Skogsnyheter

Skogsforum Podcast - Skogsfredag

1346 inlägg 525475 visningar 109 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum Podcast - Skogsfredag

laguma  
#827071Undrar om inte cyckelbanan på Lasarettbacken är uppvärmd med fjärrvärme.
Tidigare vart det gärna en bröt av cyklister nederst när det vart glinka.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#827076Rådhustorget är också uppvärmt, men inte bilvägar.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Badger skrev: Ulf eller Lars nivå... Skogsbrand verkar vara ett populärt uttryck för att försvara i princip vilket ståndpunkt som helst.

Ja det va nog den sämsta jämförelse ja hört/sett på länge.

r93  
Torbjörn Johnsen skrev:Det finns t ex en rejäl uppförsbacke med golvvärme på rv 40 här i Jönköping. Men det är ett medvetet nyttjande av fjärrvärme för att hålla högerfilen isfri och slippa stillastående lastbilar.

Du vill inte ge exempel på onödiga engångsprodukter som vi tillverkar i Sverige?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Badger skrev:Ulf och Lars är typiska stereotyp förespråkare för varsin linje. Helt oförsonliga och fast i sina tankesätt.

Badger blev sur när jag i en annan tråd jämförde honom med studenter som skriver vadsomhelst som dom kan när de inte kan svara på frågor på en tenta. 😉
(…därför att han istället för att svara på en konkret fråga om ett av hans påståenden började skriva om nåt annat)

Vilken linje förespråkar jag respektive Ulf menar du?

Min egen linje är att uppträda med normal hyfs, att värna kunskap framför åsikter, att i princip alltid svara på frågor, och att vara öppen med vem jag är. Anonymitet riskerar att locka fram sidor hos en del som de aldrig skulle stå för offentligt.

Vilken linje företräder du, Badger?

Användarvisningsbild

Lindveden  
Lars Lundqvist SLU skrev:

Min egen linje är att uppträda med normal hyfs, att värna kunskap framför åsikter, att i princip alltid svara på frågor, och att vara öppen med vem jag är. Anonymitet riskerar att locka fram sidor hos en del som de aldrig skulle stå för offentligt.

Bra inlägg Lars 👍. Finns förhoppningsvis väldigt få såna som Ulf men dom finns väl där ute dom oxå tyvärr...

r93  
Torbjörn Johnsen skrev:. OK, en del av massan blir till kartong och förpackningspapper och ersätter fossilt. Men mycket blir ”enkla” produkter utan substitution som t ex toapapper, cigarettpapper och div mer tveksamma förbrukningsprodukter.

Har du funderat ut vad dessa tveksamma förbrukningsprodukter är än?

Sedan skriver du att "en del" blir kartong & förpackningar, men mycket blir toapapper...?

83% blir kartong och tryckpapper.... 16% blir mjukpapper...

Omvänd matematik? 83% är "en del" & 16% är mycket...

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#827328Var kommer dina siffror ifrån R93?

TS
Användarvisningsbild

Badger  
laguma skrev:
Badger skrev:Fjärrvärme är inte direkt den perfekta formen av energi heller. Att forsla värme lång sträckor är inte förlustfritt vilken man märker på de isfria vägarna där man dragit värmeledningarna under, men det löser iaf problemet med att alla husfasaderna skulle bli nedsotade och alla skulle andas in rök om varenda lägenhet skulle ha vedspis i innerstäderna.

Först bör nämnas att Fjärrvärme inte är en energiform, det är en distributionsform av vattenburen värme eller kyla för den delen.
Förlusterna i ett system begränsar sig i normala fall till 4-8% i Sverige.
Det du ser som avtinade vägar i stadscentra beror i regel på att ledningarna är byggda i sk betongkulvert en typ av kulvert som användes på 50-70-talet.

Ok. Du får poäng för att energiform inte är korrekt enligt ordboken. Jag kan förtydligar mig innan någon annan tar fram rödpennan jag avsåg "fjärrvärme är inte en felfri form för att distribuera energi för uppvärmning av bostäder där ineffektiviteten ökar med avståndet till brukaren".

Vad jag avsåg var ledningar som lades ner på en ort i min närhet ett par år före pandemin. De cykelvägarna har ena halvan helt isfri och den andra isig vintertid. Om förlusten där är 4-8% eller högre pga att man snålat med isoleringen vet jag inte, men oavsett så ingår nog dessa 4-8% i det som poddarna helst hade velat se förädlat till hyvlade byggelement.

r93  
Fredrik Reuter skrev:Var kommer dina siffror ifrån R93?

Det går att hitta lätt, men vilka produkter menar ni är tveksamma?

För övrigt så är det tråkigt att kalla papper ”enkel produkt”

https://www.di.se/brandstudio/lignin-in ... ill-plast/

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#827337Du använder siffrorna för den inhemska produktionen av pappersprodukter men ca 35% av cellulosaprodukterna som produceras består av avsalumassa som exporteras. Om man börjar uppfrån så ser cellulosasidans hierarkier (enligt RISE) ut så här:

Av det totala uttaget biomassa (timmer, massaved, energived, Grot) tillsammans med virkesimporten så förbrukar cellulosaindustrin 59% av detta.

55 % av råvaran som går till cellulosaindustrin förbränns och omvandlas till CO2 som går direkt ut i atmosfären. Främst genom eldning i sulfatbrukens processer. Av resterande 45% blir det följande:

45% kartong och förpackningar
35% avsalumassa (exporteras)
18% papper
2% tissue

Avsalumassan som exporteras går i större omfattning till mjukpapperstillverkare än till kartongproducenter vilket drar upp andelen som inte kan räknas som substituerande av fossilt. Här finns även en del massa som går till lite mer anonyma nisch-produkter som t ex cigarettpapper. Nordisk långfibermassa är den föredragna råvaran för företag som tillverkar sådant men det är inget som producenterna skyltar med (https://web.archive.org/web/20221001120 ... massa.html). På tal om onödiga engångsprodukter...

Användarvisningsbild

Badger  

Lindveden skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:

Bra inlägg Lars 👍. Finns förhoppningsvis väldigt få såna som Ulf men dom finns väl där ute dom oxå tyvärr...

r93  
Torbjörn Johnsen skrev:Du använder siffrorna för den inhemska produktionen av pappersprodukter men ca 35% av cellulosaprodukterna som produceras består av avsalumassa som exporteras. Om man börjar uppfrån så ser cellulosasidans hierarkier (enligt RISE) ut så här:

Av det totala uttaget biomassa (timmer, massaved, energived, Grot) tillsammans med virkesimporten så förbrukar cellulosaindustrin 59% av detta.

55 % av råvaran som går till cellulosaindustrin förbränns och omvandlas till CO2 som går direkt ut i atmosfären. Främst genom eldning i sulfatbrukens processer. Av resterande 45% blir det följande:

45% kartong och förpackningar
35% avsalumassa (exporteras)
18% papper
2% tissue

Avsalumassan som exporteras går i större omfattning till mjukpapperstillverkare än till kartongproducenter vilket drar upp andelen som inte kan räknas som substituerande av fossilt. Här finns även en del massa som går till lite mer anonyma nisch-produkter som t ex cigarettpapper. Nordisk långfibermassa är den föredragna råvaran för företag som tillverkar sådant men det är inget som producenterna skyltar med (https://web.archive.org/web/20221001120 ... massa.html). På tal om onödiga engångsprodukter...

Intressant att världens största cigarettpappersfabrik ligger i österrike!

Men det lär nog inte vara 100% av exporten som blir cigarettpapper, jag tror att fredrik har nämnt någon gång att Apple använder svenskt papper i kartongerna, finns ingen annan kvalitet som duger.

Men tycker du att vi ska öka importen av mjukpapper? Eller vad ska vi göra tycker du?
Jag jobbar på ett sjukhus, det görs av med otroliga mängder papper, varje dag och det är inget som kommer minska, förslag som ligger nu är att operationskläderna ska bytas ut mot engångs papperskläder, bättre för miljön är det största argumentet, transport och tvättning kräver en hel del resurser, att det är bättre hygien med att frakta skitiga kläder kommer på köpet.

Plast av lignin är ju intressant!

Sverige ska ju ligga i framkant i utvecklig och teknik, att då framhålla en osb-fabrik är väl ändå att gå bakåt i utveckling?
Det måste vara bättre att forska vidare på träfiber!

Men det viktigaste är att trycka på att det mesta av skogen går upp igenom skorstenen och omvandlas till koldioxid!

Användarvisningsbild

Badger  
Torbjörn Johnsen skrev:Av det totala uttaget biomassa (timmer, massaved, energived, Grot) tillsammans med virkesimporten så förbrukar cellulosaindustrin 59% av detta.

Det jag frågar mig är hur mycket av råvaran som eldas i cellulosaindustrin som skapar energi som måste till för att producera produkterna.

Om de nu skulle hämta den energin från vattenkraft, vind, kärnkraft istället undrar undrar jag hur stor andel av det virkets som faktiskt kan bli någon produkt istället. Utgår från att de har rätt bra koll på sin råvara och bara eldar bark, rötat och annat som inte duger till någon produkt.

Om det är så att hela volymen inte duger till något annat än att eldas OCH om vi inte ska elda den för miljöns skull. Ska den inte alls tas ut från skogen? Ska vi har barkning på plats och sprida ut barken på avverkningsplatsen?

r93  
#827373Här är en väldigt intressant artikel om alla massa och pappersbruk i Sverige!

https://da.se/2023/02/sa-ar-dagsformen- ... massabruk/

Förr så hade väl alla större bruk en oljepanna som numera är utbytt mot en flispanna.

Nytt är att Jönköping tagit sin oljepanna i bruk igen.

”Vi måste köra dygnet runt och inte bara när elpriset är lågt.”

För att underlätta på energisidan har en ny kombibrännare, som körs på olja/gas, installerats.

”Det blir billigare för oss att återgå till olja. Det är inte så bra för miljön, men vad ska vi göra? Vi måste ju överleva.”

Vi gör bra mycket mer än cigg och dasspapper!

Allt från filter till laboratorier, till blöjor & ark till isolatorer.

”Enkla produkter”

Iggesund verkar göra papper till tobaksindustrin.

”Mycket tobakskartong på KM1:an och ”lyxproduktionen” (bland annat kartonger till Apple-produkter och parfymer) på KM2:an. Just den senare produktionen är ett måste.

”Vi är för små för att bara tillverka enklare kartong”, konstaterar han.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).