oootrooligt nödvändigt!! ha ha kan ju vara bra om man går ner sig i nån myr eller nåt!! :grin: nån som har nån ide om vad den kan vara bra för?


Karbinhake kanske funkar, men det måste ju gå att dumpa sågen enkelt om det skulle hända något.

Visselpipa och camelback med grogg. Perfekt utrustning för en korpfotbollsdomare :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).